Sildejern?
Fra : mogens halling aagaa~

Dato : 16-12-00 23:00

Jeg har 2 spande med saltsild som har stået og hygget sig 1 måned. Nu er de
klar til videre forarbejdning og jeg glæder mig -ikke-! Sagen er den at jeg
er lidt af en kludremikkel til at filetere fisk. Jeg har imidlertid hørt om
et lille snildt redskab der kaldes et sildejern, som med et snuptag fjerner
rygrad og de største ben på silden. Er der nogen her der kan beskive
værktøjet og hvordan det anvendes, samt vigtigst af alt, hvor man køber et
sådan sildejern.
På forhånd tak
Mogens Aagaard

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 17-12-00 01:13

mogens halling aagaard wrote:

> ................klip................ Er der nogen her der kan beskive
> værktøjet og hvordan det anvendes, samt vigtigst af alt, hvor man køber et
> sådan sildejern.

Man kan ikke filetere saltede sild med et filetringsjern, det dur kun
til friskefangede sild.(*1)

Jeg vil foreslå, at du prøver efter flg. "brugsanvisning":

1). skyl silden.
2). læg den på et skærebræt, skær hovedet af.
3). skær langs rygradden, så har du en halvdel, uden rygrad.
4). så skraber indvoldene væk.
5). med et snit fjerner de ben, der går ned langs bugen.
6). så flås skindet af.
7). den første filet er nu klar til skyldning/udvanding.
8). nu så skraber indvoldene væk, på den anden halvdel.
9). så skærer du igen langs med rygradden, så den fjernes.
10). med et snit fjerner de ben, der går ned langs bugen.
11). så flås skindet af.
12). den anden filet er nu klar til skyldning/udvanding.

Jeg håber ikke det lyder alt for indviklet, for det er det ikke, det
kræver kun lidt øvelse, og en kort spids og skarp kniv, når du har
fileteret en 20 - 30 saltsild, så begynder det at køre som en leg.

En del af fidusen består i at holde silden på en måde, så man ikke
skærer sig, hvis kniven smutter.

PS: Læg skærebrættet på en avis, så har du samling på affaldet, det
letter rengøringen i betraglig grad.

*1 Hvis man renser de friskfangede sild, og lader dem ligge på køl til
næste dag, så kan man banke ned langs ryggen, og derefter kan trække
rygradden med benene ud af silden - det er et ret frækt trick, som man
lige skal øve sig på, men pyt, sild er der jo nok af.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Vagn Steensgaard

Dato : 17-12-00 17:21

Hvis du ryger dem så er de meget nemme at fjerne.
Se rygeinstruktioner her http://www.aalesiden.subnet.dk