Kan man dette?
Fra : Tolle

Dato : 18-10-01 13:59

Linux Redhat 7.1 - Ændre brugerens home bibiliotek?

Kan man f.eks ændre "mig" brugeren's /home/mig til f.eks /var/dig, så bruger
"mig" har et home-bibliotek som hedder /var/dig. Jeg ved ikke om det har
noget at sige men det bibliotek som der skal ændres til, eksistere i
forvejen.

Tolle

Fra : Simon Kristensen

Dato : 18-10-01 14:06

"Tolle" <tolle55@hotmail.com> writes:

> [...]
> "mig" har et home-bibliotek som hedder /var/dig. Jeg ved ikke om det har
> noget at sige men det bibliotek som der skal ændres til, eksistere i

Hvis ikke Redhats konfigurationsværktøjer roder med filen, så kan du
vel rette det til i /etc/passwd.

Venligst

Simon

--
The good Christian should beware of mathematicians, and all those who
make empty prophecies. The danger already exists that the

Fra : Kent Friis

Dato : 18-10-01 16:38

Den Thu, 18 Oct 2001 14:58:40 +0200 skrev Tolle:
> [...]
>"mig" har et home-bibliotek som hedder /var/dig. Jeg ved ikke om det har
>noget at sige men det bibliotek som der skal ændres til, eksistere i

Det lyder ret risikabelt. /var er et system-dir, og dele af indholdet
slettes automatisk på nogen distributioner...

Mvh
Kent
--
War does not determine who is right, only who is left.

Fra : Kim Petersen

Dato : 18-10-01 19:15

kfr@fleggaard.dk (Kent Friis) writes:

> [...]

Ja, det kan man godt. Hvis det er en gammel bruger kan du rette i /etc/passwd
eller også kan du bruge userconf (GUI). Hvis det er en ny bruger så
kan du bruge "useradd -d <dir> <user>" eller userconf

> Det lyder ret risikabelt. /var er et system-dir, og dele af indholdet
> slettes automatisk på nogen distributioner...

Whoa - /var slettes automagisk?? På hvilken distribution er det? En sådan
*nix variant har jeg aldrig set... /var er så vidt jeg husker et directory
som blev lavet fordi /usr evt. skulle kunne skrivebeskyttes. Så /var blev
lavet til data. (Og husk at /usr oprindeligt var det sted brugerne lå!
/usr/<user> - eller /usr/users/<user>) [fortidigt - og ikke linux].

> Mvh
> Kent
> --
> War does not determine who is right, only who is left.

--
Mvh. Kim Petersen /| Tlf: +4575831551 |\ Jomfru Ingefreds Vej 18
Software Engineer / | Fax: (none atm.) | \ 7100 Vejle

Fra : Kent Friis

Dato : 18-10-01 21:05

Den 18 Oct 2001 20:14:53 +0200 skrev Kim Petersen:

> [...]
>kan du bruge "useradd -d <dir> <user>" eller userconf

>Whoa - /var slettes automagisk?? På hvilken distribution er det?

Der stod "og _dele af_ indholdet"...

Der var en der havde problemer med det her i gruppen for ikke så
længe siden (idag?). Jeg blev også meget overrasket...

> [...]
>lavet til data. (Og husk at /usr oprindeligt var det sted brugerne lå!
>/usr/<user> - eller /usr/users/<user>) [fortidigt - og ikke linux].

Jeg giver dig helt ret.

Men så længe der ikke er nogen der har kunnet give en bedre forklaring
på hvorfor det blev slettet, ville jeg være meget varsom med at lægge
data der.

Mvh
Kent
--
War does not determine who is right, only who is left.

Fra : Ole Michaelsen

Dato : 18-10-01 21:57

Kent Friis wrote:

> Det lyder ret risikabelt. /var er et system-dir, og dele af indholdet
> slettes automatisk på nogen distributioner...

Hvilke dele? Hvilke distributioner?

Ole

--
power-lusers (read: running latest and greatest from Freshmeat,
insecure at extreme, owner does everything logged in as root cause