freebsd probs
Fra : Peter Gade Jensen

Dato : 18-10-01 13:35

1) Jeg er ved at blive godt traet af at min box hele tiden beeper ved
TAB complete osv. Der er vel ikke en venlig sjael som kan fortaelle mig
hvodden jeg beder den om at lade vaere(uden at pille pc speakeren ud af
kabinettet)?

2) Mit keyboard layout er heller ikke helt optimalt, da
insert,delete,home,end,osv ik virker i consolemode ?

paa forhaand tak
Peter

Fra : Henrik Lund Kramshøj

Dato : 18-10-01 13:41

Peter Gade Jensen wrote:

> [...]
> TAB complete osv. Der er vel ikke en venlig sjael som kan fortaelle mig
> hvodden jeg beder den om at lade vaere(uden at pille pc speakeren ud af
I X ?
'xset b off' - set bell off

> 2) Mit keyboard layout er heller ikke helt optimalt, da
> insert,delete,home,end,osv ik virker i consolemode ?
Kig lidt i arkivet for BSD-DK, det kan findes via www.bsd-dk.dk
Der er skrevet en del om keyboard og dansk opsætning, men der er
ingen dansk FAQ endnu - desværre.

> paa forhaand tak
> Peter

Henrik Lund Kramshøj
hlk@sikkerhedsforum.dk, hlk@kramse.dk, lund@diku.dk
Sikkerhedsforum DK - seriøs debat om IT sikkerhed

Fra : Danni Finne

Dato : 18-10-01 14:54

> 1) Jeg er ved at blive godt traet af at min box hele tiden beeper ved

kunne måske være noget med denne (fra /etc/defaults/rc.conf)

keybell="NO" # bell to duration.pitch or normal or visual (or
NO).

den skal skrives ind i /etc/rc.conf :)

> 2) Mit keyboard layout er heller ikke helt optimalt, da
> insert,delete,home,end,osv ik virker i consolemode ?

Samme problem har jeg , og har ingen løsning fundet... Istedet har jeg lært
mig selv at bruge disse taster istedet:

CTRL-A = home
CTRL-E = end
CTRL-D = delete / logout
CTRL-H = backspace

CTRL-K = slet resten af linien,
CTRL-U = slet fra cursur og tilbage
CTRL-Y = Yank/paste.
CTRL-SPACE = sæt mærke.
CTRL-W = CUT fra mærke til nuværende position af cursor
CTRL-S = er scroll lock,
CTRL-Q = fjerner det igen.
CTRL-T = giver load og cmd. info når et program kører..
CTRL-L = clear screen, behold igangværende kommando
CTRL-R = Reverse search
CTRL-T = byt plads med karakteren til venstre

Fra : Allan Olesen

Dato : 18-10-01 17:20

Peter Gade Jensen <rhazn@daimi.au.dk> wrote:

> [...]
>TAB complete osv. Der er vel ikke en venlig sjael som kan fortaelle mig
>hvodden jeg beder den om at lade vaere(uden at pille pc speakeren ud af

Installèr 'screen'. Så skriver den "Wuff wuff" i stedet for at bippe.

Men det er godt nok endnu mere irriterende...

--
Allan Olesen, Lunderskov

"UNIX er overflødigt." - Lars P. Fischer