/ Forside / Teknologi / Telekommunikation / ADSL / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
ADSL
#NavnPoint
BjarneD 1827
severino 1802
pallebhan.. 1510
srhansen 1200
Per.Frede.. 1168
e.c 970
Nordsted1 720
strarup 690
ostemanden 657
10  CLAN 640
512kb = 512kb eller?
Fra : Peter Andersen


Dato : 18-10-01 12:22

Nu har jeg haft TDC ADSL Bredbånd i en lille måned vel efterhånden og det er
ikke lykkedes mig at downloade med mere end 450kb/sec på min 512kb/sec....
Hvordan kan det være?
Jeg har testet på teledk's ftp og teledk's tucows...

Min upload kører ofte med mere end de 128kbit som jeg har betalt for...!

Er det mon noget man kan gøre noget ved?

Men ellers kører det klippe stabilt og uden problemer overhoved!!!

vh. Peter



 
 
Peter Pan (18-10-2001)
Kommentar
Fra : Peter Pan


Dato : 18-10-01 17:12

"Peter Andersen" <peterandersen@e-box.dk> skrev i en meddelelse
news:3bcebb87$0$781$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Nu har jeg haft TDC ADSL Bredbånd i en lille måned vel efterhånden og det
er
> ikke lykkedes mig at downloade med mere end 450kb/sec på min 512kb/sec....
> Hvordan kan det være?
> Jeg har testet på teledk's ftp og teledk's tucows...
>
> Er det mon noget man kan gøre noget ved?

Din ADSL linje kører over ATM. ATM pakker er på 55 bytes hver. Heraf er der
7 bytes til header info og 48 bytes til data.

Så din maximale download når vi trækker ATM overhead fra er. 512/55*48=446,8
kb/s.
Der er også andre steder der forekommer overhead. F.eks skal hver TCP/IP
pakke jo have informationer om hvor de kommer fra og hvor de skal hen. Det
tager jo også lidt af hastigheden, men dog ikke nær så meget som ATM delen.

Mvh
Anders



Andreas Plesner Jaco~ (18-10-2001)
Kommentar
Fra : Andreas Plesner Jaco~


Dato : 18-10-01 17:16

In article <9qmuis$6b3$1@sunsite.dk>, Peter Pan wrote:

>> Nu har jeg haft TDC ADSL Bredbånd i en lille måned vel efterhånden og
>> det er ikke lykkedes mig at downloade med mere end 450kb/sec på min
>> 512kb/sec....
>>
>> Er det mon noget man kan gøre noget ved?
>
> Din ADSL linje kører over ATM. ATM pakker er på 55 bytes hver. Heraf er der
> 7 bytes til header info og 48 bytes til data.

De korrekte tal er hhv 53, 5 og 48.

--
Andreas Plesner Jacobsen | Support Bingo, keep Grandma off the streets.

Peter Andersen (18-10-2001)
Kommentar
Fra : Peter Andersen


Dato : 18-10-01 23:34


"Andreas Plesner Jacobsen" <apj@daarligstil.dk> wrote in message
news:slrn9su01v.9gs.apj@slartibartfast.nerd.dk...
> In article <9qmuis$6b3$1@sunsite.dk>, Peter Pan wrote:
>
> >> Nu har jeg haft TDC ADSL Bredbånd i en lille måned vel efterhånden og
> >> det er ikke lykkedes mig at downloade med mere end 450kb/sec på min
> >> 512kb/sec....
> >>
> >> Er det mon noget man kan gøre noget ved?
> >
> > Din ADSL linje kører over ATM. ATM pakker er på 55 bytes hver. Heraf er
der
> > 7 bytes til header info og 48 bytes til data.
>
> De korrekte tal er hhv 53, 5 og 48.

Ok... Det anede jeg simpelthen ikke!! Dvs. ATM er en slags protocol ligesom
PPP opkoblibg på et alm. modem? Har nogen en link ti en lidt mere uddybende
forklating? jeg må vide lidt mere om det.....

vh Peter Andersen...



Per Bau (19-10-2001)
Kommentar
Fra : Per Bau


Dato : 19-10-01 00:12


"Peter Andersen" <peterandersen@e-box.dk> wrote in message
news:3bcf5904$0$769$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > > Din ADSL linje kører over ATM. ATM pakker er på 55 bytes hver. Heraf
er
> > De korrekte tal er hhv 53, 5 og 48.
>
> Ok... Det anede jeg simpelthen ikke!! Dvs. ATM er en slags protocol
ligesom
> PPP opkoblibg på et alm. modem? Har nogen en link ti en lidt mere
uddybende
> forklating? jeg må vide lidt mere om det.....

Check http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=atm

Per Bau



Andreas Plesner Jaco~ (19-10-2001)
Kommentar
Fra : Andreas Plesner Jaco~


Dato : 19-10-01 08:22

In article <3bcf5904$0$769$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Peter Andersen wrote:
>
>> > Din ADSL linje kører over ATM. ATM pakker er på 55 bytes hver.
>> > Heraf er der 7 bytes til header info og 48 bytes til data.
>>
>> De korrekte tal er hhv 53, 5 og 48.
>
> Ok... Det anede jeg simpelthen ikke!! Dvs. ATM er en slags protocol ligesom
> PPP opkoblibg på et alm. modem? Har nogen en link ti en lidt mere uddybende
> forklating? jeg må vide lidt mere om det.....

Ja, og nej. ATM og PPP er begge lag-2 protokoller, men mange ADSL
løsninger kører PPP over ATM (eller PPPoE over ATM)

--
Andreas Plesner Jacobsen | Robot, n.:
| University administrator.

Kim Petersen (19-10-2001)
Kommentar
Fra : Kim Petersen


Dato : 19-10-01 08:31

apj@daarligstil.dk (Andreas Plesner Jacobsen) writes:

> In article <3bcf5904$0$769$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Peter Andersen wrote:
> Ja, og nej. ATM og PPP er begge lag-2 protokoller, men mange ADSL
> løsninger kører PPP over ATM (eller PPPoE over ATM)

Er du sikker på at ATM er lag-2 ??? Mig bekendt er det lag-1.

--
Mvh. Kim Petersen /| Tlf: +4575831551 |\ Jomfru Ingefreds Vej 18
Software Engineer / | Fax: (none atm.) | \ 7100 Vejle
LSS / | Email: kim@vindinggaard.dk | \ DK - Danmark

Andreas Plesner Jaco~ (19-10-2001)
Kommentar
Fra : Andreas Plesner Jaco~


Dato : 19-10-01 08:45

In article <n12onl1r.fsf@localhost.localdomain>, Kim Petersen wrote:
>
>> Ja, og nej. ATM og PPP er begge lag-2 protokoller, men mange ADSL
>> løsninger kører PPP over ATM (eller PPPoE over ATM)
>
> Er du sikker på at ATM er lag-2 ??? Mig bekendt er det lag-1.

Lidt af hvert. ATM specificerer både fysiske grænsesnit, men selve ATM
laget og AAL hører til i data link laget i OSI modellen.

--
Andreas Plesner Jacobsen | General notions are generally wrong.
|    -- Lady M.W. Montagu

Thomas H. (19-10-2001)
Kommentar
Fra : Thomas H.


Dato : 19-10-01 15:21

> Nu har jeg haft TDC ADSL Bredbånd i en lille måned vel efterhånden
og det
> er
> > ikke lykkedes mig at downloade med mere end 450kb/sec på min
512kb/sec....
> > Hvordan kan det være?
> > Jeg har testet på teledk's ftp og teledk's tucows...
> >
> > Er det mon noget man kan gøre noget ved?
>
> Din ADSL linje kører over ATM. ATM pakker er på 55 bytes hver. Heraf
er der
> 7 bytes til header info og 48 bytes til data.
>

TDC Bredbånd kører ikke over ATM, Det er en løsning der kører over
PPPoE. Så hastigheden har ikke noget med at gøre at en ATM forbindelse
ligger 10 - 15 % under pga. header.

Thomas H.



Thomas H. (19-10-2001)
Kommentar
Fra : Thomas H.


Dato : 19-10-01 15:38


> TDC Bredbånd kører ikke over ATM, Det er en løsning der kører over
> PPPoE. Så hastigheden har ikke noget med at gøre at en ATM
forbindelse
> ligger 10 - 15 % under pga. header.
>
> Thomas H.


Lige en tilføjelse, Bredbånd er en bridget RFC1483 løsning,



Andreas Plesner Jaco~ (19-10-2001)
Kommentar
Fra : Andreas Plesner Jaco~


Dato : 19-10-01 15:41

In article <3bd036c4$0$1951$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Thomas H. wrote:
>>
>> Din ADSL linje kører over ATM. ATM pakker er på 55 bytes hver. Heraf
>> er der 7 bytes til header info og 48 bytes til data.
>
> TDC Bredbånd kører ikke over ATM, Det er en løsning der kører over
> PPPoE. Så hastigheden har ikke noget med at gøre at en ATM forbindelse
> ligger 10 - 15 % under pga. header.

Sludder. Den kører PPPoE over ATM.

--
Andreas Plesner Jacobsen | Things fall apart; the centre cannot hold.

Martin Højriis Krist~ (19-10-2001)
Kommentar
Fra : Martin Højriis Krist~


Dato : 19-10-01 16:25

"Andreas Plesner Jacobsen" <apj@daarligstil.dk> skrev i en meddelelse
news:slrn9t0et2.9gs.apj@slartibartfast.nerd.dk...
> Sludder. Den kører PPPoE over ATM.

Sludder, den kører ethernet RFC1483 over ATM-link (couldn't help it)

--
Martin Højriis Kristensen - http://www.makr.dk/?usenet
Jeg repræsenterer med dette indlæg mig selv og ikke TDC Internet



Andreas Plesner Jaco~ (19-10-2001)
Kommentar
Fra : Andreas Plesner Jaco~


Dato : 19-10-01 16:41

In article <3bd04681$0$8076$edfadb0f@dtext.news.tele.dk>, Martin Højriis Kristensen wrote:

>> Sludder. Den kører PPPoE over ATM.
>
> Sludder, den kører ethernet RFC1483 over ATM-link (couldn't help it)

Bare fordi jeg ikke kan finde rundt i jeres løsninger ;)

--
Andreas Plesner Jacobsen | Business will be either better or worse.
|    -- Calvin Coolidge

Dann Pedersen (19-10-2001)
Kommentar
Fra : Dann Pedersen


Dato : 19-10-01 21:55

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> skrev i en meddelelse
news:3bd04681$0$8076$edfadb0f@dtext.news.tele.dk...
> Sludder, den kører ethernet RFC1483 over ATM-link (couldn't help it)

Så skal jeg da også blande mig. Bruger den ikke den nyere RFC2684?

--
Dann Pedersen - http://dape.dk/news

"Jeg repræsenterer med denne udtalelse mig selv og ikke TDC Internet"



Martin Højriis Krist~ (19-10-2001)
Kommentar
Fra : Martin Højriis Krist~


Dato : 19-10-01 23:20

"Dann Pedersen" <dann_pedersen@canwetalk.com> skrev i en meddelelse
news:3bd0987a$0$726$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > Sludder, den kører ethernet RFC1483 over ATM-link (couldn't help it)
> Så skal jeg da også blande mig. Bruger den ikke den nyere RFC2684?

Det var vist kun ATM-udgaven af RFC1483 der blev opdateret med den RFC
Men det må netnisserne bekræfte

--
Martin Højriis Kristensen - http://www.makr.dk/?usenet
Jeg repræsenterer med dette indlæg mig selv og ikke TDC Internet





Jesper Skriver (21-10-2001)
Kommentar
Fra : Jesper Skriver


Dato : 21-10-01 19:11

On Fri, 19 Oct 2001 22:55:07 +0200, Dann Pedersen wrote:
> "Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> skrev i en meddelelse
> news:3bd04681$0$8076$edfadb0f@dtext.news.tele.dk...
>> Sludder, den kører ethernet RFC1483 over ATM-link (couldn't help it)
>
> Så skal jeg da også blande mig. Bruger den ikke den nyere RFC2684?

Er i denne sammenhæng 100% det samme.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Peter T. (20-10-2001)
Kommentar
Fra : Peter T.


Dato : 20-10-01 07:19

"Thomas H." <condor-9@mail.tele.dk> wrote in news:3bd036c4$0$1951
$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

> TDC Bredbånd kører ikke over ATM, Det er en løsning der kører over
> PPPoE. Så hastigheden har ikke noget med at gøre at en ATM forbindelse
> ligger 10 - 15 % under pga. header.

Hvad kan man så forvente af "tab" ved Bredbånd fra TDC?

--
Mvh. Peter T.

Vil du lære at quote korrekt? Kig på...
<http://www.usenet.dk/netikette/quote.html>

Jesper Skriver (21-10-2001)
Kommentar
Fra : Jesper Skriver


Dato : 21-10-01 19:11

On Sat, 20 Oct 2001 06:19:19 +0000 (UTC), Peter T. wrote:
> "Thomas H." <condor-9@mail.tele.dk> wrote in news:3bd036c4$0$1951
> $edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:
>
>> TDC Bredbånd kører ikke over ATM, Det er en løsning der kører over
>> PPPoE. Så hastigheden har ikke noget med at gøre at en ATM forbindelse
>> ligger 10 - 15 % under pga. header.
>
> Hvad kan man så forvente af "tab" ved Bredbånd fra TDC?

Det samme - da den også kører ATM imodsætning til hvad Thomas
skrev.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Knud Gert Ellentoft (18-10-2001)
Kommentar
Fra : Knud Gert Ellentoft


Dato : 18-10-01 17:38

Thu, 18 Oct 2001 13:22:11 +0200, skrev "Peter Andersen"
<peterandersen@e-box.dk>:

>Er det mon noget man kan gøre noget ved?

Nej, på en adslforbindelse er der noget, der hedder ATM overhead,
som gør at du downloader 10 - 15 % mindre end det din forbindelse
lyder på.
--
med venlig hilsen
Knud
http://home13.inet.tele.dk/smedpark/

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408847
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste