En rigtig go' vestenvind....!
Fra : Niels Ebbesen

Dato : 15-12-00 02:30

En rigtig go' vestenvind....!

Det er vist helt tydeligt, at der er mange lystfiskere, der er ved at få
"kuller", jeg må da også indrømme, at det er meget hårdt, når vinterens
kulde og mørke begrænser mulighedderne for at komme ud og dyrke fiskeriet.

Men de sidste par dages stormvejr, kan godt bruges til noget fornuftigt,
for meget kraftig vensten- og sydvestenvind, er perfekt til surfcarsting
fra Kronborg pynten, man udnytter medvinden og kaster højt, og så
forlænger medvinden kastet med en 30 - 50 meter, jo kraftigere vind, des
længre kaster man, og linen danner en stor bue, så agnen synker lodret ned.

Fidusen er, at man kan komme ud og fiske på meget dybt vand 40 til 60
meter, og det vil sige, at der i januar og februar er en teoretisk
mulighed for at fange stortorsk fra land, og hvis det sker, så kan jeg
garantere, at man får en figth man aldrig kommer til at glemme.

Peter S og undertegnet har for en del år siden afprøvet konceptet i en
stiv vesten kulling, og vi fangede godt med halvstore fisk, både torsk
og sej, vi manglede dog noget ekstra tyk line, for torskene borer sig
ned bag de store sten, og det slider linen over, så de yderste 5 - 10
meter skal nok op i 0.60 eller 0.80, og det yderste stykke skal efterses
og skiftes meget hyppigt.

Overnævnte fiskeri forudsætter en kraftig 14 til 15 fod's stang, der kan
kaste fra 100 til 150 gram, et mellemstort multihjul med 200 - 250 meter
0.40 - 0.45 line, eller en af de nye flettede liner i tilsvarende
brudstyrke, og kastepirke i vægtklassen 100 til 150 gram.

Et meget langskaftet net eller gaf er et must, det er livsfarligt at gå
ud i vandet, strømmen er meget kraftig, og det går næsten lodret ned, og
stranden består af sten, som er meget glatte, og i kraftigt blæsevejr er
dønningerne også meget store. Det er bedst at være to til landingen, og
det er lige før, at jeg vil anbefale, at ham der net'er eller gaf'er har
et reb om livet, der fastgjort til en pæl eller en stor sten.

Jeg vil antage, at man også kan få gode fangster ved bundmedning, med en
hel sildefilet, husk at man skal lave taclerne hjemmefra, hvor man syr
sildefileen fast, for ellers ryger de af i kastet.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : N/A

Dato : 16-12-00 11:19

Fra : N/A

Dato : 16-12-00 11:19

Fra : John Hewalo

Dato : 16-12-00 11:19

On Sat, 16 Dec 2000 00:16:29 +0100, "Henrik Rasmussen"
<lulababe@worldonline.dk> wrote:

>du er godt nok god til sure opstød........

og du qouter som en drøm.....
--
Venlig hilsen
John

Fra : René Dahl

Dato : 16-12-00 16:27

> [...]
> mulighed for at fange stortorsk fra land, og hvis det sker, så kan jeg
> garantere, at man får en figth man aldrig kommer til at glemme.

Hej Niels , Hvor finder du 40 - 60 meter henne ?

Mvh. René

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 16-12-00 20:21

"René Dahl" wrote:

> Hej Niels , Hvor finder du 40 - 60 meter henne ?

Jeg har ikke et søkort over området, og derfor kunne jeg ikke oplyse
præcise dybder, så tallene er baseret på oplysninger fra en skipperen på
et lystfiskerskib, som jeg engang spurgte om, hvor dybt der var i renden
mellem Helsingør og Helsingborg.

Men det vil da være fint, hvis en lokal kan oplyse de nøjagtige dybder.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Erik Thorsen

Dato : 16-12-00 20:39

> [...]
> mellem Helsingør og Helsingborg.
>
> Men det vil da være fint, hvis en lokal kan oplyse de nøjagtige dybder.
Der er sådan ca 34 meter nærmest Helsingborg, Op til 30 m ved Helsingør. ca.
7 sm nord for Helsingborg, ud for Sofiero er de en smal rende på op til 56
meter, renden er en 3- 4 sm lang. Det er faktisk lidt skægt med den rende.
På grund af rendens dybde er saltindholdet ved bunden temmelig højt 25
promille så skut jeg hvisker, derfor er der en anden fauna derned end i det
omkringliggende farvand . F. eks er der store rokker (skader), som bl.a.
Gillelejefiskerne fangede ved århundredeskiftet. rokkerne blev i stor stil
eksporteret til England.

Jeg har selv, for en hulens masse år siden, prøvet flere gange at fiske i
renden. Det er desværre ikke nemt, dels på grund af trafik separeringen og
dels er der en satans strøm, der hiver alt under et kilo ud til nærmest
vandret stilling.

Også lige til sidst, man kan faktisk stå ved Kronborg Pynten og fiske på 24
meters vand, sååeee det er tæt på Niels, men lad dig ikke slå ud af det.

hilsen erik thorsen

Fra : René Dahl

Dato : 17-12-00 00:50

"Erik Thorsen" <thorsen@fiskeringen.dk> skrev i en meddelelse

> "Niels Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> skrev i en meddelelse

--

Erik Wrote ;

> [...]
> 7 sm nord for Helsingborg, ud for Sofiero er de en smal rende på op til 56
> meter, renden er en 3- 4 sm lang. Det er faktisk lidt skægt med den

Hej Erik m.fl.

Jammen så må jeg jo hellere se at få trænet lidt mere , så jeg ká kaste til
Sofiero-renden fra Kronborgpynten.
Det sgu vel ikke være så svært Nåe nej ! der var jo det med den
tværgående trafik...lol....
Well....Tilbage til Pynten.
Da jeg ikke har råd til båd,hører jeg til de tosser der varierer fiskeriet
med lidt surfcasting en gang imellem.
I ved de som tror at man fanger, blot man kan kaste lidt længere. Hmmm. Men
nu er der jo det , at surfcasting for det meste er noget med at have madding
som børsteorm og lignende på forfanget,
og samtidig sørge for at maddingen ikke tager en selvstændig ferietur til
Stokholm,
når den med 250 kilometer i timen bliver fløjet en tur mod Sveriges land.
( Højt ...som Niels skriver )

Se ...det med madding kan man jo blive lidt træt af . Dels fordi der er
megen ventetid medens loddet ( 150 gram m. arme )
bare ligger dér og ligger på bunden og ligger , dels fordi fiskeri koster,
alt incl.
Ved surfcasting bruges der slagliner på gennemsnitlig 30 kilo på grund af de
omkringståendes sikkerhed, fordi knuderne
skal holde o.s.v. Og her kommer så det geniale ! Man kan nemlig binde en
ophænger eller flere, direkte på slaglinen
med en glideknude som f.eks uni-knot, der ikke ødelægger slaglinen , sætte
125 / 150 gram kastebly for enden via en
kraftig splitring, og så ellers kaste derud af . Sætter man yderligere et
bly-lift på , der er en lille rokkeformet plade lige før blyet, undgår man
at blyet sætter sig i bunden ved indspinning, og samtidig løfter den faktisk
fisken ! ( kan bruges i mange sammenhænge )
Af økonomiske årsager har jeg det sidste halve års tid , eksperimenteret med
ophængere af forskellig karakter.
Den billigste og samtidigt mest fangende , er en 2.5 cm. kraftig rund
enkelt-krog med modhager. 5 cm neongul
muresnor lægges dobbelt og flosses op i enden hvorefter den bindes på
krogen ( derfor modhager ) med 0.40 nylonline som en flue.
Dette stykke Storm P. er i sin enkelthed utrolig strømlinet , og fanger
nemlig torsk ved Kronborg på omk. 25 m dybd.

Og så får man varmen ! når man skal spinne 150 meter ind med multihjul !

Man kan også sætte en wobler ca. 50-60 cm. fra blyet. fjerne mavekrogen og
hægte wobleren i et impactshield nede ved
blyet . Så udløses wobleren i nedslaget , og man spinner ind ganske som man
plejer. det har givet mig 3 torsk de 4-5 gange
jeg har brugt denne metode. Her får man også varmen ! Man begynder nemlig
ret hurtigt at svede bare ved tanken på de
60 Kr. wobler der sidder ude for enden ! Jeg bruger derfor kun denne metode
ved rolige forhold .

Af og til har man brug for lidt at variere med i sit daglige fiskeri, så her
var et forslag.

Knæk og bræk
René Dahl
rdk@privat.dk

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 17-12-00 01:24

"René Dahl" wrote:
.
> Ved surfcasting bruges der slagliner på gennemsnitlig 30 kilo på
> grund af de omkringståendes sikkerhed, fordi knuderne
> skal holde o.s.v.

I meget kraftigt blæsevejr, har man som regel Kroborg pynten helt for
sig selv, men ellers er det korrekt, og en kraftig slagline sikrer også,
at man ikke mister torsk som borer sig ned bagved sten.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : René Dahl

Dato : 17-12-00 02:34

> [...]
> sig selv, men ellers er det korrekt, og en kraftig slagline sikrer også,
> at man ikke mister torsk som borer sig ned bagved sten.

Hmm...det gør den jo egentlig ikke ! slaglinen er jo som ordet siger en
slagline, der er bundet til f.eks. 0.35.
Sætter torsken sig på afstande over 10 meter (som slaglinen normalt er) ,
holder knuden mellem slagline og hovedline ikke.
Man kan godt bruge o.50 line bundet til 0.60 slagline .Så ville knuden
muligvis holde. Til gengæld når man ikke de distancer der egentlig er
meningen, og som nåes med 0.35 line. Man kan sjældent hive en fisk hjem der
har sat sig, med mindre man er meget tålmodig og venter typisk op mod 15
minutter, før den flytter sig.Ofte har den kilet sig selv fast i linen ved
stenen eller hvad det nu er den sidder i. Blyløftet hjælper på torsk omkring
2 kilo og hurtig indspinning, men ellers ikke.

En sjov/sørgelig historie:
Jeg har i sommers , under snorkeldykning ved stranden nord for Rørvig ,
faktisk "befriet" en ørred på ca. 2 kilo, der havde snoet en tynd fireline
rundt om en sten på 2 meter vand.Linen var knækket , der hvor stenen stod på
bunden.Manden havde brugt et hvidt spinneblad med trekrog. Da jeg først så
fisken, troede jeg ikke den havde set mig , men da jeg så ved nærmere
eftersyn så hvordan det hang sammen , måtte jeg svømme tilbage til stranden
og min bil for at hente en tang.
Ud til dyret igen ! Og med min dykkerhandske på venstrehånden , kunne jeg
ligesom kure handsken langs linen , hen til fisken
og munden. Jeg havde troet fisken ville være helt balstyrisk, men den havde
nok været helt afkræftet, for den var helt rolig. Ligesom jeg skulle nive
krogen ud af munden på dyret knak den og dyret forsvandt .

Mvh. Rene Dahl
rdk@privat.dk

Fra : Kim Roelsgaard Niels~

Dato : 16-12-00 17:37

Jubiii.........
Der er sQ kommet et ordenligt indlæg fra hr. ebbesen......
Det må jeg nok sige..........bliv endelig ved med det!

Kim Roelsgaard Nielsen - *LeMyto*
ICQ UIN: 95059560
kim@aaifbasket.dk
http://www.lemyto.cjb.net

Fra : Erik Thorsen

Dato : 16-12-00 17:41

"Kim Roelsgaard Nielsen" <kim@aaifbasket.dk> skrev i en meddelelse
> Jubiii.........
> Der er sQ kommet et ordenligt indlæg fra hr. ebbesen......
> Det må jeg nok sige..........bliv endelig ved med det!

Ja så venter vi bare på et fra dig, men du er måske bedst til de små
"dumme", lige som det her.
hilsen erik thorsen

Fra : holst

Dato : 16-12-00 17:55

"Erik Thorsen" <thorsen@fiskeringen.dk> wrote in message
> Ja så venter vi bare på et fra dig, men du er måske bedst til de små
> "dumme", lige som det her.

Lad nu være med at gøre det samme selv ellers får mudderkastningen aldrig
ende.

holst

Fra : Jan Hartvig

Dato : 16-12-00 21:05

On Sat, 16 Dec 2000 16:54:55 GMT, "holst" <holst@control.auc.dk>
wrote:

>Lad nu være med at gøre det samme selv ellers får mudderkastningen
>aldrig ende.

Hej Holst jeg kunne egentligt godt tænke mig at spørge dig, hvad der i
grunden er din mission her i NG'en. Det forekommer mig svævende, at du
påstår, at du forsvarer fritidsfiskerne. For mig at se, så er du godt
i gang med at kompromitterer dem i stedet, endda ret så alvorlig. Når
jeg spørger så direkte, så hænger det sammen med, at jeg tror du har
en skjult dagsorden (troll), jeg kan bare ikke greje hvad den går ud
på. Jeg har nemlig ikke set et eneste seriøst indlæg fra dit tastatur,
men det kan være jeg tager fejl.

Jeg vil ikke lægge skjul på, at jeg personligt ikke er så begejstret
for det fritidsfiskeri som florerer i dag. Så i mit stille sind kan
jeg ikke lade være med at fryde mig lidt over din flamewar. Bliv bare
ved for min skyld. Jeg tror ikke at det gavner fritidsfiskenes sag, at
du sådan lægger dig på gulvet og råber "I er dumme, I er dumme". Men
som sagt, dig og fritidsfiskerne om det.
Hilsen Jan Hartvig

Fra : N/A

Dato : 18-12-00 08:44

Fra : Jan Hartvig

Dato : 18-12-00 08:44

On Sun, 17 Dec 2000 09:59:19 GMT, "holst" <holst@control.auc.dk>
wrote:

> Jo, jeg er helt klart fritidsfisker, og min egentlige mission her på
> denne NG var at starte en debat om, hvorfor en del stangfiskere ikke
> kan lide fritidsfiskere. Personligt er det omvendte nemlig ikke
> tilfældet.

Det skjuler du godt!

> Det er desværre aldrig lykkedes for mig, at starte en fornuftig
> debat.

Enig! (for en gang skyld)

> Det skyldes at nogle personer her på NG, ikke kan acceptere andre
> fiskere end dem der fisker med en stang...ØV!

Som du gerne efter bedste evne sviner til, og herefter forventer, at
de skal lytte til dine synspunkter! Jo jeg kan godt se pointen.

> blev jeg hurtigt revet med i mudderkastningen, hvilket
> har resulteret i at jeg ikke engang > kan færdes inde på
> andre NG's, uden at visse personer fortsætter med at svine der!!

Der kan man se. Bare altid kaste skylden på andre - er det ikke for
let (og fejt).

> Du har måske opfattet det som "I er dumme, I er dumme", men gider du
> ikke lige hive et eksempel frem, for det er virkelig ikke min
> holdning,

Gerne, her er så dit første subjekt på NGen
: News:uwxS5.4692$zs.184235@twister.sunsite.auc.dk

Hvis ikke du kan se, at det er et oplæg til ballade, så er det også
lige meget.

> Du siger at du personligt ikke er begejstret for fritidsfiskeriet,
> som det florerer i dag. Hvorfor ikke???

Fordi det hviler på et grundlag historien for længst har overhalet.

> forklaring på din holdning, så vil jeg blive meget glad!
> Du må jo lige tænke på at jeres officielle politik i
> følge Niels Ebbesen er: "Alt fritidsfiskeri skal forbydes".

Min holdning er, at jeg har meget lidt tilovers for anonyme personer,
der uafladeligt angriber andre. Jeg har forstået, at du gemmer dig
bag nick'et holst, derfor skal du ikke regne med, at jeg gider spilde
min tid på en fortsat dialog med et fantom, der måske hedder Marie i
morgen. Men som sagt - bare fortsæt dit felttog her i gruppen, der er
nok et par stykker, der gerne betaler din opkobling, det vil
sandsynligvis være alle pengene værd. Men ellers må du
have en god jul.
Jan Hartvig

Fra : Alex Linaa

Dato : 18-12-00 08:58

"Jan Hartvig" <cis9264@nospamvip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Min holdning er, at jeg har meget lidt tilovers for anonyme personer,
> der uafladeligt angriber andre.

Nu er det lykkedes dig at poste 2 enslydende indlæg, under 2 navne:

cis9968@vip.cybercity.dk Anders Wøbbe

cis9264@nospamvip.cybercity.dk Jan Hartvig

Hvem er det lige du er??

FUT news:dk.admin.netikette

Alex Linaa

Fra : Kim Roelsgaard Niels~

Dato : 16-12-00 17:55

> Ja så venter vi bare på et fra dig, men du er måske bedst til de små
> "dumme", lige som det her.

Ja, jeg er ret go' til dem
Nej, hvis jeg skal være ærlig, så LÆSER jeg sq mest RIGTIGE indlæg fra
personer der tilsyneladende har en interesse for lystfiskeri!.
Derfor er det meget iritende med personer som ham der "skal ødelægge det
hele".
Måske skulle man finde et andet sted(?)

Fra : Erik Thorsen

Dato : 16-12-00 18:21

> Måske skulle man finde et andet sted(?)

Ja gør du bare det.
hilsen erik thorsen

Fra : Kim Roelsgaard Niels~

Dato : 16-12-00 18:36

> Ja gør du bare det.
> hilsen erik thorsen

hermed gjort.
dette er mit sidste indlæg her i gruppen de næste ? måneder!
jeg synes sq at det er sørgeligt at der er denne stemning i denne NG :(((((
Ses (måske)

Fra : Anders og Berit

Dato : 18-12-00 22:49

Inden du bliver alt for ked af det.

Du indledte selv denne lille undertråd med et hip NRE. Det var ikke første
gang han skrev noget om fiskeri. Troede du det?

Jeg kan ikke lige huske nogle inputs om dit ønskeemne fra dig selv. Men OK
det kan være jeg tager fejl

Knæk og bræk
Anders