ProcMail
Fra : Frank Nørvig

Dato : 17-10-01 22:34

Hejsa

På min sendmail-server er jeg interesseret i at sætte procmail op til at
kigge i de indkomne mails efter om der er exe-filer attached til mailen.
Hvis det er tilfældet, vil jeg indsætte en linie i øverste linie i den
pågældende mail, der advarer mine brugere om at mailen har en exe-fil og at
det kan være en virus...

Kan dette lade sig gøre med ProcMail evt. kombineret med ForMail?

Med venlig hilsen
Frank Nørvig

Fra : Frank Nørvig

Dato : 20-10-01 22:32

Er der nogen der så kan hjælpe mig med at indsætte en linie i øverst i body
vha. procmail når man modtager en mail?

Mvh Frank

Fra : frank damgaard

Dato : 21-10-01 09:42

Frank Nørvig <uzi4u@beerbrothers.dk> wrote:

> Er der nogen der så kan hjælpe mig med at indsætte en linie i øverst i body
> vha. procmail når man modtager en mail?

Prøv at se på procmailex(5), du bliver nok nødt til at sammenstille
brevet med de ekstra linier i toppen af body og igen sende til din MTA;
Og sørg for at tilføje en X-Loop xxx header for at undgå "loop".
Se evt. også på "formail"

--
Frank Damgaard |

Fra : Frank Nørvig

Dato : 21-10-01 12:43

> [...]
> brevet med de ekstra linier i toppen af body og igen sende til din MTA;
> Og sørg for at tilføje en X-Loop xxx header for at undgå "loop".

Jeg har kigget man-filerne igennem til både procmail, procmailrc, procmailex
og formail, men jeg kan ikke helt få bikset noget sammen hvor jeg også kan
ændre body. Jeg har prøvet hvor jeg indsætter

ADVARSEL: Attachments i denne mail kan indeholde virus !

i headeren, for at "snyde" mig til at det skulle være en del af MIME-body,
men det virker heller ikke. Og hvis jeg blot indsætter selve advarslen,
indgår den kun i headeren. Plus at jeg ikke kan få den til at lave
linieskift efter de tre ovenstående linier.

Kan jeg ikke få dig til at sende et eksempel på hvordan jeg gør som du har
beskrevet?

Mvh Frank

Fra : frank damgaard

Dato : 21-10-01 18:51

> Jeg har kigget man-filerne igennem til både procmail, procmailrc, procmailex
> og formail, men jeg kan ikke helt få bikset noget sammen hvor jeg også kan
> ændre body. Jeg har prøvet hvor jeg indsætter

Ok, lidt awk script og problemet kan løse det med at ændre body:

:0
* ^Subject:.*testaddbody
| gawk ' BEGIN {body=0;} NF==0 && body==0 { body=1;print "X-Loop: X\n\n\nOBS OBS OBS\n"; next; } { print ; next; } ' >> testaddbody

Evt. er det nok nemmere at placere selve awk-scriptet i en fil:

:0
| gawk -f xxxxxx/addbody.awk >> testaddbody

Du må nok selv lige sørge for "match" ved attachments osv.
Jeg har blot brug test subjects.

Og addbody.awk:

BEGIN {body=0;}
NF==0 && body==0 { # NF==0 dvs. tom linie
body=1;
print "X-Loop: X\n\n\n"
print "ADVARSEL: Attachments i denne mail kan indeholde virus !\n";
next; # hent næste linie
}
{ print ; # resterende linier kopieres blot
next;
}

PS. "man gawk" er manual til gnu awk.

--
no signature :)

Fra : Frank Nørvig

Dato : 21-10-01 19:19

> Ok, lidt awk script og problemet kan løse det med at ændre body:

:) Alle tiders.

Et lille bonus-spørgsmål:
Jeg har yderligere lavet et lille tiltag i procmail som sender en sms til
min mobil når jeg får en mail, hvor den skriver hvem mailen er fra og
subject. Simpelt nok, og virker også perfekt. Men hvis nu jeg kun er
interesseret i at den skal gøre det i nogle bestemte perioder, f.eks. uden
for arbejdstid (16:00-08:00) ?

Jeg går ud fra at man bare laver et par variabler der henter tiden, så man
kan se hvad klokken er når mailen bliver modtaget. Men hvordan laver man så
et script der siger at den kun skal sende hvis det er efter kl. 16:00 og før
kl. 08:00 ??

Mvh Frank