Udskiftning af blæser i strømforsyning ?
Fra : Per Beer Hansen

Dato : 17-10-01 22:31

Jeg har et Aopen HX 08 kabinet med standard strømforsyning, men blæseren
larmer som en i h*****e. Er der nogen der har erfaring med om man selv kan
skifte blæseren ud med en anden mere støj svag model, og i så fald hvilken ?

Mvh
Per

Fra : Søren Pedersen

Dato : 17-10-01 22:28

Ja du kan sagtens selv skifte den ud... Det er en smal sag...
Jeg har også selv Aopen HX 08 til en af mine maskiner, og jeg mener da
ellers det er en rimelig støjsvag blæser der sidder deri. Har du sikret dig
at der ikke sidder noget snavs eller lign. som går imod selve blæseren??
Ellers er der ikke andet for end at komme ud ag købe en ny 80x80 mm blæser
og smide i. De koster omtrendt 100 kr.

P.s. Prøv evt at skille selve strømforsyningen ad i første omgang og blæs
det rent derind.

/Søren

Per Beer Hansen <perbeer@bigfoot.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3bcdf81c$0$1926$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Uni Bull

Dato : 17-10-01 23:26

"Søren Pedersen" <zapzone@cyberdude.dk> proklamerede in

> [...]
> blæseren?? Ellers er der ikke andet for end at komme ud ag købe en ny
> 80x80 mm blæser og smide i. De koster omtrendt 100 kr.

Stort set enig - det er nemlig ganske uproblematisk at skille
strømforsyningen ad og skifte blæseren, men jeg synes ikke du skal smide
hvilken som helst 80*80mm blæser i.
Køb en Pabst-blæser! Det er det eneste rigtige når vi taler støjdæmpning!
Fås bl.a. hos www.studiedata.dk
--
Uni Bull
København K

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 18-10-01 05:54

"Per Beer Hansen" <perbeer@bigfoot.com> wrote in

> [...]
> blæseren larmer som en i h*****e. Er der nogen der har erfaring
> med om man selv kan skifte blæseren ud med en anden mere støj

Det kan man sagtens. Noget af det mest støjsvage er en Papst 8412NGL
evt. en 8412NGML serien. De larmer henholdvis ingenting og næsten
ingenting.

Alternativt kunne du forsøge dig med 7V tricket, som beskrevet her:

http://oldhoj.dk/oclarm.htm

Det koster stortset ikke noget, og resultatet er en blæser der næsten
ikke larmer.

Jeg har selv lavet tricket på min PIII750@945 der kører i døgndrift
uden problemer.

--
Kent Oldhøj - Dansk OverclockingFAQ:
http://oldhoj.dk/overclockingfaq.htm

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 18-10-01 11:42

Jeg takker for alle svarene, og prøver at indkøbe en Papst blæser til
formålet, da det er dem man altid hører om i forbindelse med støjreduktion.

Mvh
Per

Fra : JOH

Dato : 18-10-01 12:47

"Per Beer Hansen" <perbeer@bigfoot.com> wrote in message
> [...]
> skifte blæseren ud med en anden mere støj svag model, og i så fald hvilken

Som en lille hjælp,
Jeg har selv udført tricket med en PABST fra "StudieDATA"
(Genialt markedførings trick ..... lidt i retning af HiFi Klubben *S*)

Den originale 80x80 Aopen blæser larmer nemlig som et propelfly med dårlige
lejer. Derfor udførte jeg modifikationen med en PABST 19 dB model.
Den kommer standard med et stik der tilsluttes uden for PSU - altså til et
af de udtag du normalt forbinder til HD, CD-R eller lignende.
Hvis du ikke vil spilde et stik på dette, kan du klippe stikket af og
tilslutte ledningerne til de ledninger du har klippet over i PSU (dem den
originale blæser var koblet til) Bare benyt en samlemuffe og sørg for at der
er god og stabil forbindelse.
GARANTIEN RYGER HERVED!

I øvrigt har jeg fjernet det gitter der sidder foran - det giver lidt minre
luftstøj.

Støjen er meget betydeligt reduceret og luftgennemstrømningen er
tilstrækkelig til at køle min PSU der trækker CD-R, Brænder, DVD, 600Mhz
Duron, A7V, 7200RPM HD, Geforce 2, USB.

God fornøjelse
Mvh Jens

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 18-10-01 13:01

"JOH" <JO@Johansen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> originale blæser var koblet til) Bare benyt en samlemuffe og sørg for at

Min garanti er røget for ca 1 år siden, da kabinettet "fyldte" et år.

> [...]
>
> Støjen er meget betydeligt reduceret og luftgennemstrømningen er
> tilstrækkelig til at køle min PSU der trækker CD-R, Brænder, DVD, 600Mhz

Jeg skal trække lidt mere end det, men jeg tror da ikke det vil give nogle
problemer. A7V133 - TB 1000 - 512 MB ram - 2 X 46,1 GB HD 7200 omdr (raid
0) - 1 X 61,5 GB HD 7200 omdr - CD brænder - DVD - Geforce 2 Pro - 3 X 80mm
kabinet blæsere (som ikke larmer) - samt også USB.

Mvh
Per