IBM 60GXP eller 75GXP.
Fra : Gunnar Kristiansen

Dato : 17-10-01 19:10

Hejsa.

Jeg skal til at samle mig et eksternt firewire kabinet til harddisk
recording. Jeg har tænkt mig at købe et Psycho kabinet med et oxford 911
chipset.

Mit egentlige spørgsmål er: Ud fra den betragtning at kabinettet IKKE har
blæser, er en IBM 60GXP serie harddisk så værd at købe? Jeg har læst fra
MANGE at den bliver utroligt varm. Det er der ingen der nævner i forbindelse
med en IBM 75GXP. Jeg ved at 75'eren reelt er udgået, men kan dog stadig fås
enkelte steder..... Og hvis harddisken konstant er overophedet går det vel
ud over levetid / stabilitet?

Gode råd og erfaringer udbedes

Gunnar Kristiansen

Fra : Steen Ø. Nielsen

Dato : 17-10-01 19:32

Vælg 60'eren.

Jeg har kun haft problemer med min 75'er

/steen

Fra : MKE

Dato : 17-10-01 19:37

"Steen Ø. Nielsen" <s-nielsen@mail.tele.dk> wrote in message
> Vælg 60'eren.
>
> Jeg har kun haft problemer med min 75'er

Hmm, jeg havde engang en Toyota - det betyder så, at man ikke skal købe en
sådan...

Jeg har haft problemer med mit Dankort... - hold lapperne væk...

Hva´ med noget mere saglig argumentation... - tak.

MKE

Fra : Gunnar Kristiansen

Dato : 17-10-01 19:41

Det ville være rart med noget feedback der var direkte relateret til den
problematik som jeg "forudser"...

Gunnar

Fra : F.Larsen

Dato : 17-10-01 20:07

Hej Gunner

Jeg har ingen direkte erfaring med 60GXP ... men

Jeg havde en 30 GB 75GXP og den har fungeret udemærket i min server, og den var
tændt 24 timer i døgnet i de sidste 9 måneder (du kan se serveropbygning i
LowNoise linket nedenfor).

For ca. 3 uger siden besluttede jeg at jeg ville opgradere serveren med en større
disk og jeg havde da også kig på en IBM 60GB 60GXP, men pga af de mange skriverier
om lav kvalitet besluttede jeg at købe en Maxtor DiamondPlus istedet for.

Er er nogen af de "skriverier" jeg læste:
http://groups.google.com/groups?q=60gxp+problems+comp.sys.ibm.pc.hardware.storage&
hl=en&btnG=Google+Search

--
Flemming
Nintaus unplugged: http://hjem.get2net.dk/Quake2/Nintaus/

Fra : Steen Ø. Nielsen

Dato : 17-10-01 19:56

> [...]
>
> Jeg har haft problemer med mit Dankort... - hold lapperne væk...
>
> Hva´ med noget mere saglig argumentation... - tak.

Ok,

Min disk er ca. 9 mdr. gammel og har "kun" været til rep. 2 gange.

Jeg har været udsat for 3-4 gange at partitionen er blevet slettet. Fra en
dag til den anden.
Desuden har jeg haft problemer med at den låser hele computer når jeg bruger
data på den.

Håber det hjalp lidt

/Steen

Fra : Gunnar Kristiansen

Dato : 17-10-01 20:01

> [...]
> dag til den anden.
> Desuden har jeg haft problemer med at den låser hele computer når jeg bruger

Det lyder HELT uacceptabelt! Kan det tænkes at være en mandags model? Jeg
har ellers kun hørt godt om 75GXP, og IKKE kun godt om 60GXP som bl.a.
bliver afsindigt varm...

Gunnar

Fra : MKE

Dato : 17-10-01 20:35

> Det lyder HELT uacceptabelt! Kan det tænkes at være en mandags model? Jeg
> har ellers kun hørt godt om 75GXP, og IKKE kun godt om 60GXP som bl.a.
> bliver afsindigt varm...

Idag ville jeg købe en WD.

Michael

Fra : Henrik Dissing

Dato : 18-10-01 15:50

On Wed, 17 Oct 2001 21:01:25 +0200, Gunnar Kristiansen wrote:

>Det lyder HELT uacceptabelt! Kan det tænkes at være en mandags model? Jeg
>har ellers kun hørt godt om 75GXP, og IKKE kun godt om 60GXP som bl.a.
>bliver afsindigt varm...

Hvis man har fulgt med her i gruppen i et års tid eller mere, vil man ikke
være i tvivl om at 75GXP-serien er en af IBM's største svipsere i nyere tid.
Her har været /enormt/ mange rapporter om at de går i stykker indenfor det
første års brug. Rygtet vil vide at det fortrinsvis drejer sig om enheder
produceret enten i Thailand eller i Ungarn (jeg husker ikke hvilket), men
selv købte jeg én af hver for lidt under et år siden, og
Thailand-eksemplaret afgik ved døden for et par måneder siden. Jeg fik en
60GXP som erstatning.

Da jeg personligt indleverede den til reparation hos SHG, kiggede
ekpedienten kort på etiketten og trak sigende på skuldre og mundvige. Da jeg
sagde: "Dem har i vist set nogle stykker af allerede?", svarede han: "Ja,
desværre."

Nu krydser jeg fingre for at min Ungarske 75GXP og den nye 60GXP holder lidt
længere.

At du kun har hørt godt om 75GXP, er måske ikke så mærkeligt, for så længe
de kører, er det nogle udmærkede diske til prisen. Hastighedsmæssigt såvel
som støjmæssigt. Om de eller 60GXP bliver varme har jeg ingen anelse, mine
sidder inde i en kasse

Venlig hilsen
Henrik Dissing

Fra : Peter Jespersen

Dato : 17-10-01 22:45

On Wed, 17 Oct 2001 20:09:59 +0200, Gunnar Kristiansen wrote:

> [...]
>enkelte steder..... Og hvis harddisken konstant er overophedet går det vel

Jeg husker noget om at for hver 3 grader disken stiger over den
givne max temperatur halveres MTBF.
Det er min konklusion at grunden til at GXP75 har haft så mange
problemer er utilstrækkelig køling...har selv en GXP60, som jeg
dog har hægtet en blæser på.

Til en server kunne jeg godt finde på at smide et par WD 80Gb
eller 100Gb diske i, til data (evt en Fujitsu til systemet).

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark
flywheel@worldonline.dk
http://www.worldonline.dk/~flywheel/
He who laughs last is S-L-O-W.

Fra : Wizeguy

Dato : 17-10-01 20:53

> [...]
fås
> enkelte steder..... Og hvis harddisken konstant er overophedet går det vel

Vælg 60GXP! 75GXP bygger på et design der anvendte skiver af 15 GB, hvilket
skaber høj varmeudvikling og deraf følgende ustabilitet. Den nye 60GXP serie
anvender skiver på 20 GB og et bedre design, hvilket bl.a. giver mindre
varmeudvikling, lavere støjniveau og større stabilitet.

--
Med venlig hilsen/Best regards
Anders Albrechtsen

Fra : Gunnar Kristiansen

Dato : 17-10-01 21:01

> Den nye 60GXP serie
> anvender skiver på 20 GB og et bedre design, hvilket bl.a. giver mindre
> varmeudvikling, lavere støjniveau og større stabilitet.

Så er det mærkeligt at folk rapporterer omvendt! De erfaringer jeg er blevet
delagtiggjort i, siger at 60GXP'eren bliver MEGET varm, hvilket INGEN har
nævnt om 75GXP'erne.

Men hvad kunne et alternativ til disse diske være? WD eller Seagate
Barracuda IV? Performance/støj/varme, hvordan ser dette ud til en
sammenligning? (med IBM's...)

Gunnar

Fra : Ole Axelsen

Dato : 17-10-01 21:19

"Gunnar Kristiansen" <funkpost@mac.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Men hvad kunne et alternativ til disse diske være? WD eller Seagate
> Barracuda IV? Performance/støj/varme, hvordan ser dette ud til en

75GXP bliver varmere end 60GXP. Jeg har haft begge typer, og bruger nu
Seagate Barracuda. Den er klart den bedste af de tre. Både hvad angår varme,
støj og ydelse.

--
Hilsen Ole Axelsen, Stenstrup, Sydfyn.

Fra : Gunnar Kristiansen

Dato : 17-10-01 21:34

> 75GXP bliver varmere end 60GXP. Jeg har haft begge typer, og bruger nu
> Seagate Barracuda. Den er klart den bedste af de tre. Både hvad angår varme,
> støj og ydelse.

-hvad bruger du dem til? Video eller lyd redigering?

Gunnar.

Fra : Wizeguy

Dato : 17-10-01 21:51

> [...]
blevet
> delagtiggjort i, siger at 60GXP'eren bliver MEGET varm, hvilket INGEN har

Ikke rigtigt. Faktisk er der lavet en hjemmeside med det ene formål mat
rapportere om levetiden på IBM 75GXP diske. Jeg husker dog ikke adressen.

> Men hvad kunne et alternativ til disse diske være? WD eller Seagate
> Barracuda IV? Performance/støj/varme, hvordan ser dette ud til en
> sammenligning? (med IBM's...)

Jeg ville vælge Seagate, Fujitsu eller Maxtor. Disse diske er særdeles
støjsvage og har en ydelse der er på højde med IBM 60GXP. Vær opmærksom på,
at Western Digital anvender indmad fra IBM, og må derfor rubriceres som en
slags IBM klon.

Fra : Gunnar Kristiansen

Dato : 17-10-01 21:08

Det er i øvrigt skræmmende hvor mange fejl man kan læse om på IBM's diske...
Men hvordan ser det ud med salgstallene de forskellige firmaer imellem? Hvis
IBM sælger 4 gange så mange diske som de andre, så er det vel heller ikke
underligt med flere fejl rapporteringer?

Gunnar Kristiansen.

Fra : Henrik

Dato : 17-10-01 21:37

> [...]
fås
> enkelte steder..... Og hvis harddisken konstant er overophedet går det vel

Jeg har kørt med 2 40 gb 60 GXP'ere i raid i 2 måneder, og de har kørt
fuldstændig perfekt. Jeg har så godt nok en kabinetblæser, som blæser
direkte på dem .. men de første 2 uger kørte jeg uden kabinetblæser, og det
fungerede lige så godt.

Henrik

Fra : Gunnar Kristiansen

Dato : 17-10-01 21:42

> Jeg har så godt nok en kabinetblæser, som blæser
> direkte på dem .. men de første 2 uger kørte jeg uden kabinetblæser, og det
> fungerede lige så godt.

Det kabinet jeg skal bruge er meget småt og har ingen blæser....

Gunnar.

Fra : Karsten Jensen

Dato : 18-10-01 13:21

On Wed, 17 Oct 2001 22:36:58 +0200, "Henrik" <henrikolesen@wanadoo.dk>
wrote:

>Jeg har kørt med 2 40 gb 60 GXP'ere i raid i 2 måneder,

Hvad er Raid ?

--

Med venlig hilsen fra

Karsten Jensen
k-j@post6.tele.dk

Fra : Kenneth Kristensen

Dato : 18-10-01 15:28

Karsten Jensen wrote:

> Hvad er Raid ?

Google er din ven (http://www.google.com)
Søg på raid

--
/kenne

A trainstation is a place where trains stops.
A busstation is a place where buses stops.
On my desk I have a workstation.

Fra : Peter Jespersen

Dato : 19-10-01 12:02

On Thu, 18 Oct 2001 16:28:15 +0200, Kenneth Kristensen wrote:

> [...]

RAID er en teknologi, hvormed man virtuelt kan sprede sin data
ud på flere diske, således at det for dig kun fremstår som en
enkelt partition...enten for højere ydelse, sikkerhed eller bare
for at få større partitioner.

Hvis du vil vide mere kan jeg anbefale dokumentation til VRAID,
der kort og kontant forklarer de forskellige raidlevels, samt
hvilke fordele de har...du kan finde hele pakken på
http://hobbes.nmsu.edu/pub/os2/system/drivers/storage/vraid23.zip

Ellers er Google som sagt andetsteds i denne tråd altid din
ven....

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark
flywheel@worldonline.dk
http://www.worldonline.dk/~flywheel/
Sometimes I wish I could get a mirror with a better view.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 17-10-01 21:55

> [...]

> 75'eren reelt er udgået, men kan dog stadig fås enkelte
> steder..... Og hvis harddisken konstant er overophedet går det

Jeg har haft mange 75GXP'ere gennem fingrene, og haft problemer med en
enkelt, der blev byttet på garantien. Jeg har stadig 2 stk. i min egen
maskine.

Jeg har installeret 4 60GXP'ere. Det er dejlige diske begge 2, og i
det daglige er der absolut ingen forskel på dem. Jeg har heller ikke
kunnet måle mig til nogen afgørende forskel i temperatur, uden jeg dog
har lavet sammenlignlige tests i samme kabinet. jeg har målt på de 4
60GXP'ere og på 12 75GXP'ere, og de lå alle mellem 37 og 45 grader
målt med IBM's Featuretool. Den koldeste var en 75GXP og den varmeste
var en 60GXP, men der var absolut intet mønster i målingerne ellers.

Jeg ville absolut vælge 60GXP, som ser ud til at være den kendte IBM
kvalitet, hvor 75GXP har været ramt af børnesygdomme.

--
Kent Oldhøj - Dansk OverclockingFAQ:
http://oldhoj.dk/overclockingfaq.htm