DDR eller SD-RAM?
Fra : HUB

Dato : 17-10-01 15:45

Hej med jer

Min ven og jeg er i tvivl om hvorvidt DDR-RAM er bedre i performance i
forhold til SDRAM. Jeg har hørt at man kun kan forvente at se en forskel
under Windows installation ellers er forskellen ikke mærkbar - hvad mener i?
Skal man beholde sine SDRAM lidt endnu eller skal man fluks ud og have fat i
DDR fordi det er superhurtigt?

Tak for hjælpen!

Mvh.

H.C. Bruus

Fra : René Jensen

Dato : 17-10-01 17:09

HUB wrote:
> [...]
> Skal man beholde sine SDRAM lidt endnu eller skal man fluks ud og have fat i

Uden tvivl er DDR RAM absolut det hurtigste, men som situationen er lige
nu, synes jeg det er en relativ høj pris for et DDR modul i forhold til
SD moduler. Personligt ville jeg da heller have 512MB SD-RAM end 128MB
DDR-RAM.

Så spørgsmålet er vel op til en selv, vil man ofre så mange penge på
RAM? -Jeg vil i hvertfaldt ikke.

--
Med venlig hilsen,
René Jensen

Once a upon a time a wise man said to me:
"I consider Windows like I consider bad weather ... I accept it and hope
for something better"

Fra : Morten Juel

Dato : 17-10-01 17:59

> Så spørgsmålet er vel op til en selv, vil man ofre så mange penge på
> RAM? -Jeg vil i hvertfaldt ikke.
synes du at 400 er dyrt for 256MB DDR ???

Mvh
Morten

Fra : René Jensen

Dato : 17-10-01 19:13

Morten Juel wrote:
> synes du at 400 er dyrt for 256MB DDR ???

I forhold til hvad PC133 RAM koster. -Og ja, så kan man være på forkant
med fremtiden og blah blah ... det er jo en fis i en hornlygte. DDR RAM
er hurtigere end SD RAM, men overall vil nødvendigvis ikke blive bedre.

Fra : Jesper

Dato : 17-10-01 19:50

"René Jensen" <rene.jensen@city.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
RAM
> er hurtigere end SD RAM, men overall vil nødvendigvis ikke blive

Prisen afhænger jo også af kvaliteten, hvilket giver anledning til
følgende spørgsmål:

Hvad er forskellen på disse DDR-ramtyper?

DDR PC-1600
DDR PC-1600ECC
DDR PC-2100
DDR PC-2100ECC

Hilsen Jesper

Fra : Peter Pan

Dato : 17-10-01 20:15

"Jesper" <no@nomail.com> skrev i en meddelelse
> Hvad er forskellen på disse DDR-ramtyper?
>
> DDR PC-1600

DDR ram der kører 100 MHz.
100 MHz * 64 bits * 2 = 1600 MB/s (deraf PC1600)

> DDR PC-1600ECC

DDR ram der kører 100 MHz og har Error Correcting Code - som kan detecte og
fejlrette 1 bits fejl og opdage 2 bits fejl.

> DDR PC-2100

DDR ram der kører 133 MHz.
133 MHz * 64 bits * 2 = 2100 MB/s (deraf PC2100)

> DDR PC-2100ECC

Tjae....Gæt selv!

Mvh
Anders

Fra : Butjii

Dato : 17-10-01 21:07

"Peter Pan" <.@anders.dk> skrev i en meddelelse >
> DDR PC-1600
>
> DDR ram der kører 100 MHz.
> 100 MHz * 64 bits * 2 = 1600 MB/s (deraf PC1600)

Hmm, jeg synes ikke lige at regne stykkerne går op.
Men at de kan overføre 1600 MB/s er rigtigt nok (2100 MB/s for PC2100)

Fra : Jesper

Dato : 17-10-01 21:46

"Butjii" <j@behrend.net> skrev i en meddelelse

> Hmm, jeg synes ikke lige at regne stykkerne går op.
> Men at de kan overføre 1600 MB/s er rigtigt nok (2100 MB/s for PC2100)

Jeg fandt den rigtige beregning:

(100 MHz Operating Speed) x (64-bit Bus) x (1/8 bytes per bit) = 800
MB/s available bandwidth.

(skal selvfølgelig ganges med 2, når det er DDR)
http://www.nuwavepc.com/ddrvsrdramvs.html

Hilsen Jesper

Fra : Jesper

Dato : 17-10-01 21:49

> [...]
PC2100)

> Jeg fandt den rigtige beregning:
>
> (100 MHz Operating Speed) x (64-bit Bus) x (1/8 bytes per bit) = 800

Den anden beregning var ikke forkert, men overgangen fra bit til byte
fremgik bare ikke.

Hilsen Jesper

Fra : Butjii

Dato : 19-10-01 14:56

> Den anden beregning var ikke forkert, men overgangen fra bit til byte
> fremgik bare ikke.
>
> Hilsen Jesper

Ja, det havde jeg lige overset. Hvor stor er forskellen i praksis? Udnytter
man båndbredden 100%?