Nyt grafikkort
Fra : Soren Pedersen

Dato : 17-10-01 10:49

Jeg er på jagt efter et nyt (gerne brugt) grafikkort, men jeg synes markedet
er helt uoverskueligt, så jeg håber der er nogen her der kan hjælpe.
Behov: Kortet skal bruges til kontorprogrammer, video redigering (Der sidder
også et Miro DC30 i maskinen), billedbehandling samt lidt spil - Primært bil
og fly simulatorer, og det er her jeg regner med at der er noget at komme
efter.
Maskinen i øvrigt: Asus A7V 133, TB 900, 512Mb RAM + det løse. Jeg bruger
idag et CL Graphics Blaster TNT 16Mb og det er vel rimeligt antikvarisk ?.
Jeg forestiller mig at kortet skal koste 5-600,-, og det behøver ikke være
seneste teknologi (kan I nok regne ud set på prisen :), og det må også gerne
være brugt - Jeg synes at de priser der bliver handlet til i DMPE gør det
muligt at få en givtig ydelses forbrdring til en billig penge (?).
Det jeg er mest i tvivl om er hvilket chipset der er mest egnet til mine
behov ?

På forhånd tak for hjælpen.

Mvh
/Søren

Fra : René Jensen

Dato : 17-10-01 14:18

Soren Pedersen wrote:
> [...]
> idag et CL Graphics Blaster TNT 16Mb og det er vel rimeligt antikvarisk ?.

Til det som du gerne vil bruge din computer, så må det nok antage det er
lidt antikvarisk :)

> [...]
> være brugt - Jeg synes at de priser der bliver handlet til i DMPE gør det
> muligt at få en givtig ydelses forbrdring til en billig penge (?).

Nu kender jeg ikke lige til brugt-priserne, men jeg vil da mene at man
kunne opstøve eksempelvis et Geforce256 kort (altså den første Geforce
grafikchip) til 5-600 kr.

> Det jeg er mest i tvivl om er hvilket chipset der er mest egnet til mine
> behov ?

Som jeg ser det, så er muligheden i tre forskellige grafikchips: Geforce
fra nVidia, Radeon fra ATI og Kyro-II fra Hercules. De fleste har vel et
Geforce kort i dag, dernæst Radeon og til sidst Kyro-II IMO. Rent
hastighedsmæssigt vel jeg mene at Radeon og Kyro-II ligger på højde med
et Geforce2, så det er vel tale mest om smag. Men skulle du have et
splinternyt grafikkort med et af de førnævnte grafikchips på, så tror
den billigeste løsning vel være et køb af et graffikkort med en Geforce2
MX chip. Har kigget lidt på www.edbpriser.dk og jeg kan se at rigtige
kvalitetsmærker (såsom Asus, Hercules, Elsa) er noget dyrere ligger
typisk omkring 1100-1400+ kr., men de lidt mindre "anerkendte" mærker
kan man sagtens få et nyt kort for omkring 7-800 kr.
Jeg kan ærligt ikke sige om der er så meget forskel på f.eks. et kort
fra Leadtek og Asus. Selv har jeg et Asus V6800 kort, som blev køb fordi
jeg vidste at Asus lavet et godt grafikkort - men det skal selvf. ikke
udelukke at et Leadtek kort kan opfylde dine krav.

--
Med venlig hilsen,
René Jensen

Once a upon a time a wise man said to me:
"I consider Windows like I consider bad weather ... I accept it and hope
for something better"

Fra : Søren 'Mufoxe' Lund ~

Dato : 17-10-01 14:59

In article <3bcd5431$0$42059$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, smp@privat.dk
says...
> [...]
> og fly simulatorer, og det er her jeg regner med at der er noget at komme

I det prisleje, du nævner, kan du finde GeForce2MX, som er et rigtigt godt kort
i forhold til prisen. Du kan gå ud og købe et splinter nyt kort for omkring
650,-

--
/Søren

Husk, Google er din ven :)