vedr sportsfiskeren
Fra : Fishymaster

Dato : 06-12-00 02:49

det er fra sportsfikseren

"For at tage det sidste først viser nye undersøgelser, at
"dambrugspropperne" er årsag til et smolttab på 1871 % "
JAJA intresant regnestykke virkelig troværdigt......
Griner hele vejen ud til bageren lol.
Fishymaster....

Fra : Erik Thorsen

Dato : 06-12-00 07:42

"Fishymaster" <meurer@mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> "dambrugspropperne" er årsag til et smolttab på 1871 % "
> JAJA intresant regnestykke virkelig troværdigt......

Det kan jeg da godt forstå. Spørgsmålet er blot om der er noget at grine af,
altså set med dine briller.
hilsen erik thorsen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 06-12-00 22:12

Erik Thorsen wrote:

> Det kan jeg da godt forstå. Spørgsmålet er blot om der er noget at grine af,
> altså set med dine briller.

- bare vent, Fishymaster's smil skal nok stivne om et års tid, når der
bliver lavet nye regler for dambrugsdriften, for når Ritt Bjerregaard
tar' fat i at løse et miljøproblem, så plejer hun at gøre det rimmeligt grundigt....))

- og så kan vi i mellemtiden glæde os over, at Ringkøbing Amt p.g.a. det
meget lemplige tilsyn med dambrugne, er tæt på at blive sat under
administration.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Hans-Martin Olsen

Dato : 07-12-00 20:37

Hej dk.fritid.lystfiskeri!

Det kan godt være, at Fishymaster griner over de fremlagte tal. Der er
imidlertid ikke meget at grine af!!

Tallene for tab af smolt ved dambrugsopstemninger (18-71%) stammer fra
undersøgelser lavet af Danmarks Fiskeriundersøgelser gennem flere år og ved
flere forskellige dambrug i forskellige dele af Jylland.

Tallene kan genfindes i et kommende nummer af bladet Miljø & Vandpleje
(udgives af Danmarks Sportsfiskerforbund), hvor forskerne fra Danmarks
Fiskeriundersøgelser i en række artikler beskriver resultaterne af
ovennævnte undersøgelser. For interesserede kan det oplyses, at bladet vil
udkomme i løbet af næste uge, og vil kunne rekvireres på sekretariatet i
Vejle på tlf. 75-820699.

Undersøgelserne har været flersidige og således også kigget på effekten af,
at halvdelen af medianminimumsvandføringen afgives uden om dambruget (som
den skal i år 2005). Resultatet af dette var også nedslående. Faktisk så
nedslående, at det allerede nu må konkluderes, at reglerne, der skulle være
fremtidssikrede, er helt utilstrækkelige.

Ligeledes har det vist sig, at riste ved dambrugets vandindtag med 10 mm
ristemellemrum, som de skal have ifølge lovgivningen, ikke udelukker smolten
fra dambruget.

Der er således behov for afgørende ændringer af lovgivningen, der kan sikre
smoltens passage ned gennem vandløbene. Ellers opnår vi aldrig de
selvreproducerende bestande af laksefisk i vandløb med dambrug, som vi
ønsker os.

Det er i den forbindelse vigtigt at forstå, at vi kan rense spildevand for
millioner og restaurere kilometervis af vandløb i dambrugsvandløbene, uden
at det vil have nogen nævneværdig effekt på bestanden af vandrende
laksefisk. Der er derfor et afgørende slag, der skal kæmpes i de kommende
år, uanset om Fishymaster griner hele vejen til bageren eller ej!!

Med venlig hilsen

Hans-Martin Olsen
Danmarks Sportsfiskerforbund
redaktør på Miljø & Vandpleje