Ren Windows installation
Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 16-10-01 22:21

Nu ved jeg ikke lige om dette er gruppen - Hvis det ikke er, så håber jeg
nogen kan dirigere mig det rigtige sted hen.

Jeg har en Compaq maskine, hvor der fulgte en såkaldt Restore-CD med, men
nu tænker jeg meget på, at installere en "ren" Windows på min maskine -
Dvs. uden al det Compaq(mv.)-"gejl" der ligger på Restore-CD'en.
Spørgsmålet for mig nu er (udover om jeg i givet fald skal bruge Windows
98, Windows Me eller Windows XP), om der kan være nogle problemer i den
forbindelse?
Det jeg især tænker på er, om det kan være et problem ifm. bundkortet og
BIOS? BIOS ligger vel på Restore-CD'en eller hvad? Og hvordan med drivere
til CD-drevet og harddisken?
Der er ingen problemer med grafik- og lydkort, da jeg alligevel har købt
nye af dem (og således jo har drivere dertil).

Og i forbindelse med grafik- og lydkortene; Hvis jeg bestemmer mig for at
gøre det (hvis det kan lade sig gøre), kan jeg så starte maskinen op med
både grafik-, lyd- og netkort installeret, før jeg installerer Windows?

Mvh. Jan

Fra : Thostrup

Dato : 17-10-01 07:35

> Nu ved jeg ikke lige om dette er gruppen - Hvis det ikke er, så håber jeg
> nogen kan dirigere mig det rigtige sted hen
Det ved jeg heller ikke, så i stedet for at finde en bedre, kommer lidt
hjælp.

> Det jeg især tænker på er, om det kan være et problem ifm. bundkortet og
> BIOS? BIOS ligger vel på Restore-CD'en eller hvad? Og hvordan med drivere
> til CD-drevet og harddisken?
Det er bare at starte forfra med en almindelig windows. Jeg har kun oplevet
at hvis der er internt modem i Compaq'erne er dette svært at finde driver
til. Ellers er der ingen problemmer!

> Spørgsmålet for mig nu er (udover om jeg i givet fald skal bruge Windows
> 98, Windows Me eller Windows XP), om der kan være nogle problemer i den
> forbindelse?
Jeg har ikke oplevet nogen, udover det med de interne modems. Du kan vælge
windows version alt efter behov! Eller hvad du har liggende. XP har jeg kun
gode erfaringer med ... er ikke frosset en eneste gang.

> Og i forbindelse med grafik- og lydkortene; Hvis jeg bestemmer mig for at
> gøre det (hvis det kan lade sig gøre), kan jeg så starte maskinen op med
> både grafik-, lyd- og netkort installeret, før jeg installerer Windows?
Den forstår jeg ikke helt! Put alle de hardware ting du har, og skal bruge i
maskinen og boot den, enten med en ME eller XP cd eller en 98 diskette.

God fornøjelse.

M. Thostrup
Microsoft Certified Professional

Fra : René Jensen

Dato : 17-10-01 10:36

Jan Allan Andersen wrote:

> [...]
> Spørgsmålet for mig nu er (udover om jeg i givet fald skal bruge Windows
> 98, Windows Me eller Windows XP), om der kan være nogle problemer i den

Det skulle kunne lade sig gøre. Jeg har selv gjort det samme med min
bærbare Toshiba, som oprindeligt havde Windows 98 DK, og nu køre den
Windows ME UK. Du skal bare være opmærksom på at nogle drivere til
maskinen kan være svære at finde på nettet/Windows-installationen, så
dem kopieres fra Restore-CD'en.

> [...]
> Der er ingen problemer med grafik- og lydkort, da jeg alligevel har købt
> nye af dem (og således jo har drivere dertil).

BIOS ligger på bundkortet i EPROM-chip. Drivere til CD-ROM og harddisk
plejer at køre med fint med standard Windows-drivere, det er kun
SCSI/SCSI-RAID controllere, som måske skal have en drivere installeret
fra producentens side. Og hvis lydkortet er et SB-kort, så er jeg ganske
sikker på at den bliver understøttet af en Windows stanard driver,
ellers kopiere drivere fra Restore-CD'en.

--
Med venlig hilsen,
René Jensen

Once a upon a time a wise man said to me:
"I consider Windows like I consider bad weather ... I accept it and hope
for something better"