Blæsere
Fra : Morten B

Dato : 16-10-01 20:03

Jeg kigger lidt på nogle PABST blæsere, men jeg er lidt i tvivl om jeg skal
købe med eller uden termostat. Mit tvivl skyldes at jeg ikke helt kan finde
ud af hvilken temperatur der skal nås før køleren alligevel kører på fuld
kræft.

Jeg har tænkt mig at købe:
50mm blæser der skal side på en Celeron 500 (socket 370).
80mm blæser der skal bygges ind i 145W PSU i stedet for den nuværende.
80mm blæser der skal bruges til at lufte et lille kabinet på 25*25*25cm
igennem.

Kan det betale sig at ofre det dobbelte, og købe dem med termostat, eller
vil de køre på fuld drøn hele tiden alligevel?

/Morten

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 16-10-01 20:40

"Morten B" <mortenb@FJERNEStrashcan.dk> wrote in

> [...]
> om jeg skal købe med eller uden termostat. Mit tvivl skyldes at
> jeg ikke helt kan finde ud af hvilken temperatur der skal nås før

Det kan indstilles trinløst:

http://www.papst.de/english/technotes_intelligente_variofan.html

--
Kent Oldhøj - Dansk OverclockingFAQ:
http://oldhoj.dk/overclockingfaq.htm

Fra : Jesper Ryskin

Dato : 16-10-01 21:57

> Det kan indstilles trinløst:
> http://www.papst.de/english/technotes_intelligente_variofan.html

Nu vil jeg så lige supplere med, at såfremt du (Morten) ser på Noise
Control's temperatur-styrede PAPST-blæsere, så er det IKKE variofan, men de
"almindelige" blæsere der bliver ombygget på Noise Controls fabrik.

--
Mvh.Jesper Ryskin, ejer af Webconsult

Din computer larmer! I hvert fald mere end du sikkert gerne ville have.
Se på www.webconsult.dk om hvordan du får dæmpet din PC-støj.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 16-10-01 22:32

"Jesper Ryskin" <ryskin@webconsult.dk> wrote in

> [...]
> Noise Control's temperatur-styrede PAPST-blæsere, så er det IKKE
> variofan, men de "almindelige" blæsere der bliver ombygget på

Hvad er grunden til det?

Fra : Jesper Ryskin

Dato : 17-10-01 07:39

> Hvad er grunden til det?

Meget simpelt: PAPST' Variofan har _markant_ dårligere forhold mellem CFM og
dB. Så meget dårligere, at mange billigere kølere (ADDA osv.) ville være
lige så gode.

De eneste PAPST blæsere der har det suveræne CFM/dB-forhold er 8412-serien,
som er den vi bruger. Ved at udstyre denne med en trinløs automatisk
temperaturstyring (der drosler blæseren ned til ca.6 Volt) kombinerer man
temperaturstyringen med de gode blæsere.

Til det andet spørgsmål: Noise Control blæseren kører 12V v/42 grader, og
min.volt (ca.6) v/28 grader. Justering sker analogt, dvs.trinløst og uden
forsinkelse.

Fra : Morten B

Dato : 16-10-01 23:20

"Jesper Ryskin" <ryskin@webconsult.dk> wrote in message
> [...]
de
> "almindelige" blæsere der bliver ombygget på Noise Controls fabrik.

Det er netop dem jeg sidder og kigger på.
Du kan måske fortælle mig nærmer om hvårnår de kører på fuld tryk så jeg kan
måle mig frem til om det kan betale sig at køre med temperaturstyring...

/Morten