Efternavne
Fra : Kim J Jørgensen

Dato : 16-10-01 19:50

Hej

Er der nogen der kan hjælpe os?

Vi venter en lille nu.

Vi er i tvivl om hvilket efternavn vores lille ny skal have.
Vi er ikke gift.

Er barnet automatisk tilskrevet morderens efternavn, eller er det valgfrit,
imellem moderens eller faderens.

På forhånd tak.

Kim Jørgensen

Fra : Milea

Dato : 16-10-01 19:58

Hej Kim

Det er helt valgfrit, om barnet skal have moderens eller faderens efternavn.
Hvis en af Jer har et 'specielt' mellemnavn/efternavn, kan I give barnet det
som mellemnavn, og derved gøre gavn af begges navne. Jeg har oplevet, at
flere forældre, har givet barnet begges efternavn, feks. Holm Andersen,
Aagaard Nielsen. Det er Jer der bestemmer, dog skal man jo også tænke over,
om efternavn 'harmonere' med fornavn *S*
Det er jo et navn for livet.

Nårja, hvis I nu var gift, var det jo ikke sikkert at I ville ha samme
efternavn, ikke alle tager deres ægtefælles navn, og nogle vælger jo også at
tage konens efternavn

Held og lykke
Mvh. Milea

Fra : Gitte Beyer

Dato : 17-10-01 06:54

Hejsa

>Nårja, hvis I nu var gift, var det jo ikke sikkert at I ville ha samme
>efternavn, ikke alle tager deres ægtefælles navn, og nogle vælger jo også at
>tage konens efternavn

Er konen da ikke også en ægtefællle, eller er det kun manden der er
det i denne sammenhæng? (og nej, det er ikke så slemt ment )

MVH
Gitte

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 16-10-01 19:59

> [...]
> Hej
> Er barnet automatisk tilskrevet morderens efternavn, eller er det

Det er valgfrit !

mvh
Bendt

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 17-10-01 08:56

Det er valgfrit, og yderligere kan nævnes at barnet kan få et efternavn
(evt. som mellemnavn) som en af forældrene kunne have fået, men aldrig fik.
Det er en lille krølle som kan gøre en bedstemor glad.

Så hvis en af forældrene kunne ha' heddet "Aagaard" (bare et eks.) men ikke
gør det fordi det ikke var moderne at hedde andet end "Søren Solstrejf"
eller "Søren Engblomst" dengang i starten af 70-erne, så kan Søren's knægt
sagtens komme til at hedde "Morten Aagaard" eller "Morten Aagaard Engblomst"
hvis man synes bedre om det.

Men reglerne er lidt kringlet skruet sammen, indrømmet! Det måtte vi sande
da vi skulle giftes og min kones barn gerne ville ha' både sin fars
efternavn og mit efternavn. Det tog nogen tid før vi fandt endeligt ud af at
det kan man faktisk godt! Jeg skulle bare give min tilladelse til at hun
kunne få mit efternavn, så hendes fars efternavn blev et mellemnavn. Vores
fælles barn fik så min mors pige-efternavn som mellemnavn, og mit efternavn.

Held og lykke med den lille - og se nu at få sovet en hel masse inden
fødslen...

Michael Jørgensen.

Fra : Tomas O.

Dato : 17-10-01 09:35

Kim J Jørgensen skrev:

> [...]
> Vi er ikke gift.
>
> Er barnet automatisk tilskrevet morderens efternavn, eller er
> det valgfrit, imellem moderens eller faderens.

Hvorfor ikke give barnet begge efternavne? Det har min søn.

--
Hilsen Tomas O.
Mangler et sted at bo fra 01.01.02

Fra : Marianne Høyen

Dato : 22-10-01 21:43

> Hvorfor ikke give barnet begge efternavne? Det har min søn.

Teknisk har man kun eet efternavn, nemlig det sidste. Det andet -
mellemnavnet - er et fornavn.

mvh
Marianne

Fra : Jette-Kirsten Larsen

Dato : 23-10-01 07:29

Med mindre du laver det med bindestreg !!

Fra : Gitte Beyer

Dato : 23-10-01 08:11

Hejsa

>Med mindre du laver det med bindestreg !!

Og på den måde bliver det jo netop samlet sammen til ét navn. Man kan
ikke have to selvstændige navne som efternavn.

MVH
Gitte

Fra : Laura

Dato : 25-10-01 09:02

man kan kun give sine børn efternavnene med bindestreg hvis I også selv
skifter til det. Det er blevet lavet om, siden jeg var barn hvor mine
forældre spillede sorteper videre til mig og mene søskende ved ikke at
kunne bestemme sig til det ene eller det andet, de hedder stadig hver
sit. Mine små søskende kunne kun få bindestreg-navnet fordi jeg havde
det.
LAura

Fra : Henrik Paludan-Mørk

Dato : 21-01-02 20:07

Hvortil kommer, at navneændring med omdannelse af to efternavne til eet
efternavn med bindestreg efter lovens bogstav er en navneforandring, til
taksten af ca. 3000 kroner per person.
Sådan var det i vores tid. Der eksisterer ikke noget, der hedder
mellemnavne, kun fornavne og eet efternavn. Som du også siger.

Venlig hilsen,
Henrik

Fra : Gysse

Dato : 17-10-01 10:58

Det eneste der kræves for at barnet kan få sin fars efternavn er at
faderskabspapirerne er i orden. Så hvis i overvejer en tidlig
dåb/navngivning skal i skynde jer at få det ordnet.

Fra : cityline

Dato : 17-10-01 23:15

I kan give jeres barn hans efternavn eller hendes efternavn. I kan også
vælge begge efternavne med bindestreg, idet jeres barn har krav på begge
forældres efternavne. Hvis I vælger denne løsning, skal I en tur i
Statsamtet og have et navnebevis til jeres barn.
Uanset om I er gift eller ej, er det moderens afgørelse, hvis I ikke kan
blive enige om navnet.
mvh line

Fra : Iben

Dato : 18-10-01 06:23

Hej ...

Vi er heller ikke gift, så vores søn har fået sin fars mellemnavn og mit
efternavn .....

Iben

Fra : Camilla Larsen

Dato : 18-10-01 06:49

Hejsa

Hos os er det omvendt vores barn har fået mors mellemnavn og faderens
efternavn.

Camilla

--
Camilla

Fra : Kim J Jørgensen

Dato : 18-10-01 19:54

I skal alle have mange tak for hjælpen.

Vi gæder os vildt meget.

Fra : Isoc

Dato : 19-10-01 15:40

Hej

Nu har vi to drenge som vi gerne ville døbe med mit mellemnavn
Rosengren men som efternavn Altså til Marc Rosengren, men det fik vi
ikke lov til da de siger at jeg skal finde en i familien der hedder
Rosengren til efternavn ellers var der ikke noget at gøre.
Men er det rigtigt for præsten i mit sogn siger at det er forkert og
præsten i min mors sogn siger at det er rigtigt...
Men hvordan ???

Mvh
Sami Rosengren Sørensen

Fra : Kommunedata

Dato : 25-10-01 15:13

Da vores børn skulle døbes ville vi anvende mit mellemnavn som efternavn
og min kones mellemnavn som mellemnavn.
Min kones mellemnavn kunne ikke anvendes som efternavn, da det var
"beskyttet" og der var gået for mange generationer siden den sidste i
familien havde haft det som efternavn.

Mit mellemnavn kunne kun anvendes som efternavn hvis jeg selv droppede
mit efternavn og fik mit mellemnavn som efternavn og det kunne jeg kun
fordi det var min mors "pigenavn", samt at det ikke var "beskyttet".
reply or mail: remove "xxx-"

Fra : Henrik Paludan-Mørk

Dato : 21-01-02 20:07

Der er ikke noget der hedder mellemnavn i lovens forstand.

//Henrik