Top ti liste
Fra : Mikkel Christensen

Dato : 16-10-01 17:54

Hej

Jeg har en tabel i mysql som indeholder en masse brugere som hver har nogle
point.

Nu vil jeg gerne ordne det så de ti brugere som har flest point bliver
listet så den der har flest står øverst.

Er der nogle smarte sql kommandoer som automatisk gør det, eller skal jeg
trække hele skidtet ud og ordne det som arrays?
Hvis det er den sidste løsning (usmart når tabellerne bliver meget store)
hvordan sorterer man så et array efter størrelse og kan det virkeligt passe
at det er det smarteste? Er der ern funktion lidt a la asort() bare til tal?

På forhånd mange tak
M.v.h. Mikkel

Fra : Kim Emax - ayianapa.~

Dato : 16-10-01 18:04

"Mikkel Christensen" <barefoot@e-mail.dk> skrev

> [...]
passe
> at det er det smarteste? Er der ern funktion lidt a la asort() bare til

SELECT * FROM tabel ORDER BY point LIMIT 10;

Din order by kan tilføjes ASC (højest først) eller DESC (omvendt)

--
Take Care
Kim Emax

Fra : Martin Petersen

Dato : 16-10-01 21:28

"Kim Emax - ayianapa.dk" <newsgroup@sletdette-ayianapa.dk> wrote in message
> SELECT * FROM tabel ORDER BY point LIMIT 10;
>
> Din order by kan tilføjes ASC (højest først) eller DESC (omvendt)
Det er omvendt ASC=ascending=voksende og DESC=descending=aftagende..

Martin

Fra : Kim Emax - ayianapa.~

Dato : 16-10-01 23:15

"Martin Petersen" <martin@REMOVEfyrreklitten.dk> skrev

> Det er omvendt ASC=ascending=voksende og DESC=descending=aftagende..

doh med højest tænkte jeg på 1, men du har ret! fra 1 til 100 viser ASC 1,
2, 3 osv, DESC viser 100, 99, 98 osv - bare lige for at cleare al tvivl

--
Danmarks mest avancerede VinWebShop

Fra : Thomas Jensen - pil.~

Dato : 16-10-01 18:04

søg efter flg. i din mysql-manual
order by
+
limit

--
med venlig hilsen
Thomas Jensen

Fra : Erlend Klakegg Bergh~

Dato : 21-10-01 18:56

"Mikkel Christensen" <barefoot@e-mail.dk> wrote in message
> [...]
passe
> at det er det smarteste? Er der ern funktion lidt a la asort() bare til

SELECT TOP 10 * FROM Liste ORDER BY id;

--

Vennlig hilsen Erlend
erlendkb@c2i.net

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 22-10-01 20:48

> nogle

> passe
> tal?
>
> SELECT TOP 10 * FROM Liste ORDER BY id;

Min newsreader har været underlig, så jeg har ikke kunnet svare:(
Men mange tak for forslagene:)