Nyt navn
Fra : Anders Lund

Dato : 16-10-01 17:02

Endnu et dumt spørgsmål i rækken,
Hvordan giver jeg en mappe/fil et nyt navn

Anders Lund
Anders@itnews.dk
Webmaster for www.GEnet.dk, Jyllands bedste netparty

Fra : Kenneth Bernholm

Dato : 16-10-01 17:18

> Hvordan giver jeg en mappe/fil et nyt navn

Brug 'mv' kommandoen

/Kenneth

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 16-10-01 17:17

Anders Lund wrote:

> Endnu et dumt spørgsmål i rækken,
> Hvordan giver jeg en mappe/fil et nyt navn

Først læser du lidt her: http://www.sslug.dk/linuxbog/friheden/bog/

Det er ikke for at være uvenlig, men du kommer altså til at stille
/mange/ spørgsmål ellers.

-Claus

Fra : Anders Lund

Dato : 16-10-01 20:00

"Claus Rasmussen" <clr@cc-consult.dk> skrev i en meddelelse

> Først læser du lidt her: http://www.sslug.dk/linuxbog/friheden/bog/
Jeg har købt bogen, og har også læst den. Jeg slog også op i den inden jeg
stillede mit spørgssmål, men det står der alså ikke!. Eller dvs. der står
man kan bruge rename, men det virker ikke på min redhat maskine!

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 16-10-01 20:05

On Tue, 16 Oct 2001 21:00:19 +0200, Anders Lund wrote:

> Jeg har købt bogen, og har også læst den. Jeg slog også op i den
> inden jeg stillede mit spørgssmål, men det står der alså
> ikke!.

Du må se at få dig nogle briller, det står lige hér:

4.5. Et par små nyttige kommandoer

Du har allerede set, hvordan du kan kopiere filer og se indholdet af
dem. Nu kan det tænkes, at du finder ud af, at en fil skal have et
andet navn, dvs. den skal omdøbes. Til dette formål har du
kommandoen mv (eng. "move").

[anne@linus ~]$ cp passwd nyFil
[anne@linus ~]$ mv nyFil megetNyFil
[anne@linus ~]$ ls -l
-rw-rw-r-- 1 anne anne 652 Jul 14 22:32 passwd
-rw-rw-r-- 1 anne anne 652 Jul 14 22:34 megetNyFil

I eksemplet ovenfor tager vi først en kopi af filen passwd, og
kopien døber vi nyFil. Bagefter omdøber vi filen til megetNyFil. Som
kommandoens navn antyder, kan den mere end bare omdøbe filer: den
kan flytte dem til andre steder i filsystemet. Eksemplet nedenfor
viser dig, hvordan du flytter filen megetNyFil til kataloget
MitKatalog.

http://www.sslug.dk/linuxbog/friheden/bog/mv-rm.html

Mvh.

--
"What looks large from a distance Adam Sjøgren
Close up is never that big" asjo@koldfront.dk

Fra : Anders Lund

Dato : 16-10-01 20:25

> [...]
> kan flytte dem til andre steder i filsystemet. Eksemplet nedenfor
> viser dig, hvordan du flytter filen megetNyFil til kataloget

Ok my bad,, jeg troede KUN man kunne flytte med mv.