64 bit AMD CPU til næste år
Fra : Armitage

Dato : 16-10-01 15:54

http://www.tech-report.com/onearticle.x/3001

AMDs hammer udkommer i sidste halvdel af næste år - det bliver så vidt jeg
ved den første 64 bit CPU til almindelige brugere. Hammer serien kommer til
at erstatte AMDs nuværende Athlon serie.

Jeg skal også planlagt at opgradere min Athlon 700 Mhz. engang næste år og
nu ved jeg hvad jeg skal vente på.

Er der nogle der præcist kan forklare mig hvad det fede er ved 64 bit i
forhold til 32 bit.

Fra : M. Aa. J.

Dato : 16-10-01 16:31

måske dobbelt ustabilitet... vi snakker jo AMD

--
Venlig hilsen
M. Aa. J.

Fra : Remmen

Dato : 16-10-01 17:28

"M. Aa. J." <edb@a-kraft.dk> skrev i en meddelelse
> måske dobbelt ustabilitet... vi snakker jo AMD
>
> --
> Venlig hilsen
> M. Aa. J.

Plonk!

--
www.matrixgames.com <-- Free wargames for download.
www.truecombat.com

Fra : M. Aa. J.

Dato : 16-10-01 18:24

Plaaaank

fed lyd

--
Venlig hilsen
M. Aa. J.

Fra : N/A

Dato : 16-10-01 21:00

Fra : Remmen

Dato : 16-10-01 21:00

"Mogens Meier Christensen" <mmc@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Undskyld jeg spørger dumt, men hvad betyder det lydord på usenet?
>
> --
> Mvh. Mogens,
> www.momech.dk

Det betyder at han kom i mit kill-filter - dvs. at jeg ikke ser flere
beskeder fra ham.

Lars

Fra : Esben

Dato : 16-10-01 18:21

"M. Aa. J." <edb@a-kraft.dk> skrev i en meddelelse
> måske dobbelt ustabilitet... vi snakker jo AMD

Måske kan man bare nøjes med en dobbelt så stor køler.

--
Esben

Fra : Christian Mygind

Dato : 16-10-01 18:31

"M. Aa. J." <edb@a-kraft.dk> skrev i en meddelelse
> måske dobbelt ustabilitet... vi snakker jo AMD

Aagaard Junior?
Var det ikke dig, der i et års tid kørte med det ubehjælpelige engelske
citat i din signatur, der sagde noget i stil med "Thunderbird er åh så sej -
den smadrer den elendige P4, der snart skal tilbagekaldes"...
Husker jeg rigtigt?
Gav Senior dig en P4?

/Chr

Fra : M. Aa. J.

Dato : 16-10-01 19:16

Jeg hedder Mads Aagaard Junker og har _ALDRIG_ haft en AMD.
Jeg har de sidste mange år været inkarneret Intel-fan

Så måske skulle du læse på lektien.

--
Venlig hilsen
M. Aa. J.

Fra : Armitage

Dato : 16-10-01 20:15

"M. Aa. J." <edb@a-kraft.dk> wrote in message
> Jeg hedder Mads Aagaard Junker og har _ALDRIG_ haft en AMD.
> Jeg har de sidste mange år været inkarneret Intel-fan

Hvordan KAN du være fan af et produkt?

Fra : Christian Mygind

Dato : 16-10-01 21:01

"Armitage" <rablendeSPAM@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]

Beklager - min fejl.
Fandt citatet på deja - det VAR en anden!

/Chr

Fra : DWM

Dato : 16-10-01 20:09

"M. Aa. J." <edb@a-kraft.dk> skrev i en meddelelse
> måske dobbelt ustabilitet... vi snakker jo AMD

Den kommentar er baseret på intet andet end uvidenhed.
--
Med Venlig Hilsen / Best Regards
Kenneth Iversen

PS: No it´s not a valid emailaddress

Fra : Thf

Dato : 17-10-01 15:13

>måske dobbelt ustabilitet... vi snakker jo AMD
Tsk, tsk, lad os nu ikke startet igen, vel.

--
Brøndby
MVH THF Cessna 182S

Fra : Peter Jespersen

Dato : 16-10-01 22:26

On Tue, 16 Oct 2001 16:53:33 +0200, Armitage wrote:

> [...]
>nu ved jeg hvad jeg skal vente på.
>
>Er der nogle der præcist kan forklare mig hvad det fede er ved 64 bit i

Det er godt ved manipulering af enorme datamængder. Husk at det
er en serverprocessor....LDT er et lille vink.
For små stakler som os er der ikke det helt store at vinde her.

Ting som vi kan vinde noget ved er at det højst sandsynligt vil
blive et monster 32-bit mæssigt...ligeledes har den en fuld
implementation af SSE/SSE2 (Palomino indeholder kun en delvis
SSE2 implementation).

Den vil nok minde noget om den gamle 6x86 fra Cyrix.....uden
sidestykke det mest guddommelige til 32-bit og acceptabelt rå
til 64-bit.

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark
flywheel@worldonline.dk
http://www.worldonline.dk/~flywheel/
Never trust any statistics unless you've forged them yourself...

Fra : DarkJedi

Dato : 16-10-01 21:29

Godt med et svar folk kan bruge til noget i stedet for det latterlige,
indspiste og særdeles udvidende kommentar om et emne, der er for længst gået
af mode (hint. M. Ae. J.)

--
DarkJedi / darkjedi@cyberimage.dk

\\ -- Let's work together to get Hash-Functions legal
\\ for medical purposes only!

Fra : Søren Kramer

Dato : 16-10-01 21:44

En 64 bit cpu kan adressere (bruge) mere end 4 gb ram. Det lyder måske ret
voldsomt men til servere er det allerede et krav. Derfor.
Mht. 64 bit kode, går der rigtig, rigtig mange år før vi ser noget af det
måske 5-10 år ?. 32 bit kode vil overleve længere end 16 bit. Men hvis quake
4 også bliver 64 bit, ser vi nok den første cpu der kan trække over 1000 fps
:)
I øvrigt er det er jo en hurtig sag, pga. hele systemarkitekturen med
integreret 128bit hukommelsesstyring etc. Som vist på www.aceshardware.com
er en p4 ikke engang i dag en konkurrent ydelsesmæssigt for xp,- det er
derimod et bedre video kort :) Så det er jo ikke fordi at amd ydelses
mæssigt er presset. (det viser dog også hvor uballanceret p4 er i forhold
til alle tidligere intel cpuer)
En hammer vil aldrig kunne måle sig mhz mæssigt med p4. Men ydelsen bliver
en hel generation bedre. Intel skal nok klare sig. Der er idioter nok, der
kun køber pga. navnet, og betaler kassen for mindre ydelse (men flere mhz).
Men der bliver færre af dem.
Noter at det også først er nu, at amd er ved at have en platform til deres
cpuer der kan måle sig med Intel (dvs. ordentlige og hurtige bundkort).
Vær også opmærksom på, at en xp cpu i dag bruger markant mindre strøm end en
p4 for den samme ydelse.

MVH
Søren

Fra : Steen Garbers Enevol~

Dato : 17-10-01 06:43

> Mht. 64 bit kode, går der rigtig, rigtig mange år før vi ser noget af det
> måske 5-10 år ?. 32 bit kode vil overleve længere end 16 bit.

Du har ret i at 64 bit kode nok ikke vil blive udbredt med det samme. Men
der er allerede 64bit versioner af linux og windows tilgængelige nu.

>Men hvis quake
> 4 også bliver 64 bit, ser vi nok den første cpu der kan trække over 1000
fps
> :)

Fedt nok - Kan man så købe et par nye øjne der kan have glæde af den høje
framerate?

> I øvrigt er det er jo en hurtig sag, pga. hele systemarkitekturen med
> integreret 128bit hukommelsesstyring etc. Som vist på www.aceshardware.com
> er en p4 ikke engang i dag en konkurrent ydelsesmæssigt for xp,- det er

Sammenligningen ville være mere retfærdig mod en Itanium, der jo også er 64
bit.

Mvh Steen

Fra : Søren Kramer

Dato : 17-10-01 09:04

> Sammenligningen ville være mere retfærdig mod en Itanium, der jo også er
64
> bit.
Nej. Itanium bruger et helt nyt instruktionssæt, og helt omskrevet
kode/compilere mm. Hvorimod hammer er en forlængelse af den eksisterede x86
linje. Den skal konkurrere mod de nye versioner af P4 / og dennes xeon
varianter. Itanium koster i øvrigt 20 gange så meget at producere, og er for
et andet marked (hvad det så end er),- jeg tror den dør.

Det ser ud til at amd alligevel har valgt at prioritere en god integreret
hukommelsesstyring (jeg frygtede at de var hoppet fra det), frem for noget
fancy 2 * cpu på samme die etc, og andre smarte features. 128 bit indbygget
hukommelses interface med 2700 ddr ram, kommer til at rygge max af den anden
verden. Ekstrem lav latency og meget høj båndbredde. Systemarkitekturen er i
fokus frem for selve cpuen. Og det er nok vejen frem.

MVH
Søren

Fra : Peter Jespersen

Dato : 17-10-01 12:27

On Wed, 17 Oct 2001 10:04:12 +0200, S ren Kramer wrote:

> [...]
>varianter. Itanium koster i øvrigt 20 gange så meget at producere, og er for
>et andet marked (hvad det så end er),- jeg tror den dør.

Det tror jeg dog ikke....allerede før den har materialiseret sig
(Den er IMO stadig et damp produkt) har den dræbt 3 server
hardwareplatforme (MIPS, Alpha, PA-RISC) ... Så IMO den har en
rimelig chance, alene på grund af navnet!

x86-64 har jo allerede software fra en hel verden der kan køre
på arkitekturen, så det første lange stykke tid har den et
forspring, som jeg virkelig håber at AMD forstår at udnytte ...
De har så en standhaftig modstander i de fejl de begik for 5 år
siden, som stadig cirkulerer rundt i hønseflokken.

> [...]
>verden. Ekstrem lav latency og meget høj båndbredde. Systemarkitekturen er i
>fokus frem for selve cpuen. Og det er nok vejen frem.

De overvejede split frengangsmåden, men der var vist nogle
licensproblemer så de smed det hele i samme kasse.
Og ja de mere end bare gør den skade god de lavede med
interfacet til deres K6 FPU.....denne hersens djævel er rigtig
social

Simple is rarely as simple as it looks.

Fra : Søren Kramer

Dato : 17-10-01 13:58

>(Den er IMO stadig et damp produkt) har den dræbt 3 server
>hardwareplatforme (MIPS, Alpha, PA-RISC) ... Så IMO den har en
>rimelig chance, alene på grund af navnet!
Ja. Det er ret utroligt. Jeg fatter ikke en skid ?:
1. Der er nærmest ikke produceret nogle af dem overhovedet.
2. Ydelsen til server aplikationer er dårlig.
3. Til workstation mm. er den ret dårlig pris- kontra ydelse ift. US3
Power3/4.

Men Intel har jo produktions kapaciteten, salgsorganisationen etc. Og kan
lave hele systemet omkring Itanium.

>forspring, som jeg virkelig håber at AMD forstår at udnytte ...
Ja. De er økonomisk og markedsmæssigt meget tungere end de var for 5 år
siden. Og så har de den groveste cpu - det har vel også betydning :) Så det
bliver spændende.

>De har så en standhaftig modstander i de fejl de begik for 5 år
>siden, som stadig cirkulerer rundt i hønseflokken.
He-he

>De overvejede split frengangsmåden, men der var vist nogle
>licensproblemer så de smed det hele i samme kasse.
OK. Det var sgu alligevel til sledge versionen. Hvis der kan sættes 8
sammen, som alle kører knap 2000 i spec int/fp 2000, er det ok for divx
encoding :) - 10 minutter.

>.....denne hersens djævel er rigtig
>social
LOL

MVH
Søren

Fra : Thf

Dato : 17-10-01 15:13

> [...]
>kun køber pga. navnet, og betaler kassen for mindre ydelse (men flere mhz).
Tak, Søren, det er altid hyggeligt at blive kaldt for en idiot!!

Fra : Søren Kramer

Dato : 17-10-01 16:22

> Tak, Søren, det er altid hyggeligt at blive kaldt for en idiot!!
Vær lige opmærksom på, at jeg skriver "kun køber pga. navnet" - kun
Selvom jeg nu ikke helt kan se hvad der ellers er årsagen :)
Men tag det roligt,- der er plads til at lære. Din næste computer bliver
helt sikkert en Amd- hammer. Så er du jo gået fra de gode til de onde.

MVH
Søren

Fra : Thf

Dato : 17-10-01 19:14

>mhz).
>Vær lige opmærksom på, at jeg skriver "kun køber pga. navnet" - kun
>Selvom jeg nu ikke helt kan se hvad der ellers er årsagen :)
Hm, den bed jeg ikke lige mærke i, så er jeg måske kun 1/2 idiot.

>Men tag det roligt,- der er plads til at lære. Din næste computer bliver
>helt sikkert en Amd- hammer. Så er du jo gået fra de gode til de onde.
Kan ikke udelukkes, men rå datakraft er ikke alt!
Hygge

--
Brøndby
MVH THF Cessna 182S