KDE menu væk!
Fra : Søren Jacob Lauritse~

Dato : 16-10-01 06:39

Hejsa!

I bestræbelserne på at finde den desktop, som passer mig bedst, har jeg
installeret Gnome 1.4 ved siden af KDE.

Troede jeg... der er så bare sket det at nu virker KDE menuen ikke! Den
crasher når KDE starter op! Jeg går ud fra at det er Gnome installeren, som
har lavet noget rod et sted! Men hvor? Og hvordan fjerner jeg problemet?

/Søren

--
Fjern "nospam" fra e-mailadressen, hvis du vil maile til mig.
www: http://www.sjl.dk/

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 16-10-01 11:14

Søren Jacob Lauritsen skrev:

> [...]
> Den crasher når KDE starter op! Jeg går ud fra at det er Gnome
> installeren, som har lavet noget rod et sted! Men hvor? Og hvordan

Hvis det ikke er vigtigt for dig at gemme din tidligere opsætning af
KDE, så slet ~/.kde2 (eller ~/.kde, hvis mappen hedder det på dit
system).

--
Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk

Fra : Søren Jacob Lauritse~

Dato : 16-10-01 11:32

Jonas Koch Bentzen wrote:
> Hvis det ikke er vigtigt for dig at gemme din tidligere opsætning af
> KDE, så slet ~/.kde2 (eller ~/.kde, hvis mappen hedder det på dit
> system).

Fandt ud løsningen, det ser ud til at problemerne løser sig selv, hvis man
genstarter systemet.

Et par tillægsspørgsmål, hvordan holder jeg styr på mine programmer? Med
det mener jeg, hvordan kan jeg f.eks. fjerne et program jeg ikke vil have
installeret. Hvis jeg nu ikke mener at have brug for hverken Mozilla eller
Netscape, hvordan fjerner jeg dem så?
Kan jeg uden videre fjerne Gnome igen? Og hvorfor er KDE afhængig af Gnomes
libs? Er det ikke to forskellige ting?

/Søren

Fra : "René Nielsen"

Dato : 16-10-01 16:09

I artikel <3ZTy7.1349$YP6.201794@news000.worldonline.dk>, skrev "Søren
Jacob Lauritsen" <devnull@nospam.sjl.dk>:
> [...]
> have installeret. Hvis jeg nu ikke mener at have brug for hverken
> Mozilla eller Netscape, hvordan fjerner jeg dem så?
Hvilken Dist. bruger du..? (med rpm siger du rpm -e pakkenavn

>Kan jeg uden videre fjerne Gnome igen?
Det burde du kunne - jeg har fx. fjernet KDE

>Og hvorfor er KDE afhængig af Gnomes libs?
Hmm - godt ?, gnome er ikke afh. af KDE, så omvendt burde det vel være
ligeså..

>Er det ikke to forskellige ting?
Det vil jeg mene..

René

--
Web : [ http://www.renenielsen.com/ ]

Fra : Søren Jacob Lauritse~

Dato : 16-10-01 20:39

René Nielsen wrote
> Hmm - godt ?, gnome er ikke afh. af KDE, så omvendt burde det vel være
> ligeså..

> Det vil jeg mene..

Det ville jeg også mene, men jeg bad Red Hat om at lade være med at
installere Gnome, og alligevel ligger der en masse GTK+ filer osv.

/Søren

Fra : Kent Friis

Dato : 16-10-01 22:23

Den Tue, 16 Oct 2001 21:39:12 +0200 skrev Søren Jacob Lauritsen:
>René Nielsen wrote

>Det ville jeg også mene, men jeg bad Red Hat om at lade være med at
>installere Gnome, og alligevel ligger der en masse GTK+ filer osv.

Hvis du kigger efter, ligger der sikkert også en libc.

Gnome bruger både GTK og libc, men de er ikke en del af Gnome.

GTK er Gimp Toolkit, som oprindeligt blev lavet til The Gimp (den har
du sandsynligvis installeret), og som nu bruges af mange andre program-
mer, bl.a. Gnome.

Libc er C-librariet, som bruges af alle C-programmer på maskinen (incl.
C++, SVJV).

Mvh
Kent
--
War does not determine who is right, only who is left.

Fra : Søren Jacob Lauritse~

Dato : 17-10-01 06:32

Kent Friis wrote
> Gnome bruger både GTK og libc, men de er ikke en del af Gnome.

Aah ce bon! :) Har KDE noget lignende? Det er måske så det der Qt2?

> GTK er Gimp Toolkit, som oprindeligt blev lavet til The Gimp (den har
> du sandsynligvis installeret), og som nu bruges af mange andre
program-
> mer, bl.a. Gnome.

Jojo jeg har leget lidt med Gimp, så det passer meget fint!

> Libc er C-librariet, som bruges af alle C-programmer på maskinen
(incl.
> C++, SVJV).

Oki doki.

/Søren

Fra : Kent Friis

Dato : 17-10-01 17:53

Den Wed, 17 Oct 2001 07:31:34 +0200 skrev Søren Jacob Lauritsen:
>Kent Friis wrote
>
>Aah ce bon! :) Har KDE noget lignende? Det er måske så det der Qt2?

Jep, KDE bruger QT2 og libc

Mvh
Kent
--
War does not determine who is right, only who is left.

Fra : Søren Jacob Lauritse~

Dato : 17-10-01 18:01

Kent Friis wrote
> Jep, KDE bruger QT2 og libc

Det er sikkert et "FAQ" det her, men hvilken desktop benytter
flertallet? Det er mit indtryk at de fleste benytter Gnome. Jeg kan selv
bedst lide KDE, selvom den er sindsvagt langsom til at afvikle
programmer.

/Søren

Fra : Kent Friis

Dato : 17-10-01 19:21

Den Wed, 17 Oct 2001 19:01:12 +0200 skrev Søren Jacob Lauritsen:
> [...]
>flertallet? Det er mit indtryk at de fleste benytter Gnome. Jeg kan selv
>bedst lide KDE, selvom den er sindsvagt langsom til at afvikle

Jeg vil gætte på noget i retning af: 40% KDE, 40% Gnome, 20% andet.

Mvh
Kent
--
War does not determine who is right, only who is left.

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 16-10-01 16:05

In article <3ZTy7.1349$YP6.201794@news000.worldonline.dk>, Søren Jacob
Lauritsen wrote:

> Et par tillægsspørgsmål, hvordan holder jeg styr på mine
> programmer? Med det mener jeg, hvordan kan jeg f.eks. fjerne et
> program jeg ikke vil have installeret.

Hvis du bruger et rpm-baseret system (det er de fleste), kan du med
nogle simple kommandoer fjerne og tilføje programmer:

installer programmet "program":
rpm -i program

fjern programmet "program":
rpm -e program

Tjek version/om programmet "program" er installeret:
rpm -q program

Bruger du Ximian Gnome 1.4 med Red Carpet er det endnu lettere. Her
får du et progarm, der i et grafisk miljæ fortæller dig hvilke
rpm-pakker du har installeret, og tilbyder dig at holde øje med
opdateringer af eksisterende programmer, installere nye eller fjerne
dem du ikke vil have mere. Gør ikke meget andet end ovenstående
kommandoer, men det er ganske let at anvende.

-j

--
Uwaga!
Skoddede min sidste smøg d. 26.07.01.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 16-10-01 21:55

On Tue, 16 Oct 2001 21:39:12 +0200, Søren Jacob Lauritsen wrote:

> Det ville jeg også mene, men jeg bad Red Hat om at lade være med at
> installere Gnome, og alligevel ligger der en masse GTK+ filer osv.

The Gimp bruger gtk, lige som mange andre programmer der ikke er
Gnome-specifikke.

Måske er det derfor?

Mvh.

--
"What looks large from a distance Adam Sjøgren
Close up is never that big" asjo@koldfront.dk

Fra : Thomas Overgaard

Dato : 16-10-01 22:14

Adam Sjøgren wrote:

> The Gimp bruger gtk, lige som mange andre programmer der ikke er
> Gnome-specifikke.

I nyere versioner af KDE er det desuden muligt at importere gtk themes
så her kan der vel også være en sammenhæng.
--
Thomas O.

This area is designed to become quite warm during normal operation.