NY TIL PHP
Fra : Steen \(MSDesign.dk\~

Dato : 16-10-01 01:04

goddag...jeg er lidt (meget) ny til PHP....og jeg ville høre om i havde
nogle gode toturials sider, hvor jeg kunne lære en masse....

jeg kender til nedenstående sider og synes ikke at alle deres toturials er
lige gode...nogle af dem bliver lidt for svære....godt være jeg bare skulle
øve noget mere....men kan i henvise til nogle websites som indeholder gode
toturials

www.php.net (i wonder why!!!)
www.code0.dk
www.php.dk
www.phpbuilder.dk
www.netcoders.dk
www.phpuniverset.dk
www.solutions2all.dk
www.thomaslunde.dk
www.webcafe.dk

please...kan i ikke hjælpe mig...for jeg vil sygt meget gerne lære det
her...

Fra : Niels Andersen

Dato : 16-10-01 06:23

"Steen (MSDesign.dk)" <steen@msdesign.dk> wrote in message
> [...]
skulle
> øve noget mere....men kan i henvise til nogle websites som indeholder

Tjah, du har jo et bredt udvalg af tutorials, artikler mm. her. Start
med dem, som blot hedder "PHP tutorial" eller sådan noget, altså dem for
begyndere. Når du forstår dem, går du videre med de andre. Bare spring
dem over, du ikke forstår noget af. Når du så forsøger igen senere kan
det være du bedre forstår dem.

Det kan godt være lidt svært at finde en mellemting mellem begynder og
avanceret. Men hvis du (efter en evt. installation) læser manuelens del
II (spring gerne over kapitel 13 og 14 i første omgang), så har du det
grundlæggende på plads. Det er svært at komme videre, hvis du ikke har
forstået kapitel 5-12.
Når du har læst og (i hvert fald nogenlunde) forstået kapitel 5-12 fra
en ende af, kan du gå videre med at læse det, du finder mest
interessant, i del III og IV.

Derud over er det en stor fordel at have indgående kendskab til html, og
en sjat viden om http.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 16-10-01 06:35

"Steen (MSDesign.dk)" <steen@msdesign.dk> skrev i en meddelelse
> goddag...jeg er lidt (meget) ny til PHP....og jeg ville høre om i havde
> nogle gode toturials sider, hvor jeg kunne lære en masse....

[...]

> www.php.net (i wonder why!!!)

AV!!! Så giv op allerede nu.

Det er nærmest det samme som at sige: "Jeg vil gerne lære at cykle, men vil
ikke bruge pedalerne"

Kig lige på den igen.

Tonni Aagesen
agent29@mail1.stofanet.dk

Fra : Thïngmand

Dato : 16-10-01 07:43

> AV!!! Så giv op allerede nu.

Jeg tror det er ironisk ment...

Fra : Kim Emax - ayianapa.~

Dato : 16-10-01 07:48

"Tonni Aagesen" <use.my@signature.com> skrev

> AV!!! Så giv op allerede nu.
>
> Det er nærmest det samme som at sige: "Jeg vil gerne lære at cykle, men
vil
> ikke bruge pedalerne"

Lidt voldsomt at sige sådan... jeg husker også at jeg havde en del problemer
med at fatte den, til tider, uigennemskuelige syntax forklaring på
php.net(f.eks. strstr() "string strstr (string haystack, string needle)"
husker jeg bare sad og tænkte "string string string string string haystack,
string needle? kommer jeg aldrig til at fatte...", er der i øvrigt en, der
gider forklare den?

Til Steen:
For at fatte og bruge php.net, som værktøj, for det er det fedeste værktøj,
du kan finde, skal du forstå, hvordan en function fungerer. Kig f.eks. på
http://www.php.net/manual/en/function.ucfirst.php - ucfirst returnerer
strengen, du smider ind i function, med første bogstav stort, eks.:

$string = "hej, jeg hedder Hr. bæver";

print ucfirst($string); # printer "Hej, jeg hedder Hr. bæver";

gæt selv, hvad ucwords() så gør

Du kan også lave din egen funktioner:

function bold($text) {
return "<B>$text</B>";
}

print bold($string); # hele teksten bliver vist i fed ("<B>hej, jeg hedder
Hr. bæver</B>")

Dette er også tilladt:

print bold(ucfirst($string));

Ellers har jeg lige set andetsteds i gruppen, at der er kommet et hæfte fra
IDG om PHP, de plejer at være okay til at komme i gang med...

God fornøjelse

--
Take Care
Kim Emax

Fra : Brian Jørgensen

Dato : 16-10-01 09:29

"Kim Emax - ayianapa.dk" <newsgroup@sletdette-ayianapa.dk> wrote in message

> [...]
haystack,
> string needle? kommer jeg aldrig til at fatte...", er der i øvrigt en, der

Den retunere resten af strengen haystack efter den første forekomst af
needle.
( Frit oversat fra php.net )

Så hvis du f.eks. har en email adresse, så kan du finde domæne delen på
følgende måde:

$haystack = "qte@mail.dk"
$domain = strstr($haystack, '@');

Eller hvis du vil lave en lille href funktion der laver et link men stripper
http:// delen
i tekst delen af linket.

function href( $url ) {
$text = strstr($url);
$link = "<a href=\"$url\">$text</a>
return $link
}

echo href("http://www.server.dk/test/");

--
MVH / Best regards
Brian Jørgensen

Fra : Kim Emax - ayianapa.~

Dato : 16-10-01 09:38

"Brian Jørgensen" <qte@mail.dk> skrev

> Den retunere resten af strengen haystack efter den første forekomst af
> needle.
> ( Frit oversat fra php.net )

*PLUMP*

men tak for dit svar )

Fra : Steen \(MSDesign.dk\~

Dato : 16-10-01 10:45

> AV!!! Så giv op allerede nu.
>
> Det er nærmest det samme som at sige: "Jeg vil gerne lære at cykle, men
vil
> ikke bruge pedalerne"
>
> Kig lige på den igen.

LoL!...jaja...det jeg mente med det, var at deres manual er jo ikke et
toturial...det er bare ren info med nogle små eksempler i...og for mig er de
virkelig advanceret de eksempler...
så jeg skal bare have noget simpelt men stadig lige over det med
filsystemet...for det tror jeg snart jeg har fået på plads...

Fra : Niels Andersen

Dato : 16-10-01 10:53

> LoL!...jaja...det jeg mente med det, var at deres manual er jo ikke et
> toturial...det er bare ren info med nogle små eksempler i...og for mig
er de
> virkelig advanceret de eksempler...

Jeg synes nu den er ret tutorial-agtig i del I og II. Jeg stod af i
kapitel 13. Den vendte jeg tilbage til noget tid senere (hvor jeg bla.
havde lært lidt om hvad klasser og objekter overhovedet er), og så
fattede jeg det.

Måske er problemet, at php-manualen i høj grad kun omhandler php, og
ikke programmering?

> så jeg skal bare have noget simpelt men stadig lige over det med
> filsystemet...for det tror jeg snart jeg har fået på plads...

Filsystemet? Start du nu med det grundlæggende. Så er resten faktisk ret
simpelt. :)
Men husk, manualen omhandler altså kun PHP! Du skal vide hvad du laver,
før du kan gøre det i PHP. Der er jo ikke særligt fedt at vide alt om at
slå med en hammer, hvis man ikke aner hvordan sømmet skal vende...

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Steen \(MSDesign.dk\~

Dato : 17-10-01 16:05

> [...]
> før du kan gøre det i PHP. Der er jo ikke særligt fedt at vide alt om at
> slå med en hammer, hvis man ikke aner hvordan sømmet skal vende...

jeg synes selv jeg har meget godt styr på at lave hjemmesider, HTML og CSS
er hvad jeg kan bedst...så kan jeg en lille smule JavaScript

så det er faktisk ikke noget problem at lave tingene i en sammenhæng...det
er bare PHP jeg skal...mestre....lidt bedre end jeg gør nu...
jeg har lavet en tagwall/guestbook...bestem selv...jeg vil sige det er det
samme....samt en menu der reffererer til et script fyldt med IF og
ELSEIF....hehe...så jeg kun behøver en enkel side som indeholder designet.

Men jeg vil da prøve at gøre som du har skrevet og kigge en ekstra eller 5
gang(e) på manualen

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 17-10-01 20:08

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> writes:

> Måske er problemet, at php-manualen i høj grad kun omhandler php, og
> ikke programmering?

Det lader til at være et tilbagevendende problem her i gruppen.

--
Jacob - www.bunk.cc
Waste not, get your budget cut next year.

Fra : Thïngmand

Dato : 17-10-01 08:37

> LoL!...jaja...det jeg mente med det, var at deres manual er jo ikke et
> toturial...det er bare ren info med nogle små eksempler i...og for mig er
de
> virkelig advanceret de eksempler...

Et godt råd: Læs brugerene kommentarer - der er næsten altid en der har
løsningen på dit problem ´+ at funktionerne tit bliver forklaret bedre

Fra : Steen \(MSDesign.dk\~

Dato : 17-10-01 16:06

> Et godt råd: Læs brugerene kommentarer - der er næsten altid en der har
> løsningen på dit problem ´+ at funktionerne tit bliver forklaret bedre

Det vil jeg så gøre, mange tak for hjælpen