For meget brug af CPU power
Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 15-10-01 22:35

Når jeg henter filer fra min server (p200mhz/160mb ram/2*20gb hd)
belaster det cpu'en med 76%. Havde det været i windows ville jeg have
sagt at DMA mode ikke var slået til..

Hvad går der galt. Jeg henter ikke med end 3megabytes pr.sekund, målt
med DU-meter.

Kan jeg indstille noget så jeg kan hente hurtigere og og belaster CPU'en
mindre.

MVH Mikkel Bundgaard

Fra : Thomas

Dato : 15-10-01 22:47

Mikkel Bundgaard wrote:
> [...]
> sagt at DMA mode ikke var slået til..
>
> Hvad går der galt. Jeg henter ikke med end 3megabytes pr.sekund, målt

Hvordan overfører du ?

- ftp ?
- NFS ?
- Samba ?
- scp ?
- Noget helt 5'te ?

Hvad er det for en disk, siden du forventer mere end 3MB/s sustained ?

Hvilket net har du ? (formoder det er 100 Mb ) Halv eller fuld duplex
?

--
Don't waste space

Fra : Martin Skøtt

Dato : 16-10-01 00:27

Mikkel Bundgaard <mikkel@rypevej.dk> writes:

> Når jeg henter filer fra min server (p200mhz/160mb ram/2*20gb hd)
> belaster det cpu'en med 76%. Havde det været i windows ville jeg have
> sagt at DMA mode ikke var slået til..

Tjah, sådan kunne det også være under Linux. Programmet hdparm bruges
til at sætte forskellige disk options under Linux. hdparm -d1 slår DMA
til, men husk lige at læse man siden inden du går igang. hdparm har et
rimeligt begrænset antal options, men nogle af dem kan give
problemer. En rigtig god option er -Tt som laver nogle tests af din
disk så du kan se om dine options har hjulpet eller ej.
Når du nu har fundet den bedste opsætning skal du huske at alt hvad du
har sat glemmes ved rebott så det er en god ide tilføje hdparm til et
init script af en art (/etc/init.d/rc.local er et ganske fint sted,
men det er afhængigt af din dist.).

--
Martin Skøtt
martin@z3n.dk

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 16-10-01 06:49

Mikkel Bundgaard wrote:

> [...]
> sagt at DMA mode ikke var slået til..
>
> Hvad går der galt. Jeg henter ikke med end 3megabytes pr.sekund, målt

Har du et ISA netkort? De belaster CPU'en i voldsom grad...

Rasmus

--
-- [ Rasmus 'Møffe' Bøg Hansen ] ---------------------------------------
Chewbacca is actually not a bad SysAdmin icon. He's large, tends

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 16-10-01 11:57

"Rasmus Bøg Hansen" <moffespam@amagerkollegiet.dk> wrote in message

> Har du et ISA netkort? De belaster CPU'en i voldsom grad...

Det er et 100mbit netkort PCI, kører fulddublex. (ISA kort fås jo ikke med
mere end 10mbit=1,2mb/s)

MVH Mikkel Bundgaard

Fra : Kent Friis

Dato : 16-10-01 16:28

Den Tue, 16 Oct 2001 12:56:52 +0200 skrev Mikkel Bundgaard:

>"Rasmus Bøg Hansen" <moffespam@amagerkollegiet.dk> wrote in message

>Det er et 100mbit netkort PCI, kører fulddublex. (ISA kort fås jo ikke med
>mere end 10mbit=1,2mb/s)

10 megabit = 1,2 megabit i sekundet? Den må du lige forklare

Mvh
Kent

PS:
MB = MegaByte
Mb = Megabit
--
War does not determine who is right, only who is left.

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 16-10-01 17:31

> 10 megabit = 1,2 megabit i sekundet? Den må du lige forklare

Jeps stastefeil
10mbegabit/s=1,2megabytes/s og intet ISA kort leverer mere end
10megabit/s(svjv).

> PS:
> MB = MegaByte
> Mb = Megabit

MVH Mikkel Bundgaard

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 16-10-01 22:06

Mikkel Bundgaard wrote:

> "Rasmus Bøg Hansen" <moffespam@amagerkollegiet.dk> wrote in message

> Det er et 100mbit netkort PCI, kører fulddublex. (ISA kort fås jo ikke
> med mere end 10mbit=1,2mb/s)

Ups, læste lige 3mb/s som 3mbit; deraf misforståelsen

Prøv at kigge efter IRQ-konflikter; de opstår sjældent med PCI-kort,
men kan godt give dårlig ydelse...

Hvilken kerne bruger du?

Rasmus

--
-- [ Rasmus 'Møffe' Bøg Hansen ] ---------------------------------------
cat complaints > /dev/null

Fra : Kent Friis

Dato : 16-10-01 22:20

Den Tue, 16 Oct 2001 23:06:16 +0200 skrev Rasmus Bøg Hansen:

>Ups, læste lige 3mb/s som 3mbit; deraf misforståelsen
>
>Prøv at kigge efter IRQ-konflikter; de opstår sjældent med PCI-kort,
>men kan godt give dårlig ydelse...

De kan faktisk også give et system der låser når man loader SCSI-modulet
når man har SCSI-controller, lydkort og netkort på samme IRQ. Og hvis
man har en tilstrækkelig tåbelig BIOS, så er det slet ikke så sjældent.

(Jeg sidder med en HP-maskine, hvor det anbefales at bruge reset-
jumperen på motherboardet hver gang man tilføjer/fjerner et kort. For
at tvinge den sk*de BIOS til at give kortene nogle fornuftige
interrupts).

Mvh
Kent
--
War does not determine who is right, only who is left.

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 16-10-01 23:14

> [...]
> jumperen på motherboardet hver gang man tilføjer/fjerner et kort. For
> at tvinge den sk*de BIOS til at give kortene nogle fornuftige

Det er også hamrende trals at der ikke er findes flere IRQ end 0-15.
Viser vel at man har de samme problemer hvadenten man køber mærkevare
pc, eller bambus pc samlet i den lokale PC butik.

MVH Mikkel Bundgaard

Fra : Kent Friis

Dato : 17-10-01 17:46

Den Wed, 17 Oct 2001 00:14:06 +0200 skrev Mikkel Bundgaard:

>Det er også hamrende trals at der ikke er findes flere IRQ end 0-15.
>Viser vel at man har de samme problemer hvadenten man køber mærkevare
>pc, eller bambus pc samlet i den lokale PC butik.

Så prøv en anden arkitektur (folk herinde er vel ikke låst fast til
Intel (undtagen muligvis et par enkelte Xenix-brugere)).

Jeg så Linux boot-loggen fra Sony PS2 - IDE-controlleren sidder på IRQ
40... Rigelig "plads" til udvidelser.

Mvh
Kent
--
War does not determine who is right, only who is left.

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 16-10-01 23:53

Kent Friis wrote:

> [...]
> SCSI-modulet når man har SCSI-controller, lydkort og netkort på samme
> IRQ. Og hvis man har en tilstrækkelig tåbelig BIOS, så er det slet

Jo, det er jo rigtigt nok... Elendige BIOS-implementationer er der
åbenbart nok af derude...

> [...]
> jumperen på motherboardet hver gang man tilføjer/fjerner et kort. For
> at tvinge den sk*de BIOS til at give kortene nogle fornuftige

Mit nuværende bundkort insisterer på at bytte rundt på IRQ på lydkort,
grafikkort og netkort. Det kører ok i linux - men i Windows hakker
lyden helt vildt...

Rasmus

--
-- [ Rasmus 'Møffe' Bøg Hansen ] ---------------------------------------
To alcohol!

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 17-10-01 10:28

> Mit nuværende bundkort insisterer på at bytte rundt på IRQ på lydkort,
> grafikkort og netkort. Det kører ok i linux - men i Windows hakker
> lyden helt vildt...

Abit kt7 har også problemer med lyden, i windows, men det har noget at
gøre med bios indstillinger af PCI timings og sådan nogle
underligelting. Det virker fint når det er indstillet. Grunden til jeg
lige ville skrive det, var om du havde et VIA chipset? De har nemlig
visse problemer sammen med Creative kort(udstandardiserede lort)

MVH Mikkel Bundgaard

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 18-10-01 23:43

Mikkel Bundgaard wrote:

> [...]
> lige ville skrive det, var om du havde et VIA chipset? De har nemlig
> visse problemer sammen med Creative kort(udstandardiserede lort)

Jeg havde oprindeligt et epox mvp3g (via-baseret, socket 7), hvor
lydkortet virkede. Da bundkortet var ustabilt har jeg købt mig et asus
a7v133-c og her virker alt også. Derimod virkede det ikke ordentligt på
et epox 58mvp3 (som har næsten samme chipset som mvp3g-kortet).

Det var så vidt jeg kunne se et irq-problem. OS og BIOS kunne ikke
blive enige om hvilken IRQ, kortet skulle køre på - og det ku' Windows
98 ikke klare...

Under linux havde jeg ingen problemer. Den sagde bare at tingene ikke
var som de skulle være og så fungerede alt ellers

Rasmus

--
-- [ Rasmus 'Møffe' Bøg Hansen ] ---------------------------------------
Beware of bugs in the above code;

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 16-10-01 23:12

> Ups, læste lige 3mb/s som 3mbit; deraf misforståelsen

Jeg formulerede mig heller ikke korrekt, læs tråden længere nede

> Prøv at kigge efter IRQ-konflikter; de opstår sjældent med PCI-kort,
> men kan godt give dårlig ydelse...

Will do, men de PCI kort der sidder i, GFX kort og de netkort burde ikke
have problemer med netværks sharing... Men hva, jeg vil da prøve det.
Kan også oplyse at det er et QDI motherboard. ( der er 2 fordi den
aggerer router ADSL router too ), det andet er 3com combo 10mbit
netkort. tror det 3c900combo.

> Hvilken kerne bruger du?

Jeg bruger kerne 2.4.10 i øjeblikket.

MVH Mikkel Bundgaard

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 16-10-01 23:58

Mikkel Bundgaard wrote:

> Jeg formulerede mig heller ikke korrekt, læs tråden længere nede

Tja, men derfor læste jeg ikke indlægget ordentligt inden jeg svarede
alligevel

> [...]
> det. Kan også oplyse at det er et QDI motherboard. ( der er 2 fordi
> den aggerer router ADSL router too ), det andet er 3com combo 10mbit

Du kan ikke være sikker på, at de kan dele IRQ - det skal understøttes
af kort såvel som driver (men det er nu også ofte tilfældet).

> Jeg bruger kerne 2.4.10 i øjeblikket.

Den skulle ikke give problemer i den retning. Tidligere 2.4 kerner
havde nogle problemer med IRQ-routing og IRQ-deling på visse chipset.

Prøv evt. at flytte kortene mellem forskellige PCI-slots. Kontroller
også at de sidder i master-slots og ikke slave-slots.

Rasmus

--
-- [ Rasmus 'Møffe' Bøg Hansen ] ---------------------------------------
Don't you hate yourself in the morning?

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 16-10-01 11:54

"Mikkel Bundgaard" <mikkel@rypevej.dk> wrote in message
> [...]
> med DU-meter.
>
> Kan jeg indstille noget så jeg kan hente hurtigere og og belaster CPU'en

Jeg kom vist ikke med meget info. Kører RH7. Overførsler foretages med med
både proFTP og samba. Begge opnår de samme hastigheder.

Jeg ville da mene at jeg kunne komme over 50mbit/s= 6mb/s? eller ihvertfald
tættere på.?

Har leget lidt med hdparm. Men jeg synes at det burde være muligt at få CPU
belastningen ned under 20%? Har prøvet med hdparm, men synes ikke rigtig det
hjælper. er der nogle der har nogle gode forslag til parameter med hdparm?

Harddiskene er to forskellige. 1 ibm 5400rpm og en fujitsu siemens 5400rpm.

MVH Mikkel Bundgaard

Fra : Jesper FA

Dato : 16-10-01 13:07

Mikkel Bundgaard wrote:

> Jeg ville da mene at jeg kunne komme over 50mbit/s= 6mb/s? eller
> ihvertfald tættere på.?

Hvad siger hhv:
hdparm /dev/hd?
hdparm -tT /dev/hd?

--
Jesper

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 16-10-01 14:43

Jesper FA wrote:

> Hvad siger hhv:
> hdparm /dev/hd?
> hdparm -tT /dev/hd?

med hdparm -tT /dev/hda?

Så det burde ikke være fordi diskene ikke kan følge med...?

/dev/hda:
Timing buffer-cache reads: 128 MB in 4.10 seconds = 31.22 MB/sec
Timing buffered disk reads: 64 MB in 8.24 seconds = 7.77 MB/sec
[root@server fileshare]# hdparm -tT /dev/hdb

/dev/hdb:
Timing buffer-cache reads: 128 MB in 3.24 seconds = 39.51 MB/sec
Timing buffered disk reads: 64 MB in 5.04 seconds = 12.70 MB/sec
[root@server fileshare]#

Jeg får ca. samme overførsels hastighed hvadenten det er samba eller
over FTP med PROFTP

MVH Mikkel Bundgaard

Fra : Hans Jørgen Jakobsen

Dato : 16-10-01 21:08

On Mon, 15 Oct 2001 23:34:52 +0200, Mikkel Bundgaard wrote:
> [...]
> med DU-meter.
>
> Kan jeg indstille noget så jeg kan hente hurtigere og og belaster CPU'en

Hvilket type netkort?
Jeg er på det seneste løbet ind i en Realtek ??39 som bruger temmelig meget
cpu i forhold til et Intel netkort. (Under FreeBSD)
/hjj

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 16-10-01 21:52

Hans Jørgen Jakobsen wrote:

> Hvilket type netkort?
> Jeg er på det seneste løbet ind i en Realtek ??39 som bruger temmelig meget
> cpu i forhold til et Intel netkort. (Under FreeBSD)

Det er et SMC 1211TX netkort... Men under overfladen bruger det jo en
8139driver. Under linux hedder den jo 8139too.o.

Så løsningen er måske ligefrem at prøve og opdatere modulet, eller vente
til en ny kerne kommer med en opdatering.

MVH Mikkel Bundgaard