To forskellige subnets på TDC BB
Fra : Jesper Kjeldsen

Dato : 15-10-01 22:03

Hejsa!
Jeg har et par venner der er koblet på TDCs Bredbåndsløsning. Det har i
længere tid kørt fint med også at have windows-deling til at køre m.v.
Men så har den ene skiftet netkort og nu fået en IP adresse i et ande subnet
og derfor er delingen mere eller mindre gået fløjten. Man kan sagtens gøre
det direkte på IP adresser, men så skal det jo lige en smut ud igennem deres
ADSL og dermed noget langsommere end hvis de blot kunne gøre det over
lokalnettet som tidligere.

Men hvad kan man gøre for at få samme subnet igen?
Alle gængse metoder som ipconfig /release, ipconfig /renew osv. er forsøgt.
Så er mere på jagt efter om man ved at tage fat i TDC kan få gjort noget så
man får samme subnet igen?

Jesper

Fra : Arild Ehrenskjöld

Dato : 15-10-01 22:32

On Mon, 15 Oct 2001 23:02:42 +0200, "Jesper Kjeldsen"
<usenet@jknet.dk> wrote:

>Men hvad kan man gøre for at få samme subnet igen?

Man kan ikke rigtig gøre noget. IP addresserne bliver tildelt fra en
pool, og du kan ikke påvirke hvilken IP addresse du får tildelt.

Du vil få den samme IP addresse som du havde sidst du fik en tildelt,
hvis der ikke er gået for lang tid, og addressen stadig er ledig.

>Alle gængse metoder som ipconfig /release, ipconfig /renew osv. er forsøgt.
>Så er mere på jagt efter om man ved at tage fat i TDC kan få gjort noget så
>man får samme subnet igen?

Det tror jeg godt du kan opgive på forhånd. Jeg kan ikke tro at det er
noget de vil.
--
Best regards,
Arild Ehrenskjöld

Fra : Christian Andersen

Dato : 15-10-01 22:38

Jesper Kjeldsen wrote:

>længere tid kørt fint med også at have windows-deling til at køre m.v.
>Men så har den ene skiftet netkort og nu fået en IP adresse i et ande subnet

Kan I ikke køre Windows-netværket over NetBEUI?

Like so: (Skal ses i fixed-width)

------ WinTel1 (NetBEUI + TCP/IP)
/
Internet -- ADSL-modem -- Hub
\------ WinTel2 (NetBEUI + TCP/IP)

Så længe Windows-boksene sidder på samme hub burde der ikke være
problemer i det.

--
"...personality goes a long way."

Fra : "

Dato : 16-10-01 11:58

"Christian Andersen" skrev:

> Så længe Windows-boksene sidder på
> samme hub burde der ikke være
> problemer i det.

Jeg læste Jespers forespørgsel som at de ikke sidder på samme hub i samme
hus, men at der er nogle venner der igennem et stykke tid har delt
windows-drev via TDC internet. Noget der har kunnet lade sig gøre fordi de
en overgang faktisk var tilsluttet samme netværk (men altså igennem TDC).

Mvh, Lars

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 16-10-01 12:31

"<LL>" <lars@et-soft.dkX> skrev i en meddelelse

> Jeg læste Jespers forespørgsel som at de ikke sidder på samme hub i samme
> hus,

Men det gør de vel, når han skriver at de sidder på samme lokalnet.

*

Som jeg læser indlægget, så har han 2 pc'er på lokalnettet.
Lokalnettet har så en access til internettet via TDC.
TDC leverer IP'er til pc'erne via DHCP.

Når de skal overføre filer på lokalnetttet, så har det gået fint før i
tiden, hvor DHCP'en tildel dem IP'er i samme subnet, så trafikken holdt sig
på lokalnettet.

Nu har den ene pc så fået andet netkort, og dermed også fået tildelt en
anden IP fra TDC's DHCP.
Denne nye IP er så ikke i samme subnet som før, hvilket betyder at lokal
filoverførsel foregår over ADSL'en.

Brugeren spørger så, om det er muligt at 'gå tilbage'...så han får IP'er i
samme subnet igen.

Eller er det mig der har misforstået det hele ?

Mvh -haa-

Fra : Jesper Kjeldsen

Dato : 16-10-01 15:12

"Henrik Aarfeldt" <rivmin@rivmin.dk> skrev i en meddelelse
> Men det gør de vel, når han skriver at de sidder på samme lokalnet.

De sidder på samme hub/lokalnet! Og trickey med NetBIOS eller IPX virker
fint til Windows-sharing. Men det er ikke så fedt når den ene deler via
FTP - for så skal den jo igennem TCP/IP! Eller hvis man sender filer gennem
ICQ eller vil spille spil over TCP/IP etc.
Jeg har fundet lidt om at få Windows 98 til både at have en dynamisk og
statisk IP på samme tid, hvilket jeg vil prøve. For den anden computer kører
Windows 2000 og den kan jo sagtens have to IPer på samme netkort. Så bare
lave et lokalt IP subnet i 192.168.x.x!

Mvh
Jesper

Fra : Carsten

Dato : 16-10-01 12:40

On Mon, 15 Oct 2001 23:02:42 +0200, "Jesper Kjeldsen" <usenet@jknet.dk> wrote:

>Men hvad kan man gøre for at få samme subnet igen?

Søgte lige på dette , og fandt denne link.
http://www.helmig.com/j_helmig/multiipa.htm

Jeg har også lige bestilt bredbånd , og et par "Secondary'e" ip addr vil også virke fint til lokale spil mm.
Nederst på ovenstående link er eksempel på dhcp(BB) og en anden ip.

carsten