Aldi har en billig harddisk ?
Fra : Bo

Dato : 15-10-01 20:21

se www.aldi.com
Aldi har onsdag en billig harddisk Seagate 40 GB, 2mb cache, 8,9 ms søgetid, 7200 rpm. ata/100 interface og 2 års garanti - er den
pengene (1199 kr.) værd ?

hilsen bo

Fra : René Jensen

Dato : 15-10-01 20:37

Bo wrote:
> se www.aldi.com
> Aldi har onsdag en billig harddisk Seagate 40 GB, 2mb cache, 8,9 ms søgetid, 7200 rpm. ata/100 interface og 2 års garanti - er den
> pengene (1199 kr.) værd ?

Ja, jeg har selv overvejet om jeg skulle smutte forbi og købe sådan en
fætter. -Men nu til dit spørgsmål :)
Nu står der ikke lige præcis et model nr. til harddisken, men Seagate
har altid lavet kvalitets diske ligesom Quantum (nu opkøb af Maxtor),
Maxtor og IBM. -Jeg kan kun gætte på at der er tale om Seagate's
Barracuda ATA III disk, som har de samme tekniske specifikationer. Jeg
har dog set at den sagtens kan fås til under 1200 kr., hvis man
bestiller via. internettet (incl. fragt), men der er kun tale om små
50-100 kr. at spare, så om man køber den via. internettet eller smutter
ned til Aldi og køber den kan vel være lige meget.

Det eneste som jeg kan se skulle være en hindring i købet, ville være
garanti-ordningen ... hvis disken går i stykker, kan Aldi så garantere
at man kan få en ny (såfremt den er indenfor garanti-perioden).

-Men mon ikk' jeg alligevel vil vove pelsen og købe disken her på onsdag
;)

--
Med venlig hilsen,
René Jensen

Once a upon a time a wise man said to me:
"I consider Windows like I consider bad weather ... I accept it and hope
for something better"

Fra : Hans Pedersen

Dato : 15-10-01 21:36

On Mon, 15 Oct 2001 21:37:09 +0200, René Jensen <rene.jensen@city.dk>
wrote:

>men der er kun tale om små
>50-100 kr. at spare, så om man køber den via. internettet eller smutter
>ned til Aldi og køber den kan vel være lige meget.

Jeg er absolut ikke enig!

For det første kan du få en IBM-disk med samme specs billigere hos
eks. www.bygpc.dk

Og for det andet skærer det i mine øjne at læse, at folk vil handle
hardware det samme sted som de køber letmælk og frostpizza'er. Hvorfor
ikke købe tingene de steder, hvor der samtidigt er noget viden at
hente om tingene? Det er jo ikke engang billigt ved Aldi.

De ansatte i Aldi aner sandsynligvis ikke en brik om, hvad det er de
sælger, men næste gang du er i tvivl om, hvad du skal købe, så er det
rart nok at der er et sted, hvor du kunne få noget råd og vejledning.

Hans Pedersen
ICQ: 9178476 | http://h2ns.dk

Fra : Thomas M. Christense~

Dato : 16-10-01 10:57

"Hans Pedersen" <h2ns@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> sælger, men næste gang du er i tvivl om, hvad du skal købe, så er det
> rart nok at der er et sted, hvor du kunne få noget råd og vejledning.

Og du mener altså at der er råd og vejledning at hente i en gennemsnitlig
edb-butik? Jeg vil gerne vide hvor du handler hardware til daglig.

Thomas

Fra : Hans Pedersen

Dato : 16-10-01 11:12

On Tue, 16 Oct 2001 11:56:57 +0200, "Thomas M. Christensen"
<lsd@GUESSWHAT.adslhome.dk> wrote:

>Og du mener altså at der er råd og vejledning at hente i en gennemsnitlig
>edb-butik? Jeg vil gerne vide hvor du handler hardware til daglig.

Jeg handler privat hos Electronics Center i Esbjerg www.bygpc.dk
Her er der suveræn, og meget ærlig, rådgivning at hente. Men jo, jeg
kender da også andre steder i byen, som er meget elendige.

--
Hans Pedersen, Esbjerg.
http://h2ns.dk

Fra : Peter Jespersen

Dato : 16-10-01 13:46

On Tue, 16 Oct 2001 11:56:57 +0200, Thomas M. Christensen wrote:

>"Hans Pedersen" <h2ns@nospam.dk> skrev i en meddelelse

>Og du mener altså at der er råd og vejledning at hente i en gennemsnitlig
>edb-butik? Jeg vil gerne vide hvor du handler hardware til daglig.

Skægt nok er Aldi ret store i Germanien mht EDB-salg

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark
flywheel@worldonline.dk
http://www.worldonline.dk/~flywheel/
Particle Man!!!! Particle Man!!!! Where are you Particle Man?

Fra : Hans Pedersen

Dato : 16-10-01 12:26

On Tue, 16 Oct 2001 12:45:36 +0200 (CDT), "Peter Jespersen"
<flywheel@worldonline.dk> wrote:

>Skægt nok er Aldi ret store i Germanien mht EDB-salg

Ja, men dernede er de også tyskere, ikk'? Det siger lissom det hele:
Grimme briller, grimt tøj og hvad har vi.

Nej, jeg ved ad godt, at der er en stor fremtid for dagligvarekæderne
og hardwaresalg, og Bilka osv. har jo været der hele tiden. Jeg kunne
bare ikke drømme om at købe hardware der, når man kan købe det
billigere i "rigtige" hardwarebikser, og støtte de forhandlere, der er
dygtige.

--
Hans Pedersen, Esbjerg.
http://h2ns.dk

Fra : René Jensen

Dato : 16-10-01 13:52

Hans Pedersen wrote:

> [...]
> bare ikke drømme om at købe hardware der, når man kan købe det
> billigere i "rigtige" hardwarebikser, og støtte de forhandlere, der er

Hmmm, er du nu også sikkert på at din "rigtige" hardwarebiks også
eksistere om 2, 5 eller 10 år?

Fra : Hans Pedersen

Dato : 16-10-01 16:32

On Tue, 16 Oct 2001 14:51:50 +0200, René Jensen <rene.jensen@city.dk>
wrote:

>Hmmm, er du nu også sikkert på at din "rigtige" hardwarebiks også
>eksistere om 2, 5 eller 10 år?

Det er jo hele humlen i denne diskussion. Hvis Fakta, Brugsen, Aldi
osv. vinder for store markedsandele på markedet for hardware, så dør
de rigtige butikker, og det synes jeg er synd. Både for de
forhandlere, der ligger energi i faktisk at tilegne sig viden om
produkterne, og ikke mindst for kunderne. Eks. RAM, som mange tror
bare er RAM, men det er eks. ikke alle chipset, der spiller sammen med
alle bundkort. Det har kassedamen i Aldi ingen forudsætninger for at
kunne svare på.

Men selvfølgelig vedkender jeg mig markedsmekanismernes kraft. Men jeg
kunne ikke drømme om at købe hardware i en dagligvarebutik. Ikke før
der er prismæssigt rationale i at gøre det. Håber da bare, at min
mening kan få andre til at se det usmarte i at købe en dyrere vare i
Aldi.

Hans Pedersen
ICQ: 9178476 | http://h2ns.dk

Fra : René Jensen

Dato : 16-10-01 21:14

Hans Pedersen wrote:
> [...]
> bare er RAM, men det er eks. ikke alle chipset, der spiller sammen med
> alle bundkort. Det har kassedamen i Aldi ingen forudsætninger for at

Bare fordi du og andre støtter de lokale hardware-bikse, betyder det jo
stadig ikke at de er her i de nærmeste fremtid. -Hvor mange online
butikker er ikke dukket op, og hvor mange har igen måtte indse at de
måtte fusionere, eller helt lukke?
Et rigtigt trist eksempel er Dansk Computer, som oprindeligt lå ved
Åboulevard i København. Til at starte med var deres butik ikke alverden,
men deres service og knowhow var god. De flyttede videre til større
lokaler, og kun et par måneder senere løb de ind i økonomiske problemer.
Jeg tror nu næppe har været fordi supermarkedskæder begyndte at sælge
hardware, for slet ikk' at nævne at jeg rent faktisk tror at der ikke
var det store udbud af hardware i f.eks. Bilka, som der i dag.

> [...]
> der er prismæssigt rationale i at gøre det. Håber da bare, at min
> mening kan få andre til at se det usmarte i at købe en dyrere vare i

Det nævner selv at eksempelvis den samme harddisk, som Aldi har på
tilbud kan købes billigere. Det er der sikkert mange som gerne vil købe
det billigere, men nu nævner du tilfældigvis en butik (som ligger i
Esbjerg), og da jeg ikke bor i nærheden af Esbjerg, rettere sagt i
nordsjælland, så kan jeg ikke se nogen grund til at jeg skulle smutte
hele vejen til København/Frederiksberg og købe en harddisk, da
transporten i sig selv vel gøre harddisken dyrere end at smutte forbi
min lokale Aldi.

Jeg må ærligt indrømme at jeg har det meget svært ved at se hvorfor det
absolut skulle være usmart at købe en vare et bestemt sted fordi det nu
tilfældigvis ikke er en special forretning.
Havde folk den opfattelse af man virkelig kun kan opnå god kvalitetsvare
ved at handle i special forretninger, hvor er det så lige du selv køber
tøj henne? -I en tøjbutik, ja, den er da en special forretning, og så
nej ... for før den var der den lokale skrædder, hvad kunne en tøjbutik,
som vi forbrugere gerne ville have og købte, som en skrædder ikke kunne?

Og så lige en anden ting, hvis folk nu ikke var tilfredse med at købe en
vare et bestemt sted, tror du så ikke selv at folk, ville være så
fornuftige til at undlade at købe en vare det sted, eller måske prøve at
få sine pengene tilbage eller udbedre varens mangler?

Fra : Peter Jespersen

Dato : 16-10-01 16:47

On Tue, 16 Oct 2001 13:26:19 +0200, Hans Pedersen wrote:

>Ja, men dernede er de også tyskere, ikk'? Det siger lissom det hele:
>Grimme briller, grimt tøj og hvad har vi.

*LOL*

Du mener at Aldi's helkonserves kylligepølse siger det hele

Måske.....Aldi havde en 19" monitor til salg (var visft for
1995kr) for ikke så længe siden...kiggede på den og strøg en tur
i Bilka og købte en 17" Samsung (2695kr vart det vist)
istedet....jeg har da ikke ligefrem fortrudt....

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark
flywheel@worldonline.dk
http://www.worldonline.dk/~flywheel/
Bigamy is having one wife too many. Monogamy is the same.
- Oscar Wilde

Fra : Hans Pedersen

Dato : 16-10-01 21:42

On Tue, 16 Oct 2001 15:47:08 +0200 (CDT), "Peter Jespersen"
> [...]

>i Bilka og købte en 17" Samsung (2695kr vart det vist)
>istedet....jeg har da ikke ligefrem fortrudt....

Lyder som en meget fornuftig beslutning. Ikke at der er Aldi, men
fordi discoutskærme sutter, hvis man skal bruge det mere end en halv
time om dagen.

Hans Pedersen
ICQ: 9178476 | http://h2ns.dk

Fra : Betin@

Dato : 16-10-01 12:36

In article <rshmst8j88eo7trre6it49f3rqeb6u2msq@4ax.com>, h2ns@nospam.dk
says...

> [...]
> ikke købe tingene de steder, hvor der samtidigt er noget viden at
> hente om tingene? Det er jo ikke engang billigt ved Aldi.

Hvis prisen er rigtig og man ved hvad man går efter så kan jeg ikke se
noget galt i at købe en harddisk hos Aldi, hvis jeg selv stod for ast
skulle bruge en ekstra harddisk så var jeg da smuttet ned efter sådan
en.

Betin@

Fra : Hans Pedersen

Dato : 16-10-01 16:34

On Tue, 16 Oct 2001 13:36:10 +0200, Betin@ <FruGraaspurv@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>noget galt i at købe en harddisk hos Aldi, hvis jeg selv stod for ast
>skulle bruge en ekstra harddisk så var jeg da smuttet ned efter sådan

Fint nok! Jeg har et andet eksempel: Her i søndags kom en god ven og
sagde "har du set de vildt billige diske de har ude i Bilka?" Det
viste sig at være en IBM, som de vidst solgte til 1300 til 1400 hvor
man kunne daffe ned til føromtalte hardwarepusher og købe selvsamme 40
GB IBM, 7200 RPM disk til 1075. Og så kan man endda få sig en sludder
med en, der virkelig ved noget om sagerne, og på den måde udvide sin
horisont.

Hans Pedersen
ICQ: 9178476 | http://h2ns.dk

Fra : René Jensen

Dato : 16-10-01 21:19

Hans Pedersen wrote:
> [...]
> GB IBM, 7200 RPM disk til 1075. Og så kan man endda få sig en sludder
> med en, der virkelig ved noget om sagerne, og på den måde udvide sin

Aha ... og som om alle computer forretninger har den samme vel-uddannede
personale, som i din "favorit" hardwarepusher. -Det er syndt at fortælle
dig sandheden og lade din utopiske barnedrøm briste, men faktum er at
der desværre eksistere mange som aner *shite* af hvad de sælger. Og
dette er i mange tilfælde mere skadeligt end at indrømme over for en
kunde at man, som sælger, ikke ved det helt præcis.

Fra : Hans Pedersen

Dato : 16-10-01 21:45

On Tue, 16 Oct 2001 22:18:56 +0200, René Jensen <rene.jensen@city.dk>
wrote:

>Det er syndt at fortælle
>dig sandheden og lade din utopiske barnedrøm briste, men faktum er at
>der desværre eksistere mange som aner *shite* af hvad de sælger.

Åh ja.. Der findes masser af Fona-sælgere (dem har vi grint meget af i
tidens løb i dk.teknik.lyd) inden for edb-branchen, og hvis ikke der
er noget der hedder injurielovgivning i DK, så kunne jeg let nævnt et
sted her i Esbjerg ved navn, der er så snotelendigt, på trods af at en
hel masse nørder valfarter derned.

Hans Pedersen
ICQ: 9178476 | http://h2ns.dk

Fra : René Jensen

Dato : 17-10-01 10:21

Hans Pedersen wrote:
> [...]
> er noget der hedder injurielovgivning i DK, så kunne jeg let nævnt et
> sted her i Esbjerg ved navn, der er så snotelendigt, på trods af at en

Hehe, sjovt du nævner Fona-sælgere ... dem havde jeg med vilje ikke
taget med fordi de per definition ikke direkte tilhøre edb-branchen, ok,
de sælger da computere, men deres primære salgsvare er nu radio/tv.

Fra : Betin@

Dato : 17-10-01 11:25

In article <pt6pst08hgbf2rkr9ofm0gu2pe9i4sl8jj@4ax.com>, h2ns@nospam.dk
says...

> [...]
> er noget der hedder injurielovgivning i DK, så kunne jeg let nævnt et
> sted her i Esbjerg ved navn, der er så snotelendigt, på trods af at en
Merl..?

Betin@

Fra : Hans Pedersen

Dato : 17-10-01 12:17

On Wed, 17 Oct 2001 12:24:50 +0200, Betin@ <FruGraaspurv@hotmail.com>
wrote:

>Merl..?

Nopes, det er en af de "små lokale" her i Esbjerg.

--
Hans Pedersen, Esbjerg.
http://h2ns.dk

Fra : Betin@

Dato : 17-10-01 12:40

In article <05qqstsbsbf71fgnarrqobk0edlobt5f3f@4ax.com>, h2ns@nospam.dk
says...

> Nopes, det er en af de "små lokale" her i Esbjerg.

Ahh, jeg kender kun Rob-tech men der er sikkert kommet nogle til siden
jeg flyttede fra byen.

Betin@

Fra : Hans Pedersen

Dato : 17-10-01 16:07

On Wed, 17 Oct 2001 13:39:59 +0200, Betin@ <FruGraaspurv@hotmail.com>
wrote:

>Ahh, jeg kender kun Rob-tech men der er sikkert kommet nogle til siden
>jeg flyttede fra byen.

Det er ikke Rob-Tech, der i øvrigt nu har mere travlt med at servicere
erhvervslivet, hvilket man ikke kan fortænke dem i. Dog vil jeg heller
ikke handle der. Heller ikke til firmaet.

Hans Pedersen
ICQ: 9178476 | http://h2ns.dk

Fra : Betin@

Dato : 17-10-01 17:54

In article <ji7rstgmrjuolri7ff04srh420nl0uhrl3@4ax.com>, h2ns@nospam.dk
says...

> Det er ikke Rob-Tech, der i øvrigt nu har mere travlt med at servicere
> erhvervslivet, hvilket man ikke kan fortænke dem i. Dog vil jeg heller
> ikke handle der. Heller ikke til firmaet.
Jeg har handlet der en del, dog ikke der hvor han ligger nu, men der
hvor han startede i tidernes morgen(kan ikke huske gaden, mener det var
torvegade) men det var nu mest tilbehør og spil cd'er.

Betin@

Fra : Betin@

Dato : 17-10-01 11:24

In article <7nkost004d9r39dekg188sre0ggfj2mb6p@4ax.com>, h2ns@nospam.dk
says...

> [...]
> GB IBM, 7200 RPM disk til 1075. Og så kan man endda få sig en sludder
> med en, der virkelig ved noget om sagerne, og på den måde udvide sin

Nu er mine lokale(2stk) hardware pushere noget dyrere end Aldi og af og
til Bilka for den sags skyld. Hvis f.eks. Bilka havde et knald tilbud
så ville jeg da også køre efter det, men i og med jeg har tre kvarters
kørsel frem og tilbage til Bilka så skulle det også være et godt
tilbud, mens Aldi jo ligger nede i byen

Hvis det kan svare sig for mig benytter jeg de lokale edbforretninger
ellers har jeg ikke noget imod at bruge fødevareforretninger eller
supermarkeder.
Betin@

Fra : René Jensen

Dato : 17-10-01 14:07

"Betin@" wrote:
> Hvis det kan svare sig for mig benytter jeg de lokale edbforretninger
> ellers har jeg ikke noget imod at bruge fødevareforretninger eller
> supermarkeder.

Til Hans Pedersen: Der kan du se hvad jeg mener, eller prøver at
forklare dig :)

Fra : René Jensen

Dato : 16-10-01 13:50

Hans Pedersen wrote:
> Jeg er absolut ikke enig!
>
> For det første kan du få en IBM-disk med samme specs billigere hos
> eks. www.bygpc.dk

Og ja, som jeg også oprindeligt skrev ... så kan du sagtens få en
billigere harddisk med samme tekniske specifikationer eller bedre hos en
anden forhandler, enten via. Internettet eller som en fysisk butik.

> [...]
> ikke købe tingene de steder, hvor der samtidigt er noget viden at
> hente om tingene? Det er jo ikke engang billigt ved Aldi.

Hvem sagde at man var tvunget til at købe hardware i f.eks. Aldi? -Og
hvem sagde at deres personale absolut skulle have kompetence på
edb-området for at sælge eksempelvis en harddisk?
Jeg kan egentligt ikke se nogen grund til at man ikke skulle købe en
harddisk f.eks. i Aldi fremfor en special forretningen (læs edb-butik)
.... så længe man er klar over hvad man køber og på hvilke
købsbetingelser der er. -Personligt har jeg da selv i en overgang været
lidt skepsis overfor køb af hardware hos andre en special forretninger,
men jeg har indset at større kæder (såsom El-giganten, supermarkeder
o.lign.) rent faktisk kan få de samme vare til langt lavere pris. Det er
rigtigt nok, at jeg måske ikke ville købe en hel computer hos Aldi, men
en harddisk, det er jo ikke al verdenen.

> De ansatte i Aldi aner sandsynligvis ikke en brik om, hvad det er de
> sælger, men næste gang du er i tvivl om, hvad du skal købe, så er det
> rart nok at der er et sted, hvor du kunne få noget råd og vejledning.

Muligvis, men jeg behøver skgu'da ikk' have en doktorgrad i finere
madlavning til afgøre om jeg vil købe mælk i netto eller superbrugsen
Og ja, det ville da sikkert være rart med råd og vejledning, hvis man
ikke lige har den rette viden omkring hardware, men derfor behøves der
jo ikk' udbryde 3. verdenskrig, fordi man køber en harddisk hos Aldi.

Fra : Hans Pedersen

Dato : 16-10-01 16:38

On Tue, 16 Oct 2001 14:49:49 +0200, René Jensen <rene.jensen@city.dk>
wrote:

>Muligvis, men jeg behøver skgu'da ikk' have en doktorgrad i finere
>madlavning til afgøre om jeg vil købe mælk i netto eller superbrugsen

Nej, men mælk er en såkaldt homogen vare. Mælk er mælk, uden at tage
stilling til økologi osv. Men sådan er det altså ikke med hardware.

>Og ja, det ville da sikkert være rart med råd og vejledning, hvis man
>ikke lige har den rette viden omkring hardware, men derfor behøves der
>jo ikk' udbryde 3. verdenskrig, fordi man køber en harddisk hos Aldi.

Er det mig du hentyder til? Har jeg ikke lov til at have min mening?
Jeg respekterer at folk køber deres harddiske dyrere hos Aldi, men jeg
har da lov at argumentere for, hvorfor jeg synes det er forkert.
Eller??

Hans Pedersen
ICQ: 9178476 | http://h2ns.dk

Fra : Peter Jespersen

Dato : 16-10-01 17:03

On Tue, 16 Oct 2001 14:49:49 +0200, Ren Jensen wrote:

> [...]
>hvem sagde at deres personale absolut skulle have kompetence på
>edb-området for at sælge eksempelvis en harddisk?

Vel....i forhold til en del af de EDB-forretninger der findes er
der nok ikke så stor forskel på kompetancen.
Der er meget personale der ikke har en sk* forstand på noget som
helst og som ikke hører hjemme på den side af disken i en del
EDB-forretninger. Chancen for at støde på nogen der ved noget om
det er så nok større i en regulær EDBforretning end i
Aldi.....men i guder nogle nødder (nej desværre ikke af den
slags) man støder på engang imellem.

> [...]
>rigtigt nok, at jeg måske ikke ville købe en hel computer hos Aldi, men
>en harddisk, det er jo ikke al verdenen.

Jeg køber det meste online, småting som blæsere...passive
kølerprofiler, gitre, patchkabler osv køber jeg...vel for det
meste hos Brinck i øjeblikket.... vil ej heller kunne afvise at
jeg en dag måske gør et køb i Aldi...

Smoke em if you got em......

Fra : Thomas Jari

Dato : 16-10-01 20:54

> [...]
> sælger, men næste gang du er i tvivl om, hvad du skal købe, så er det
> rart nok at der er et sted, hvor du kunne få noget råd og vejledning.

Hvorfor tror du han spørger her.!!!!!!!!!!!!!!

Fra : Hans Pedersen

Dato : 16-10-01 21:47

On Tue, 16 Oct 2001 21:54:24 +0200, "Thomas Jari"
<thomas@jari.adsl.dk> wrote:

>Hvorfor tror du han spørger her.!!!!!!!!!!!!!!

Der fik du da vidst lige brugt din ugentlige ration af udråbstegn.
Ærger mig lidt, at I ser så sort/hvidt på mine udtalelser.

Hans Pedersen
ICQ: 9178476 | http://h2ns.dk

Fra : Thomas Jari

Dato : 16-10-01 22:28

> Der fik du da vidst lige brugt din ugentlige ration af udråbstegn.
> Ærger mig lidt, at I ser så sort/hvidt på mine udtalelser.

Øhh - Hans. jeg ser ikke sort/hvidt på dine udtalelser. Men når
topicstarteren spørger i denne gruppe, må han jo have en formodning om at de
ikke kan svare hvis han spørger i ALDI.

Derudover kan du finde masser af ekspedienter i diverse dagligvarehuse som
ved lige så meget om produkterne som hos den lokale EDB-pusher. Det gælder
bare om at finde dem. Der hvor jeg kommer fra er der 35 mennesker ansat i
elektronik afdelingen. 6 af dem er tilknyttet computergruppen. Jeg ved at
disse 6 personer både har interessen og evnerne til at svare på faktisk
næsten alle spørgsmål.

Problemet er mange gange at man spørger den første man ser og at denne
person ikke er voksen eller dygtig nok til at henvise til en anden.

Når det er sagt, er det jo folks personlige smag som bestemmer hvor de
handler. Personligt vil jeg helst finde mine varer på nettet. Hvis jeg er i
tvivl om et produkt, kan jeg altid spørge her, og vil med garanti få et svar
jeg kan bruge.

Mvh
Thomas Jari

Fra : kelloggs

Dato : 15-10-01 21:41

"René Jensen" <rene.jensen@city.dk> wrote in message
> [...]
> garanti-ordningen ... hvis disken går i stykker, kan Aldi så garantere
> at man kan få en ny (såfremt den er indenfor garanti-perioden).

Du har jo altid 1 års garanti, så enten får du en ny disk eller pengene
retur.

Fra : Henning

Dato : 15-10-01 21:59

>Du har jo altid 1 års garanti, så enten får du en ny disk eller pengene
>retur.

Øh - nå?? Du har 1 års _reklamationsret_, absolut ikke at forveklse
med garanti.
Og du har ikke krav på en ny disk eller penge igen, forhandler har ret
til at forsøge at udbedre fejlen "et antal gange" - læs mere på
http://www.fs.dk/pj/retogpli.htm

Henning
hsb@REMOVETHISimage.dk

Fra : kelloggs

Dato : 15-10-01 22:22

"Henning" <ingen@email.tx> wrote in message

> [...]
> Og du har ikke krav på en ny disk eller penge igen, forhandler har ret
> til at forsøge at udbedre fejlen "et antal gange" - læs mere på

Nok lidt sjældent man begynder at reparere en disk.

Fra : Kurt Brixen

Dato : 16-10-01 09:10

On Mon, 15 Oct 2001 22:58:58 +0200, Henning <ingen@email.tx> wrote:

>Øh - nå?? Du har 1 års _reklamationsret_, absolut ikke at forveklse
>med garanti.

Nu skrev Bo jo at der er 2 års garanti på den harddisk fra Aldi.

Kurt Brixen

Fra : The big M.

Dato : 17-10-01 14:31

Angående køb af harddisk i Aldi, kan jeg ikke se at det er noget problem.
Man ved præcis hvad man køber da man har alle specs.

mht til reklamationer, så får man et telefonnummer til deres hotline hvis
der er problemer og de ved hvad det drejer sig om (ihvert fald lige så meget
som andre supportere).
Er det ikke et problem der kan løses over telefonen, så sender man hardwaren
ind til dem, og de forsøger at reparere, kan det ikke lade sig gøre (eller
betale sig) så får man en ny i bytte. Sådan var det med min 4X-brænder som
jeg købte dernede for et stykke tid siden. God og fin service, jeg havde en
ny brænder inden for en uge. Jeg har også en scanner og en HP printer fra
ALDI, alle ting fungere upåklageligt og man har mulighed for at gøre sit
hjemmearbejde iforvejen, da man jo kender specsne på hardwaren. Jeg stoler
væsenligt mere på folks erfaringer her og i andre NG, da jeg alt for ofte
har været udsat for sælgere der ikke havde kompetencen, men hellere vil sige
noget man VED er forkert end at sige " det ved jeg desværre ikke".

Fra : Carsten Keller

Dato : 16-10-01 17:55

> [...]

> garanti-ordningen ... hvis disken går i stykker, kan Aldi så garantere
> at man kan få en ny (såfremt den er indenfor garanti-perioden).

Seagate har efter min mening en af de bedste reklamationsafdelinger. Hvis
der er noget galt med disken, udfylder du bare en formular på deres
hjemmeside og returnerer disken direkte til deres europæiske
reperations-værksted i Holland. Fra jeg gjorde dette med min 4 GB disk gik
der 8 dage til jeg havde en ny (anden) 6 GB disk i hånden.
Jeg har selv gennem min arbejdsplads mulighed for at returnere direkte til
den danske distributør, og ikke engang der går det så hurtigt.
Keller

PS: Angående IBM <> Seagate-debatten, kan jeg kun sige at vi i firmaet
absolut ikke havde højere defektrater på Seagate end på IBM

Fra : Morten Juel

Dato : 15-10-01 20:57

min meninge om seagate:

De larmer og er ustabile !! køb IBM !

Mvh
Morten

Fra : Esben

Dato : 15-10-01 22:04

"Morten Juel" <MP@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> min meninge om seagate:
>
> De larmer og er ustabile !! køb IBM !

Jeg har en IBM der larmer og er ustabil.

--
Esben

Fra : Morten Juel

Dato : 15-10-01 22:11

> Jeg har en IBM der larmer og er ustabil.
hehe ja det kan jo ske, men ellers er de nr 1

Fra : Morten Lundstrøm

Dato : 16-10-01 01:15

min IBM larmer som en hel lufthavn... ellers er den stabil nok

Fra : Soren Klein

Dato : 16-10-01 09:55

On Mon, 15 Oct 2001 21:57:08 +0200, "Morten Juel"
<MP@mail1.stofanet.dk> wrote:

>min meninge om seagate:
>
>De larmer og er ustabile !! køb IBM !

så vidt jeg ved så har ibm en højere fejlprocent end seagate..
+ ibm diske begynder at sige underlige suselyde efter 1års tid...

Søren

Fra : Wizeguy

Dato : 16-10-01 13:33

"Morten Juel" <MP@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> min meninge om seagate:
>
> De larmer og er ustabile !! køb IBM !

Ha ha, IBM er jo netop kendt for det samme, specielt deres 75GXP serie. Vil
man have en disk der næsten ikke larmer og som samtidig er stabil, så er det
Maxtor DiamondMax 60 plus.

--
Med venlig hilsen/Best regards
Anders Albrechtsen

Fra : Hans Pedersen

Dato : 16-10-01 16:39

On Tue, 16 Oct 2001 14:32:34 +0200, "Wizeguy"
<anders@herlevkollegiet.dk> wrote:

>Ha ha, IBM er jo netop kendt for det samme, specielt deres 75GXP serie. Vil
>man have en disk der næsten ikke larmer og som samtidig er stabil, så er det
>Maxtor DiamondMax 60 plus.

Jeg er mægtig glad for min Quantom Fireball AS. Den rykker, og siger
ikke så meget.

Hans Pedersen
ICQ: 9178476 | http://h2ns.dk

Fra : Wizeguy

Dato : 16-10-01 17:41

"Hans Pedersen" <h2ns@nospam.dk> wrote in message

Vil

> Jeg er mægtig glad for min Quantom Fireball AS. Den rykker, og siger
> ikke så meget.

Det er også en fed disk og jo i realiteten en Maxtor, da Quantum jo er
opkøbt af Maxtor

Fra : Peter Jespersen

Dato : 16-10-01 17:05

On Tue, 16 Oct 2001 14:32:34 +0200, Wizeguy wrote:

> [...]
>man have en disk der næsten ikke larmer og som samtidig er stabil, så er det

Hmmmm...faktisk er IBM diske kendt for stabilitet og høj ydelse,
det der er blev oparbejdet igennem en del år!
Maxtor derimod kan jeg ikke rigtigt tage alvorligt (med mindre
det er en Quantum).....

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark
flywheel@worldonline.dk
http://www.worldonline.dk/~flywheel/
Kindness kills. Be a son-of-a-bitch and save the world.

Fra : René Jensen

Dato : 16-10-01 14:00

Morten Juel wrote:

> min meninge om seagate:
>
> De larmer og er ustabile !! køb IBM !

Lad mig sige det sådan ... godt nok, var det IBM, som kom med verdens
første harddisk, men derfor behøves det nu ikke at være noget positiv.
Jeg har set flere indlæg om problemer med IBM diske end med f.eks.
Quantum, Maxtor, Seagate eller Fujitsu diske -- måske, kan det have
noget at gøre med at der bliver solgt flere IBM diske end nogle af de
andre mærker, men hvorfor har relativt mange IBM ejere så mange
problemer med deres harddiske?

I den tid, som jeg har haft computer, er der kun et mærke som jeg har
haft en negativ oplevelse med ... og det er Western Digital, som rent
faktisk er IBM indmad. I øjeblikket sidder den i en server-maskine hos
en ven - den køre skam ok, men det er også den 4. (!) disk, de tre
forgående diske har været en tur forbi forhandleren, og været ombyttet
under 1 års garanti perioden. -Se det er tragisk for en harddisk!

Fra : Peter Jespersen

Dato : 16-10-01 16:54

On Tue, 16 Oct 2001 14:59:32 +0200, Ren Jensen wrote:

> [...]

>noget at gøre med at der bliver solgt flere IBM diske end nogle af de
>andre mærker, men hvorfor har relativt mange IBM ejere så mange

Der bliver solgt ufatteligt mange GXP'ere men fejlprocenten er
stadig højere end med andre mærker.
Har hørt om rater på helt op til 20% med GXP75.

> [...]
>forgående diske har været en tur forbi forhandleren, og været ombyttet
>under 1 års garanti perioden. -Se det er tragisk for en harddisk!

Den eneste tragiske hændelser jeg har haft med harddiske har
været WD (fra før perioder hvor IBM lavede dem..AFAIK er det ej
heller tilfældet mere).....mine sidste to diske har været
GXP'ere.....de har ikke gjort det mindste tegn til noget som
helst...ellers har det været en blanding hvor GXP'erne på alle
måder har imponeret mig... Det hænger måske sammen med at jeg er
lidt småparanoid mht køling og bla har en 80mm blæser (24V
blæser der bliver fodret med 12v) dedikeret til min 6 måneder
gamle GXP60, der er gummiophængt!

Physics Smysics, let's eat.

Fra : Christian

Dato : 15-10-01 21:11

Drop den, køb en af de nye Seagete modeller med FDB lejer, de siger ikke en
lyd og hurtige eller en 40 gb Fujitsu med FDB lejer til ca. 1200 også

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 17-10-01 20:36

"Bo" <Bolten@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Aldi har onsdag en billig harddisk Seagate 40 GB, 2mb cache, 8,9 ms
søgetid, 7200 rpm. ata/100 interface og 2 års garanti - er den

Seagate barracuda IV har et godt ry, og du bliver ikke snydt.
Mem bor du i nærheden af Karlslunde, Herlev, Århus, Viborg med flere, kan du
der købes disken billigere end i Aldi
Kilde: www.edbpriser.dk
Datatel A/S: 1049.-
Føniks Computer A/S: 1099.-