2 hanhunde 1kastreret
Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 15-10-01 19:01

Hej jeg ville høre om der er nogen herinde der har 2 hanhunde hvor den ene
er kastreret ?
jeg er lidt i tvivl om jeg skal gripe ind når den ikke kastrerede hund ikke
vil lade den anden hund røre ved kødben selvom han ikke selv kan have flere
kødben i munden !? i starten var det meget sjovt at han ville bestemme over
alt hvad der ligger på gulvet men vi er ved at syntes at det er lidt synd
for den kastrerede hund at han ikke kan få lov til at tygge på noget mere
den kastrerede hund holder øje med om han tager noget på gulvet og går bare
hen og kigger ondt på ham og så slipper han legetøjet igen ,
er det mon noget der går over ? eller skal man gribe ind og fortælle dem at
de begge to godt kan have et kødben ?
den ene hund har hele tiden været boss men nu er det blevet meget mere
synligt ! vi er glade for at de har fundet ud af det sammen og forhåbentligt
ikke kommer op at slås igen , men skal det være sådan for at 2 hanhunde kan
leve sammen ?

Fra : Nina El Falaki

Dato : 15-10-01 19:41

Jeg synes det lyser som helt normal hundeadfærd.

Hvis du synes din kastrat skal have lov at til at knaske kødben også, må du
enten fortælle den dominerende hund at det er dig der bestemmer, eller finde
et andet værelse, hvor kastraten kan gnaske i fred.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

"Punish the deed,not the breed"
<http://www.angelfire.com/biz6/dogholocaust/index.html@> skrev i en
meddelelse news:gsFy7.1159$5v1.148435@news010.worldonline.dk...

Fra : Moses

Dato : 16-10-01 12:57

> den ene hund har hele tiden været boss men nu er det blevet meget mere
> synligt !

DU skal vise at det er dig der er boss og det er dig som bestemmer at begge
hunde godt må gnaske kødben.
Ellers vil den ene hund bare tage helt over og dominere den anden, ( med din
velsignelse ).
Du skriver at den ene kan nedstirre den anden til at slippe legetøjet,
Der er allerede etableret en rangorden her som du ikke skal forvente bliver
bedre for den anden hund.
Ikke uden at det er dig som viser hvem der bestemmer.

Jeg har selv 2 -ikke kastrerede - hanhunde på 5 1/2 år og 6 år.
Deres legetøj er delt op i den stores og den lilles, i hver sin ende af
stuen.

Når det gælder kødben er der lidt af samme billede som i dit indlæg fra den
lille.
Han har fundet fidusen til at få begge kødben.
Han går ud til hoveddøren og gør. Når den store så løber ud til døren og gør
med løber den lille ind og stjæler kødbenet.
Det var som du også selv skriver, meget sjovt de første par gange. Men hver
gang tager jeg kødbenet fra ham igen og giver det til den anden.
På et tidspunkt prøvede jeg at stjæle hans eget kødben, når han lavede det
nummer. Det hjalp.
Nu passer de hver især på deres kødben.

Først når de begge er trætte af kødbenene og de ligger urørt får den lille
lov til at samle kødbenene.
Så handler det ikke længere om at dominans, men om jagtbytte. Så er den
lille stolt når han har fået samlet sig en bunke.
Når han så også helt har tabt interessen smider jeg begge kødben ud.

Hilsen Michael Frid

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 16-10-01 20:17

Ok hvad gør du så med deres senge eller steder at sove ? for min den store
får også den lille til at flytte sig næsten lige meget hvor han ligger ?han
skal jo have et sted han kan slappe af !

det skal lige siges at den "store" altid har været meget dominerende og
selvsikker han var den største fra valpekuldet , og den "lille" er ikke
særligt dominerende han var den mindste fra et andet kuld den store er en
måned ældre ,derfor valgte vi at få den lille kastreret for at undgå
slåskamp igen !

syntes du jeg skal sige nej til den store når den begynder at stirre den
lille væk fra hvor den ligger ? den lille flytter sig nemlig ret hurtigt så
det er lige før at jeg skal forudse hvornår den store begynder at kigge på
den lille for at jeg kan nå at stoppe ham i at stirre ham væk ?

Fra : Moses

Dato : 18-10-01 08:57

meddelelse news:nF%y7.1474$YP6.232877@news000.worldonline.dk...
> [...]

> det er lige før at jeg skal forudse hvornår den store begynder at kigge på
> den lille for at jeg kan nå at stoppe ham i at stirre ham væk ?

Her er det igen et spørgsmål om at der er dig som bestemmer hvad der er
acceptabel adfærd.

Senge/ sovepladser gælder det samme som med legetøjet.

Hver sin ende af stuen. Hundene skal vide at de har er fristed hvor de kan
være i fred.

Hvis du kan forudse hvornår nedstirringen vil ske, er opgaven at distrahere
den store inden den begynder

og stoppe den hvis den er begyndt.

Hvad sker der hvis du prøver en nedstirringskonkurrence med den store?

Når du har vist at det er dig som bestemmer vil den lille selv søge tryghed
hos dig.

Når du giver den lille trygheden/ opmærksomheden vil den store godt nok
blive jaloux,

men her skal du også vise at "hævnaktioner" ikke er acceptabel adfærd.

Ud fra din beskrivelse lyder det som om at den store har selvtillid nok

til at tåle selv at blive domineret og frosset lidt ud når du giver den
lille ekstra opmærksomhed.

Du skal dog være meget opmærksom på ikke at gå for vidt så hans selvtillid
bliver ødelagt.

Jeg forstår at den lille er blevet kastreret for at undgå slagsmål.

Det mest logiske havde nok været at kastrere den mest dominerende,

men det løb er jo allerede kørt.

Hanhunde kan sagtens holdes sammen unden slagsmål,

men det kræver at du opfører dig som førerhunden og holder styr på din flok.

Hilsen Michael Frid

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 18-10-01 13:11

Hvis jeg begynder at stirre på ham så kigger han væk !han ved godt at det er
mig der bestemmer !han vil gøre alt for mig bare han forstår hvad jeg siger
, vi prøvede med kødnenene i går jeg måtte holde den store for at han ikke
for hen og tog kødbenet fra den lille der forsigtigt tyggede på sit kødben
og skævede over på den store men tilsidst lykkes det at få ham til at sidde
lidt væk og se på den lille spise sit kødben uden at holde ham sjovt syntes
han ikke at det var men det er jo mig der bestemmer og det var da et lille
skridt i den rigtige retning! så vi arbejder videre på det , jeg ved godt at
man sagtens kan have hanhunde sammen uden slagsmål ,men det er lidt
anderledes her da det er 2 kamphunde også derfor fik vi kastreret den
mindste for at være endnu mere sikre på at de fandt fuldstændigt ud af hvem
der bestemmer og det er gået fint !nu skal vi så bare styre hvor meget den
store kan få lov til at bestemme, men det ser lyst ud nu selv om vi havde
fået at vide de fleste steder at det ikke kunne lade sig gøre med 2
han-kamphunde vi lader dem selvfølgelig ikke være alene i samme rum ,men det
går godt nu

Fra : Moses

Dato : 19-10-01 10:31

meddelelse news:bCzz7.2975$5v1.284855@news010.worldonline.dk...
> [...]
> fået at vide de fleste steder at det ikke kunne lade sig gøre med 2
> han-kamphunde vi lader dem selvfølgelig ikke være alene i samme rum ,men

Jeg var ikke klar over at det var kamphunde ( brug dog deres racenavn i
stedet for at føde de fordomme der er mod racen i forvejen )
Det betyder jo at du skal være meget varsom med ikke at overdrive dine

Der er godt at høre at det ser ud som om at der er håb forude. Enhver rejse
starter jo med et lille skridt i den rigtige retning.
Når du er startet med at prøve med kødbenene er du startet med det
vanskeligste. Instinktet om at passe på sin mad er langt større end det at
ville bestemme soveplads og legetøj.
I situationen med kødbenene var du nødt til at holde ham, indtil at han
fandt ud af hvad du mente. Når han har fundet ud af hvad du mener er det nok
at placere dig mellem hundene (f.eks. siddende på gulvet) og med din krop
blokere/ signalere at han ikke skal prøve at komme forbi dig. Det er det
våben hundene selv bruge i hundeverdenen, nemlig at gå ivejen og dirigere
"modstanderen" væk.
Ellers er det bare at være på dupperne og hele tiden vise at det er dig som
bestemmer hvad acceptabel adfærd er.

Hilsen Michael Frid

Fra : Louise Kragh

Dato : 17-10-01 02:31

> [...]
forhåbentligt
> ikke kommer op at slås igen , men skal det være sådan for at 2 hanhunde

Nej, vi har flere gange haf to hanner sammen fra hvalp, og de har faktisk
præsteret at dele kurv, madskål, ben osv uden at slås/lave synlig
rangorden, også selvom ingen af dem var kastreret. Jeg tror det gælder om at
prøve at finde to hvalpe som har en "mellemposition" i kuldet, og evt have
dem sammen fra hvalp.
Ellers må du bare sætte den "stærkeste" lidt på plads
Louise

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 17-10-01 08:02

"Louise Kragh" <louise@trolle.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> dem sammen fra hvalp.
> Ellers må du bare sætte den "stærkeste" lidt på plads

Hej Louise

Jeg tror det er en lidt "farlig" fremgangsmåde du anbefaler her. Med
"godmodige" racer går det sikkert helt fint, at have to på samme alder. Men
med den race som jeg formoder "biiiip"(jeg kender ikke hans navn....) har,
ville jeg vel ikke engang anbefale at have to af samme køn. Når de er på
samme alder er der altfor stor sandsynlighed for at de konstant vil slås om
rangordenen. Derimod vil jeg anbefale at der er mindst 1½ år i mellem dem.
På den måde når den første hund også over de værste kønsmodnings- og
bølleperioder.

Og mht. to hvalpe fra samme kuld! Det vil jeg altså heller ikke anbefale.
Man risikerer at miste meget menneske-hund kontakt på bekostning af
hund-hund kontakt. Med andre ord, er det meget svært at bryde det stærke
bånd, der er mellem to kuldsøskende.

Jeg tvivler overhovedet ikke på, at det sagtens kan lade sig gøre at have to
hanner på samme alder eller to kuldsøskende samtidig. Jeg tror bare at det
kræver alt for meget arbejde til at jeg vil anbefale det til andre.

-Trine

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 18-10-01 13:25

Ja vi er faktisk glade for at det er en dominerende og en ikke så
dominerende hanhund vi har sammen, for jeg er ret sikker på at hvis de var
på samme stadie og samme alder ville der helt klart foregå en endnu større
magtkamp imelllem dem ,og det var nu heller ikke planlagt at have
2 -kamphundehanner sammen ! det havde været meget nemmere med en af hver køn
!men vi prøver!og det går meget godt nu, vi har snakket med en i England der
har 2 hanhunde sammen af samme race hvor den ene også er kastreret "den
mindste" så det kan lade sig gøre

Fra : Max Larsen

Dato : 17-10-01 10:22

Du kunne også finde et sted hvor den lille har ret til at ligge et
sted hvor den kan være tryg, men ikke et centralt sted. Her må den
dominante så ikke komme (ihvert i fald ikke når du ser det)

Kærlig hilsen

Max Larsen