Spørgsmål fra kommende ADSL bruger
Fra : Brian Madsen

Dato : 15-10-01 14:31

Hej ng.

Nu er jeg efterhånden også ved at være træt af grænsen på 4GB hos StofaNet.
Jeg VIL ha' ADSL og flatrate.

Men....!

Har fundet ud af at det skal være WOL/Tiscali, da de passer til min
tegnebog. Og de fleste her i gruppen har da også gode erfaringer med dem.
Men hvor hurtig en linie kan anbefales for at alm. surf virker godt? Primært
hjemmesider i den "grafiktunge" halvdel af skalaen. Umiddelbart vil jeg tro
at 384 eller 512 DL er fint.

Jeg overvejer også at der skal en Cisco 677 router med. Og ifølge WOLs egen
hjemmeside, må den gerne konfigureres. Men hvordan med firewall. P.t. har
jeg ZoneAlarm installeret. Den kan vel egentlig ryge ud til højre når der
kommer en router på?

En Cisco'en god nok eller skal man investere i en selv? Alternativer?

Hvad med de mange filesharing programmer og den firewall man får - tænker
her på bl.a. eDonkey, WinMX, Kazaa, etc. Virker de umiddelbart eller skal
routeren først konfigureres? Eller virker de slet ikke? Hvordan med ICQ -
virker det umiddelbart til alm. chat uden der skal konfigureres?

Regner med at der skal laves en lille ftp-server. Lidt nemmere, når WOL's
ADSL er med fast IP. Men hvordan med programmer såsom CuteFTP og Serv-U.
Virker de umiddelbart? Hvad er erfaringen med UL hastighed? Havde mest tænkt
på 256 kbit.

Newsgroups. Følger meget med i de danske og engelske edb ng. Findes der et
sted, hvor man kan se antallet af ng der bliver udbuft fra WOL's side?
Tænker her på bl.a. dk.binaer, dk.binaer.film, samt alt.binaries.*

Er der andre overvejelser man skal gøre sig? Er der nogle ting man vil komme
til at undvære når man går fra Stofanet til WOL ADSL?

Takker
Brian Madsen
Aalborg

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 15-10-01 16:01

Hej Brian

Jeg har være WOL ADSL kunde nu i snart et år. Min linie var indtil 1.10.01
256/256 nu er den 384/128.

> [...]
Primært
> hjemmesider i den "grafiktunge" halvdel af skalaen. Umiddelbart vil jeg

Hastigheden og tegnebogen skal passe sammen. Man kan aldrig få det hurtigt
nok. Jeg var fuldt tilfreds med min 256/256 men da det var gratis skiftede
jeg til 384/128. Jeg uploader ikke ret meget.

> [...]
> jeg ZoneAlarm installeret. Den kan vel egentlig ryge ud til højre når der

Absolut Nej. Min ZA fanger dagligt masser af uønskede besøg.
Du lejer Cisco'en af WOL og den er inkluderet i prisen, så hvorfor gå ud og
købe.
Jeg ved ikke ret meget om configurering af den, så min står bare som da jeg
fik den, dog men en firmware opgradering fra WOL.

> [...]
> routeren først konfigureres? Eller virker de slet ikke? Hvordan med ICQ -
> virker det umiddelbart til alm. chat uden der skal konfigureres?

Jeg ved det ikke, men umiddelbart tror jeg at der bare er hul igennem, måske
lige med undtagelse af ZA, som er nem at configurere.

> [...]
> ADSL er med fast IP. Men hvordan med programmer såsom CuteFTP og Serv-U.
> Virker de umiddelbart? Hvad er erfaringen med UL hastighed? Havde mest

Igen som ovenfor: Der er bare hul igennem og du får hvad du betaler for.
> Newsgroups. Følger meget med i de danske og engelske edb ng. Findes der et
> sted, hvor man kan se antallet af ng der bliver udbuft fra WOL's side?
> Tænker her på bl.a. dk.binaer, dk.binaer.film, samt alt.binaries.*

Der er MASSER af newsgrups hos WOL, og de klager man ser hos TDC kunder om
at filerne ikke ligger der længe nok oplever jeg ikke som noget problem.
Filerne ligger i mindst 5 dage - typisk meget længere, men det afhænger af
flowet.
dk.binaer.film har jeg ikke, men kan muligvis få den ved at bruge en
alternativ WOL server; "Egon".

> Er der andre overvejelser man skal gøre sig? Er der nogle ting man vil
komme
> til at undvære når man går fra Stofanet til WOL ADSL?

Jeg kender ikke Stofa, men er meget tilfreds hos WOL.

En ting kan de dog ikke finde ud af: Deres regninger. De kommer ikke just
regelmæssigt og kan ikke tilmeldes betalingsservice, *G* Det er for dumt,
men så må man betale det girokort der dumper ind af brevsprækken hver 3-6.de
månde eller hvornår WOL nu får taget sig sammen til at betale (de glemmer
dog ikke at opkræve for måneder).

--
Hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : Jan Henning Larsen

Dato : 16-10-01 09:58

On Mon, 15 Oct 2001 15:30:59 +0200, "Brian Madsen"
<brisen@mail1.stofanet.dk> wrote:

>Hej ng.
>

>Nu er jeg efterhånden også ved at være træt af grænsen på 4GB hos StofaNet.
>Jeg VIL ha' ADSL og flatrate.

Nå, er du en af de 3% der er overgrænsen på 4000 mb, jeg har også
Stofa, jeg er også blevet træt af deres grænse, og med tegn på at de
ikke kommer med nye tiltag/tilbud ønsker jeg også ADSL.

> [...]
>hjemmesider i den "grafiktunge" halvdel af skalaen. Umiddelbart vil jeg tro

Jeg har haft ADSL hos TDC tilbage til marts, havde en 256/128 linie,
det er da langsommere end Stofas 1024/256, men stadig jeg fik hentet
betydeligt mere ned pr. mdr. trods den lavere hastighed.

> [...]
>Virker de umiddelbart? Hvad er erfaringen med UL hastighed? Havde mest tænkt

Jeg vælger et modem løsning, mest fordi jeg ikke skal koble computer
samme, eller lave ftp server, men når man vælger en Ciscoruter, kan du
hoste en ftp server, ang. UL hastighed se svar længere oppe.

>Er der andre overvejelser man skal gøre sig? Er der nogle ting man vil komme
>til at undvære når man går fra Stofanet til WOL ADSL?

Ja, 4000 mb grænsen )

Nej, jeg kan ikke se du kommer til at mangle noget, tværtimod, mit
synspunkt på Stofa og deres grænse er, hvad skal man bruge en 1024/256
linie til når man ret hurtig opnår grænsen, så har man en hurtig
forbindelse, man ikke bruger, fordi det bliver for dyrt, 10 dage inde
i denne måned og min 4000 mb grænse er nået, så nu sidder jeg og
bruger ikke min forbindelse, surt.

Det er som at have en racer i garagen, men ikke har til benzinen. )

>Takker
>Brian Madsen
>Aalborg

Med Venlig Hilsen