Dele båndbredde
Fra : JP

Dato : 15-10-01 14:11

Hej

I vores netværk har vi fire windows-PC'er, der er koblet op mod en switch.
Denne er koblet til en Cisco 677 router. Når en af maskinerne skal downloade
en halv GB eller i den dur, så æder denne ene jo alt båndbredde på vores
384/384 ADSL internet linje og de andre kan ingenting fornuftigt foretage
sig på netværket imens. Spørgsmålet er om man kan fordele båndbredden
ligeligt mellem maskinerne dvs. sætte det op så en af dem ikke snupper alt
båndbredden og dermed ødelægger de andres muligheder for at bruge nettet?

Anyone?

/JP

Fra : Jonas Due Vesterhede~

Dato : 15-10-01 14:14

In article <9qen2o$fbe$1@sunsite.dk>, JP wrote:
> [...]
> båndbredden og dermed ødelægger de andres muligheder for at bruge nettet?
Der findes et projekt til Linux der kan gøre det. Det hedder "The WRR
Scheduler", og det kan findes her: http://wipl-wrr.sf.net/

Der findes sikkert også noget til Windows, men det kender jeg ikke til.

Mvh. Jonas

--
Have you saved your rainforest today?
- http://www.therainforestsite.com

Registered Linux user #198786 (http://counter.li.org)

Fra : Martin Petersen

Dato : 15-10-01 15:36

"JP" <jesperpe@stofanet.dk> wrote in message news:9qen2o$fbe$1@sunsite.dk...
> [...]
> båndbredden og dermed ødelægger de andres muligheder for at bruge nettet?

Med www.getright.com kan du sætte max hastighed på den enkelte download..

mvh
Martin Petersen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 15-10-01 17:14

On Mon, 15 Oct 2001 15:11:21 +0200, "JP" <jesperpe@stofanet.dk>
wrote:

> Spørgsmålet er om man kan fordele båndbredden ligeligt mellem
> maskinerne dvs. sætte det op så en af dem ikke snupper alt
> båndbredden og dermed ødelægger de andres muligheder for at
> bruge nettet?

Den router du har (Cisco 677) kan ikke, men man kan få andre
routere, der kan det. Alternativt kan det gøres i software, hvis
man sætter en maskine imellem, men så skal den naturligvis altid
stå tændt.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Tonni

Dato : 17-10-01 12:39

Hejsa
Vi er i min boligblok ved at oprette netværk med dertilhørende
Internetforbindelse.

- Hvilke routere kan man sætte op til at styre trafikken mht. up/download?
Vi har talt med Tiscali, og ved en 2Mbit forbindelse leverer de en Cisco
SOHO 77 router; kan den gøre dette?

mvh Tonni

> [...]
>
> -A
> --
> Heroes: Vint Cerf & Bob Kahn, Leonard Kleinrock, Robert Metcalfe, Jon
Postel

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 20-10-01 17:25

On Wed, 17 Oct 2001 13:38:50 +0200, "Tonni" <tosch@email.dk>
wrote:

> - Hvilke routere kan man sætte op til at styre trafikken mht. up/download?
> Vi har talt med Tiscali, og ved en 2Mbit forbindelse leverer de en Cisco
> SOHO 77 router; kan den gøre dette?

Men ville nok komme et godt stykke ad vejen med weighted fair
queuing (wfq), der er understøttet på SOHO77. WFQ er en automa-
gisk prioriteringsmekanisme, hvor let trafik (som browsing) får
bedre prioritet end tung (som ftp).

Men jeg ville nu nok gå efter noget med lidt mere kontrol, dvs.
class-based WFQ. Jeg er ikke sikker på, om det er supporteret på
SOHO77, men det er det på storebror 827.

Husk iøvrigt, at ingen software -- hverken på routere, Linux-boxe
or whatnot -- kan styre den hastighed som data sendes med fra
udbyderen til dig. Det kan kun gøre det fra dig til udbyderen.

Normalt er det også godt nok til at give en rimelig prioritering
for begge retninger (fordi der køres TCP for det meste), men der
er situationer, hvor det ikke rækker. (Fx. hvis en eller anden
applikation sender en kommando til en streaming server, der der-
efter vælter data ind til brugeren med UDP).

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/