Brug af variabel
Fra : Christian

Dato : 15-10-01 12:29

Kan jeg i sætningen: Response.Write(res.fields("Dansk")) sætte en
variabel ind istedet for kolonnen "Dansk" så man via en form kan bestemme
hvilken kolonne der skal udskrives fra? Jeg har nemlig flere kolonner i
tabellen som repræsenterer hver sit sprog.

Jeg har bl.a. prøvet følgende uden held: (anvender JavaScript som
scriptsprog i ASP koden):

Udsnit af koden:

res = con.Execute ("SELECT..... osv

sprog = Request.QueryString("sprogValg")

Response.Write(res.fields("+sprog+"))

Dette giver følgende fejlmeddelelse:

ADODB.Fields fejl '800a0cc1'
ADO kunne ikke finde objektet i den samling, der svarer til den henvisning
til navn eller ordenstal, som programmet anmodede om.

Jeg ved at fejlen ligger i den sidste linie, men har prøvet mange
kombinationer efterhånden...

Mvh Christian

Fra : Marten Ølgaard

Dato : 15-10-01 13:16

Response.Write(res.fields("Dansk"))

"Dansk" er en tekststreng, derfor kan du udskifte "Dansk" med variablen
sprog

Response.Write(res.fields(sprog))

/Marten

Fra : Christian

Dato : 15-10-01 16:59

Det var også min umiddelbare opfattelse, men fejlmeddelelsen er her den
samme:

ADODB.Fields fejl '800a0cc1'
ADO kunne ikke finde objektet i den samling, der svarer til den henvisning
til navn eller ordenstal, som programmet anmodede om.

Jeg er 100% sikker på at de values variablen "sprog" tildeles fra formen (en
listemenu) stemmer overens med de kolonner der skal hentes data fra, så der
er fejlen ihvertfald ikke. Det virker hvis jeg skriver navnet på kolonnen
feks. Response.Write(res.fields("Dansk")) men det virker ikke hvis jeg
bruger variablen sprog selvom den får tildelt værdien "Dansk" , så der må
være noget grundlæggende forkert i syntaxen mht. at anvende en variabel i
Response.Write(res.fields(sprog)) ???

Håber at du/noget kan "se lyset"

Fra : Daniel Muhlig

Dato : 16-10-01 09:22

"Christian" <css@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse

> res = con.Execute ("SELECT..... osv

Forkert. Du skal bruge:

set res = con.Execute ("SELECT..... osv

ellers brokker den sig over, at res ikke er et objekt.

--
Med Venlig Hilsen
Daniel Muhlig

Min personlige hjemmeside:
http://www.dancode.dk/daniel

Fra : Marten Ølgaard

Dato : 17-10-01 10:35

Nej Daniel, det er ikke VBScript men JScript

OK prøv at tilføje en "" til Request.QueryString("sprogValg")

sprog = Request.QueryString("sprogValg")+"";
Response.Write(res.fields(sprog))

På den måde tvinger du sprog til at være en tekst streng.

/Marten