Yamaha CRW 2100 S
Fra : Kåre Andersen

Dato : 15-10-01 12:24

Når jeg prøver at brænde en cd med Nero nyeste udgave så kommer den aldrig
igang med brændingen men kommer med meddelsen:

Medium changed

og stopper derefter... Det sker hver gang, har prøvet andre programmer men
der kommer ligeledes fejl... min aspi er iorden (ifølge aspichk.exe) og jeg
har den nyeste firmware installeret... brænderen er forresten en 16 X Yamaha
2100 S købt for ca. 2 måneder siden....

Skal lige havde jeg med jeg bruger en scsi-controller (Asus PCI-SC875) som
jeg har købt for et godt stykke tid siden (nok 1995)... kan det have noget
med problemet at gøre??

Info om controlleren her: http://www.asuscom.de/de/produkte/SCSI/sc875.html

MVH

Kåre

Fra : -=Madsen=-

Dato : 15-10-01 14:13

Det kan meget nemt være din Scsi controler som ikke kan overføre data
hurtigt nok , men det kan du teste hvis du kan brænde i for eks. x4 eller
x8 ???

Har selv samme brænder uden problemer

Fra : Kåre Andersen

Dato : 15-10-01 23:41

Nero giver samme fejl selvom jeg sætter den ned til 4x, men easy cd creator
virker fint ved 4x... er det mon min scsi-controller så?? og hvis ja, hvad
skal jeg så købe istedet der understøtter brændinger ved 16x??

MVH

Kåre

Fra : DWM

Dato : 16-10-01 01:53

> Nero giver samme fejl selvom jeg sætter den ned til 4x, men easy cd creator
> virker fint ved 4x... er det mon min scsi-controller så??

Det lyder nærmere som Nero der har et problem.
Hvilken version?
--
Med Venlig Hilsen / Best Regards
Kenneth Iversen

PS: No it´s not a valid emailaddress

Fra : -=Madsen=-

Dato : 16-10-01 03:22

Hvis Easy CD Creator virker ved x4, lyder det til at det er din Scsi
controler som ikke kan følge med, har en ven som har en plextor 12 speed,
han kunne brænde i x8 men ikke i x12, han skiftede Scsi kort til Adaptec
2940 og har siden ikke haft problemer , men at neo ikke vil køre er en
gåde

Hvis du lægger mærke til spe. på din brænder siger Yamaha det er en Scsi3,
hvad det så end betyder, det er jo stadig den gamle 50 pins Scsi .

Yamaha anbefaler Adaptec 2940 til CRW 2100S

Jeg har altid haft Adaptec 2940UW og har aldrig haft problemer, Dit Scsi
kort ser nu ud til fint at kunne magte opgaven, men så aligevel ??, se SCSI
Synchronous Data Transfer Rate & SCSI Asynchronous Data Transfer Rate, på
linket
http://www.asus.com.tw/Products/Addon/Scsi/Sc875/sc875-spec.html

Fra : DWM

Dato : 16-10-01 09:19

"-=Madsen=-" <kem@SoftHome.net> skrev i en meddelelse
> Hvis du lægger mærke til spe. på din brænder siger Yamaha det er en Scsi3,
> hvad det så end betyder, det er jo stadig den gamle 50 pins Scsi .

Men en nyere generation som understøtter nye commandoer.

Fra : -=Madsen=-

Dato : 16-10-01 14:51

<------------->
> Men en nyere generation som understøtter nye commandoer.
<------------->

Ja det var jeg næsten klar over , men har du set nogen 50 pins Scsi kort
som er Scsi 3 ?, jeg har kun set Scsi 2

Fra : DWM

Dato : 16-10-01 20:14

> Ja det var jeg næsten klar over , men har du set nogen 50 pins Scsi kort
> som er Scsi 3 ?, jeg har kun set Scsi 2

Ja dem er der såmænd masser af. Hvis du derimod tænker
på kort som _kun_ har 50 pins stik så nej.

Fra : -=Madsen=-

Dato : 16-10-01 21:30

<--------->
> Ja dem er der såmænd masser af. Hvis du derimod tænker
> på kort som _kun_ har 50 pins stik så nej.
<----------->

Det var jo lige det jeg mendte i tidligere post, Yamaha siger at CRW2100S er
en Scsi3, og den har kun et alm 50 pins Scsi stik

Fra : DWM

Dato : 16-10-01 23:35

> Det var jo lige det jeg mendte i tidligere post, Yamaha siger at CRW2100S er
> en Scsi3, og den har kun et alm 50 pins Scsi stik

Derfor kan den stadig godt udnytte SCSI-3 kommandoer på
kort som har det som f. eks mit Adaptec 29160 som har både
et 50 pins og to 68 pins kanaler.

Fra : Kåre Andersen

Dato : 16-10-01 13:32

Virker bare lidt voldsomt at skulle investere 1500 kr. i et scsi-kort... og
så endda kun i bulk-udgave... Findes der ikke nogen af de billigere kort der
vil kunne gøre det samme for hastigheden??

Fra : DWM

Dato : 16-10-01 14:41

> Virker bare lidt voldsomt at skulle investere 1500 kr. i et scsi-kort... og
> så endda kun i bulk-udgave...

Jo det skulle nok ikke være et 2940UW så hvis man skal op på den
pris. Nok nærmere et 19160

>Findes der ikke nogen af de billigere kort der vil kunne gøre det samme
>for hastigheden??

Tekram og Centos har vist nogle billige controllere men jeg kender ikke
rigtig til nogle af de mærker. Jeg syntes nu stadig at det burde virke med
dit kort. Jeg havde personligt ingen problemer med en 8x brænder på et
Asus SC200 kort.

Fra : -=Madsen=-

Dato : 16-10-01 15:03

<----------------->
Jeg syntes nu stadig at det burde virke med
> dit kort. Jeg havde personligt ingen problemer med en 8x brænder på et
> Asus SC200 kort.
<-------------->

Det er jeg enig i, men blev lidt betænkelig som jeg har skrevet tidligere
over

(Synchronous Data Transfer Rate & SCSI Asynchronous Data Transfer Rate,
http://www.asus.com.tw/Products/Addon/Scsi/Sc875/sc875-spec.html )

Men de symptomer som Kåre skriver om, er jeg 99% overbevist om det er
transfer raten som er for lille på hans Scsi kort...... som for øvrigt også
er et kendt problem for folk som opgraderer fra 8 speeds brændere til en
hurtigere

Fra : -=Madsen=-

Dato : 16-10-01 14:47

Syntes det ville være en god ide hvis du har mulighed for at låne et, hvis
du kender nogen som har et 2940, bare for at være helt sikker , de
Adaptec 2940 kort som finder på www.edbpriser.dk er alle med UW et 50 pins &
et 68 pins Scsi, der er lavet 2940 kort med 50 pin Scsi only, som
selvfølgelig var noget billiger.

Hvis du vil ha et 2940 kort, kan du købe et brugt de handles fra Kr. 100,-
til ca 500,- i dk.marked.privat.edb, www.dba.dk eller på www.qxl.dk

Med lidt held kan du måske få det samme eller et par hundre mindre for dit
Asus Scsi kort, samme steder