Afinstallation af rpm-pakke
Fra : Michael Knudsen

Dato : 15-10-01 08:25

Hej!

Jeg har brug for at kunne kompilere java på min maskine. Desværre
brokker kompileren sig, selv om jeg har installeret java version 1.3.
Jeg spurgte i en java-gruppe (og blev henvist hertil). Jeg kørte nemlig
følgende:

[root@localhost knudsen]# java -version
Kaffe Virtual Machine
Copyright (c) 1996-2000
Transvirtual Technologies, Inc. All rights reserved
Engine: Just-in-time v3 Version: 1.0.6 Java Version: 1.1

Dette tyder på, at min java-version er 1.1 og ikke 1.3, til trods for, at:

[root@localhost knudsen]# rpm -q jdk
jdk-1.3.1_01-fcs
[root@localhost knudsen]# rpm -q jre
jre-1.3.1_01-fcs

Jeg fik at vide, at jeg nok skulle afinstallere 1.1 (lyder fornuftigt!),
men hvordan finder jeg ud af, hvad pakken hedder?

Med venlig hilsen
Michael Knudsen

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 15-10-01 09:05

Michael Knudsen wrote:

> [...]
>
> Jeg fik at vide, at jeg nok skulle afinstallere 1.1 (lyder
> fornuftigt!), men hvordan finder jeg ud af, hvad pakken hedder?

rpm -q --whatprovides `which java`

(bemærk de omvendte anførselstegn)

Det er formentlig 'kaffe', du vil af med:

rpm -e kaffe

Og så skal du sandsynligvis have /usr/java/jre-1.3.1/bin inkluderet i
din PATH.

Rasmus

--
-- [ Rasmus 'Møffe' Bøg Hansen ] ---------------------------------------
If you don't receive an answer, then it either indicates that the bug is

Fra : Michael Knudsen

Dato : 15-10-01 11:57

Rasmus Bøg Hansen wrote:

> Og så skal du sandsynligvis have /usr/java/jre-1.3.1/bin inkluderet i
> din PATH.

Hvordan gør man det?

Med venlig hilsen
Michael Knudsen

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 15-10-01 18:51

Michael Knudsen wrote:

> Hvordan gør man det?

Læg følgende i /etc/profile.d/java.csh:

setenv PATH ${PATH}:/usr/java/jre1.3.1/bin

Og følgende i /etc/profile.d/java.sh:

export PATH=${PATH}:/usr/java/jre1.3.1/bin

Og kør 'chmod +x /etc/profile.d/java.{csh,sh}'.

Rasmus

--
-- [ Rasmus 'Møffe' Bøg Hansen ] ---------------------------------------
The Internet is full. Go away.

Fra : Michael Knudsen

Dato : 17-10-01 13:21

Rasmus Bøg Hansen wrote:

> Læg følgende i /etc/profile.d/java.csh:
>
> setenv PATH ${PATH}:/usr/java/jre1.3.1/bin
>
> Og følgende i /etc/profile.d/java.sh:
>
> export PATH=${PATH}:/usr/java/jre1.3.1/bin
>
> Og kør 'chmod +x /etc/profile.d/java.{csh,sh}'.

Det har jeg gjort nu. Kommandoerne java og javac dog stadig ikke...Det
hele gik galt, efter at jeg afinstallerede kaffe.

-> Michael Knudsen

Fra : Michael Knudsen

Dato : 17-10-01 17:42

Michael Knudsen wrote:

> Det har jeg gjort nu. Kommandoerne java og javac dog stadig ikke...Det
> hele gik galt, efter at jeg afinstallerede kaffe.

Jeg har netop selv løst problemet!!!

-> Michael Knudsen

Fra : Allan Weber

Dato : 15-10-01 09:47

I /usr/bin ligger der sandsynligt vis nogle filer der hedder java, javac
osv. En løsning kunne være, at slette disse filer, og så lave symlink til
de rigtige java filer, som sikkert findes i /usr/java/.....
På den måde vil du eksekvere de rigtige java filer, og du behøves ikke
ændre i din path.

mvh

aw

Fra : Troels Arvin

Dato : 16-10-01 08:37

On Mon, 15 Oct 2001 09:25:11 +0200, "Michael Knudsen" <knudsen@imf.au.dk>
wrote:

> hvordan finder jeg ud af, hvad pakken hedder?

rpm -qf `which java`

(Bemærk: back-ticks i stedet for normale anførselstegn.)