dressurheste og skovtur
Fra : Finn A. Hansen

Dato : 15-10-01 06:32

Kan det virkelig passe, at en stor pony, som burges til dressurstævner på
klubplan skal stå i boks hele året, bortset fra tre uger om sommeren, og at
den aldrig nogen sinde kommer på en skovtur?
Jeg har selv kun redet 1 1/2 år, men har allerede haft en del fine tur ud i
naturen på forskellige heste, og hvor er det lækkert for både hest og
rytter. Min nabo, som er farfar til ejeren af føromtalte pony, fortæller
mig, at hun har problemet med sin hest, den gider ikke mere og er svær at
styre. Da jeg så hører, at dyret er buret inde nærmest året rundt og aldrig
oplever andet end ridehus, boks, trialer, ridebane og om igen, og spørger
ham, hvorfor den så ikke får lov til at lave noget andet, bliver han helt
forfærdet og siger, at så er alt dressurarbejdet ødelagt, og så gider den da
slet ikke noget. Det forstår jeg ikke! Men er det mig, som har misforstået
noget, eller handler det om at være bange for de skader, som en hest
sommetider får i folden, besværet med at fange den og nervøsitet for at ride
den i terræn? Jeg synes, det er dyrplageri at holde dem inde, og på en
skovtur kan man sgi da også lave schenkelvigninger m.m., samtidig med at
hesten har det lidt sjovere.
venlig hilsen
Elisabeth

Fra : Cowgirl Chris of Nor~

Dato : 15-10-01 12:28

Elisabeth!

Du har helt rett!
Hesten trenger avvekslig og bevegelse.

Du har kanskje hørt om travhester som tar en nødvendig ferie fra trav og kun
rides på turer og koser seg?

Eller hva med det store antallet hester med magesår pga ensidig trening og
lite variasjon i daglige rutiner?
Veterinær-undersøkelser viser at det er en stor andel tilfeller av magesår
hos aktive trav og galopp-hester.

Hester som kun står på boks og rides i ridehus og må ARBEIDE, har det ikke
det dugg bedre enn rideskolehester. Og vi har vel allerede diskutert hvor
frustrerte og deprimerte rideskolehester kan bli?

Hestens kunnskapsnivå på dressur blir ikke ødelagt av en deilig tur i
skogen! Man kan fint trene dressur under en ridetur. Men nå er jo denne
ponnien etter det du forteller i ferd med å gå i "vranglås", noe som tyder
på at den trenger forandring snarest.

Line.

....<snip>... Jeg synes, det er dyrplageri at holde dem inde, og på en

Fra : "Trine Stubbe Teglbj~

Dato : 16-10-01 18:28

In <pLzy7.3925$pK1.60621@juliett.dax.net>, Cowgirl Chris of Norway. wrote:

> Hester som kun står på boks og rides i ridehus og må ARBEIDE, har det
> ikke det dugg bedre enn rideskolehester. Og vi har vel allerede
> diskutert hvor frustrerte og deprimerte rideskolehester kan bli?

   Alså, både hesten her og rideskoleheste bør under alle omstændigheder ha
lov til at komme ud på fold - og det tror jeg da osse man normalt gør
både med rideskoleheste og alle andre heste. Jeg tror egentlig at
rideskoleheste bliver trætte af at de ikke blive behandlet ordentligt
hver gang (Forskellige elever - forskellig behandling) og de tit ikke får
ordentligt ro efter en skade. De har ikke fri nok - og det er vel
egentlig det man ser her med den omtalte pony!?
   Desuden mener jeg da at heste har godt af at komme i terrænet - både for
balancen og konditionen!

/Trine.
What We Do in LIfe Echoes in Eternity.

Fra : Finn A. Hansen

Dato : 15-10-01 12:51

Hej
Det var helt rart at få bekræftet min teori om den hest, som simpelthen er
ved at kede sig til døde. Men mit indtryk af pigen, som ejer den, er også en
pige, som mest gør det for sin mors skyld og for de fine præmier, end for at
være god ved hesten og give den et liv, som er godt og naturligt for den. På
vores rideskole har elevhestene det langt bedre end hendes fine
konkurrencepony. De er på fold hver dag, har hver sin boks og kommer på
skovture, når rytternes rutine og vind og vejr passer sammen. Så det er
glade og livlige heste, vi har at ride på. Det, at de går på fold sammen
hver dag, er også med til at styrke dem i de venskaber, de har indbyrdes, og
som er så vigtige for heste. Men det er da ved at gå op for mig, at der er
mange heste i det her land, som har det helt elendigt.

venlig hilsen
Elisabeth

Fra : Benedicte Beck

Dato : 15-10-01 15:53

Hej Elisabeth

Jeg er helt enig i at hesten har brug for afveksling og frisk luft, der er
dog mange, der ikke sætter deres hest på fold pga af skader.
I de fleste salgs- og konkurrence-stalde opvejes det af at hesten kommer ud
to gange om dagen, typisk kommer en konkurrencehest ud på en times
skridtetur i skoven om formiddagen (med staldpigen) og så en gang om
eftermiddagen til den egentlige træning.
Du kan anbefale at den unge dame med ponyen læser "Ridehesten"/"Ridehesten
Junior" for at få lidt inspiration fra de "fine".

Mvh. Ejer af to heste der kommer på fold hver dag og i skoven mindst en gang
om ugen.

Fra : "Trine Stubbe Teglbj~

Dato : 16-10-01 18:30

In <3bcaf72c$0$51367$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Benedicte Beck
wrote:

> Jeg er helt enig i at hesten har brug for afveksling og frisk luft, der
> er dog mange, der ikke sætter deres hest på fold pga af skader.

   Kommer heste egentlig ikke osse mest til skade på hinanden? Bortset fra
naturligvis hvis de forsøger at hoppe over hegnet eller lignende så tror
jeg da ikke at hyppigheden af skader på en hest der går alene på folk -
eller går sammen med venner er særlig stor?

Fra : (Heidi Sjursen)

Dato : 15-10-01 16:22

[Benedicte Beck]

> Jeg er helt enig i at hesten har brug for afveksling og frisk luft, der er
> dog mange, der ikke sætter deres hest på fold pga af skader.

Er det så vanlig med skader hos en hest som kommer på fold en gang om
dagen? Jeg synes det høres merkelig ut - det må være spesielt ulendte
terreng der de har fold, eller hester som ikke kan bevege seg naturlig?

Heidi Sjursen

--
http://www.sofar.dk

Fra : Linda Christie Pouls~

Dato : 16-10-01 00:45

On 15 Oct 2001 15:21:35 GMT, (Heidi Sjursen) <heidi@thelabrat.com>
twrote:

> [...]
>dagen? Jeg synes det høres merkelig ut - det må være spesielt ulendte
>terreng der de har fold, eller hester som ikke kan bevege seg naturlig?

Jeg mindes stadig en bemærkning jeg hørte for lang tid siden:

"Min hest bliver altså ikke lukket på fold, for den går helt grassat
og styrter rundt hver gang"! Det kan jeg da godt forstå, hvis det er
en gang om måneden den får lov at komme ud i det fri på en fold!!

Linda

Fra : N/A

Dato : 16-10-01 18:35

Fra : "Trine Stubbe Teglbj~

Dato : 16-10-01 18:35

In <3bcb0822$0$233$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Berit Nielsen wrote:

> Det er ikke alle heste der egner sig til at gå på fold og så arbejde
> seriøst bagefter.

   Det lyder i mine ører som det rene sludder .... :)

> Nogle har kun energi til at arbejde og står derfor kun i boksen. Om det
> er korrekt eller ej vil jeg slet ike tage stilling til.

   Så må den sørme ha mere og spise! Hvis hesten ikke har energi til at
komme ½ time i skoven i skridt og så arbejde ½ time seriøst i ridehus så
får den ikke nok at æde!

> [...]
> er altid passet, velplejet og mangfler absolut intet. De er i hænder
> hver dag og behandles ofte som guld. Jeg kan finde andre måder at holde
> hest på som jeg syntes mindre om. Men jeg vil ikke give mig i kast med
> at dømme om nogen gør det rette eller ej. Der skal være plads til alle
> vores forskellige måder at holde heste på. Da jeg selv red seriøst kom
> min hest kun på fold i et par timer dagligt. Men jeg holder nu af at
> træne i naturen, og mener at ens heste bliver enormt godt rustet til de
> små overraskelser der kan komme fra publikum ved stævner.

   Aha, ja hesten her kommer ikke ud overhovedet lyder det til - jeg ville
som hest osse røvkede mig! Desuden kan jeg så ikke forestille mig at det
er specielt sundt at hesten så kommer på folk i 3 uger om året! Så er
risikoen for skader netop ekstra stor for hesten aner ikke hvad den skal
stille op med alt den plads!

> Det kan man også mene meget forskelligt om. Men igen der skal være plads
> til vores forskelle, måske er det enda dem vi kan lære lidt af fra
> hinanden.

   Synes du virkelig det lyder sundt? At det lyder som om hesten har det
godt? For det lyder alså ikke sådan i mine ører! Og så er jeg så ligeglad
med hvad hun gør ved den for at få den i bedre humør - men der er i hvert
fald et eller andet galt.

> Se om du kan få en dialog igang med hende. Men lad være at fortæl at hun
> gør noget forkert for hvem siger din metode er den rigtige.

   Korrekt - du får ikke noget ud af at være besserwisser :) Men man kan
godt tillade sig at påpege at hesten bliver mere og mere sur og ustyrlig
fordi der er et eller andet galt! Og så kan man jo altid komme med
konstruktive forslag og diskutere....

Fra : hestemassage

Dato : 15-10-01 21:16

Hej!
Selvfølgelig har også dressurheste godt af lidt afveksling, og faktisk
mener jeg, at skovtursridning bør høre med til enhver form for
dressurtræning. Hestens balance har nemlig rigtig godt af at´komme væk
fra den jævne ridebane og ud i et terræn, som tvinger hesten til at være
opmærksom på, hvor den sætter "fødderne".

venlig hilsen Heidi

"Finn A. Hansen" skrev d. 15-10-01 06:32 dette indlæg :
> [...]

en
> skovtur kan man sgi da også lave schenkelvigninger m.m., samtidig med
hilsen

http://www.kandu.dk/

Fra : Linda Christie Pouls~

Dato : 16-10-01 00:45

On Mon, 15 Oct 2001 07:31:57 +0200, "Finn A. Hansen"
<villalulla@mail.tele.dk> twrote:

>Kan det virkelig passe, at en stor pony, som burges til dressurstævner på
>klubplan skal stå i boks hele året, bortset fra tre uger om sommeren, og at
>den aldrig nogen sinde kommer på en skovtur?

<klip>

Hejsa!

Jeg har selv gennem en del år startet dressur på distriktsplan op til
middelsvær-niveau.

De heste jeg har haft har jeg dels trænet på bane og i ridehus op til
1 time ad gangen cirka 4 dage om ugen - mere i forbindelse med større
stævner.

Men en vigtig del af træningen for mig, har været at sikre hesten
alsidig motion og oplevelser, samt styrkelse af muskulaturen. Dels
gennem ture i naturen, både skridt for lange tøjler, og mere varierede
ture op og ned af bakker for at styrke muskler og koordination af
bevægelser. Desuden er jeg en klovn til sprigning da jeg bliver
temmeligt nervøs, men jeg har nydt at deltage på "hygge-hold" hvor vi
har sprunget spring op til 80-90cm bare helt for sjov skyld og det har
virket som om hesten også har nydt det.

Oven i alt dette har jeg været så heldig, at jeg altid har haft
hestene opstaldet hjemme hos mig selv og jeg har lukket dem ud hver
morgen efter fodring og de har så haft nogen timer på fold, dog som
oftest med dækken i vinterhalvåret, da de som regel var klippet.

Jeg har stor set aldrig oplevet at mine heste ikke ville arbejde,
eller virkede nedtrykte, og har desuden følt, at de helbredsmæssigt
var robuste fordi de var vant til lidt af hvert. Jeg mener ikke, at
man kan holde heste i bur i døgnets 24 timer hvis man vil dem det
bedste, i hvert fald ikke så længe, at de ikke skal op og konkurrere
på eliteplan - da er der jo nok helt andre hensyn at tage. Men at
påstå at dressur-uddannelsen går tabt hvis man bruger hesten til andet
end øvelser - det er for mig uforståeligt!!!

Desuden nyder jeg at se, når en hest får lov at være i sit rette
element når den selv er herre over hvad den vil gøre på folden.

Pt. er jeg ikke aktiv konkurrence-rytter da jeg "kun" har en 3 års
hoppe der for nylig er startet på tilridning. Men jeg har gjort en del
i avl, og har overført princippet om varieret arbejde på såvel føl som
avlshopper. De har været ude i stort set alt slags vejr, med adgang
til læ. Heller ikke her har jeg været plaget af særlig meget sygdom -
og jeg vælger at tro, at det er fordi de ikke bliver pakket ind i vat.

Det var min erfaring - men tro mig - der er lige så mange måder at
gøre tingene på som der er ryttere!!

Fra : Miki Hoe

Dato : 17-10-01 23:01

7-9-13...bank under bordet og alt det, men mine to heste går ude fra solen
står op og til solen går ned. Så snart vejret er til det, så er de på
døgnfold...

En hest er en hest og man skal ikke gøre den til en lille pjevset ting der
ikke må dit og ikke må dat... Det her er en meget sund diskussion...

Jeg synes du skal vise den stakkels ponys ejer alle disse svar og så kan han
ellers stikke sine teorier et vist sted hen, hvor solen ikke skinner...

Undskyld mit sprog, men jeg kan blive så hidsig over folk der seriøst tror
at det er det bedste for en hest at være buret inde!
han burde prøve det selv! Kun at være i sit hus... udover når han skulle
arbejde!
Øv for et menneske siger jeg bare!

-miki-

Fra : Liz

Dato : 18-10-01 20:39

"Miki Hoe" <mikihoe@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> at det er det bedste for en hest at være buret inde!
> han burde prøve det selv! Kun at være i sit hus... udover når han skulle

Godt sagt Miki.

Mvh Liz

Fra : Killalot

Dato : 20-10-01 08:08

Jeg er meget enig med jer andre om , at en hest ikke skal spæres inde!
Dog bliver jeg lidt rystet, når I allesammen sammenligner det, at være hest
med at være menneske - pas nu på med at give hestene menneskelige
egenskaber.Det ender jo med at I også finder på at give hesten
formiddagskaffe med wienerbrød.

Vi skal huske at det er dyr - og de skal selvfølgelig have det godt. Jeg
rider selv dressur på distriktsplan pt LA5-LA6 og træner dressur 6 dage i
ugen. Hesten er på fold to timer hver formiddag, fordi det er det der kan
blive til på en stor rideskole og endelig bliver den ofte redet ud over
markerne med mulighed for at strække ud ca 5 gange i ugen. Det er ture ud
over den daglige dressurtræning - jeg har en veninde til at tage disse ture.
Endelig skridter jeg mindst 20 min før og efter dressurtræning, som varer
ca. en time. Endvidere løsspringes hun en gang om ugen.

Summa sumarum er min hest altså ude af sin boks ca 5 timer dagligt - og er i
øvrigt meget aktiv, når hun er ude. Det skader på ingen måde, selvom nogen
nok vil sige, at 6 timers ugentlig dressur er alt for meget for en hest. Hun
er meget veltilpas og arbejder altid med ørerne fremme og er meget oppe på
dupperne når vi tager til stævne.

jaaah...sådan kan man også gøre. Min hest er halv fuldblod og har så megen
tænding at det passer hende fint med rigeligt arbejde - havde jeg haft en
tungere hest var træningen måske anderledes.

Fra : Miki Hoe

Dato : 21-10-01 22:40

Tja... Jeg tror ikke at folk prøver at gøre hestene til mennesker, men det
kan faktisk godt sammenlignes... Der er jo ingen mennesker der trives med
kun at være inde og så komme ud til en times hårdt fysisk arbejde. Så på den
måde mener jeg sagtens at det kan sammenlignes...

MEN! som jeg også skrev tidligere, så skal man passe på ikke at gøre hestene
til små pusse nusser der ingenting må.. de er enorme dyr med en helvedes
masse kræfter og energi, men kan denne energi bruges til en skid, hvis
hesten ikke er motiveret ordentligt????

Som du selv skriver, så får din hest daglige foldtimer (og dermed noget
frihed) plus stimulerende arbejde og mulighed for at bruge kræfter ud over
markerne... det er det der kaldes varieret og sund træning, men tror du at
den omtalte pony har et så godt liv? Og tror du at din egen hest ville være
så motiveret som den er nu, hvis den ikke kom på fold og ikke fik de ture
over markerne?

Rent faktisk, så er en hest jo ikke så klog som os mennesker, men de kan sgu
stadig gå psykisk ned og blive trykkede, hvis man bare tror at de er til for
at arbejde...

Det er jo ikke fordi vi siger at ponyen trænger til en formiddagsbajer og en
biograf tur... Bare lidt frisk luft og muligheden for at være sig selv og
omgåes dens egen slags...
(hvilket jeg i øvrigt tror du er helt enig med mig i ikk??)

-miki-