klargøre brugt akvarie
Fra : Steffen

Dato : 14-10-01 21:16

Søger tips til hvordan jeg rengøre et brugt indkøbt akvarie, så jeg er
sikker på at der ikke er nogen risiko ved at sætte mine fiske deri.

Fra : Jan Boegh

Dato : 17-10-01 17:28

"Steffen" <s@mikkelsen.mail.dk> wrote in message news:3bcbf27f.50730580@news.inet.tele.dk...

Brug rodalon i normalopløsning. Kan fås hos Matas.

Indgår planter kan disse skylle i en alun-opløsning (slår også snegleæg ihjel).
Så vidt jeg husker kan opløsningsstyrken ses i Politikens gamle traver: 'Jeg har akvarium' - men ellers ville jeg bruge en
spiseskefuld med top i en l. vand og så lade planterne ligge heri et kvarters tid.

mvh
Jan

Fra : Carsten Gall

Dato : 17-10-01 22:33

Jan Boegh <jan@boegh.X_net> skrev i en
> [...]
'Jeg har akvarium' - men ellers ville jeg bruge en
> spiseskefuld med top i en l. vand og så lade planterne ligge heri et

Jeg slog lige op i Clausens opdrætter tips.
Der er opskriften: 1 L ledningsvand til 1 top theskefuld alun.
Planterne heri i 5 minutter. skylles grundigt i rent vand.

Carsten

Fra : Jan Boegh

Dato : 18-10-01 09:46

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> wrote in message news:9qkt6s$2rgr$1@news.cybercity.dk...

> Jeg slog lige op i Clausens opdrætter tips.
> Der er opskriften: 1 L ledningsvand til 1 top theskefuld alun.
> Planterne heri i 5 minutter. skylles grundigt i rent vand.

Jeg er åbenbart tilbøjelig til overdrivelse

BTW: -og så har jeg lige dummet mig. Jeg overholder altid
(med modifikationer) karantæneregler - med mindre mine
fisk kommer fra et 'sikkert' sted eller er så kostbare, at de
skal have optimale forhold og ikke truer alt for kostbare gamle fisk.

Forleden fik jeg fra en nordenfjords akvariehandler en opringning
om at han havde fået en cryptocoryne, jeg havde spurgt ham om.
Og jeg hentede min Cryptocoryne og smed den i et akvarium, hvor
der gik et par dværgcichlider. Og nu - en uge efter - er hannen
belagt med hvide pletter Så husk - planter er en glimrende
smittekilde.

I øvrigt er fiskene i fin form, så jeg indskrænker mig til at hæve temp.
et par grader - fodrer lidt ekstra med røde myggelarver, og forventer
derefter at fiskenes naturlige modstandskraft slår angrebet ned.
Bedste medicin er IMHO en god almen sundhedstilstand og et
godt miljø.

mvh
Jan