Oliebetegnelser??
Fra : Rasmus Riis Andersen

Dato : 14-10-01 19:16

Hej

Jeg står og skal skitfe olie på min Yanmar dieselmotor, men kan ikke helt
finde ud af de forskellige betegnelser. Den forrige ejer brugte en
fuldsyntetisk 5W-50, men i instruktionsbogen anbefaler de 10W-30, 10W-40,
15W-40 eller 20W-30. Hvad betyder de forksellige betegnelser?
Shells dyreste olie til dieselmotorer er fuldsyntetisk og hedder 10W-40 og
koster 379 for 4 liter. En original olie til Volvo Penta (som jeg brugte i
min forrige båd) koster kun ca. 250 for 5 liter. Jeg ved godt at man ikke
skal spare på olien, men er en volvo motorolie "specielt udviklet til
maritimt brug" (står der på etiketten) ikke lige så god som shells?

På forhånd tak
Rasmus

Fra : Mx42100

Dato : 15-10-01 17:56

Hejsa Rasmus

'W' står for 'Winter' og jo lavere W-tallet er jo lavere temperaturer kan olien håndtere .... i princippet altså. Ingen oliefirmaer laver jo olien for netop din skyld, men for at tjene til livets ophold for dem selv .... på en behagelig måde. Til at teste olier er der flere hundrede metoder beskrevet af ASA ( American Standard Association ), men kun få har så megen accept ( læs: forståelse ) blandt motordesignere at du max kun ser resultaterne af 2-3 stykker.
5W-50 ..... hmmm, der er jo også et tal i den anden ende. Jo højere tallet er jo mere varme ( fra omgivelserne ) er olien beregnet til. MEN, lavt W-tal eller højt 'sommer-tal' betyder ikke éntydigt om olien er dårlig eller ej! Blot at den opfylder den ene at de mange hundrede test metoder for netop ... her en typisk hel-års racer olie 5W-50. Ved en racer olie er det typisk de høje sommer-tal ( de 50 ) der er intersante at fremstille, men da kemi er noget underligt noget får man næsten W-tallet gratis med i processen. De kemiske egenskaber i en olie giver altså her en olie der kan benyttes nede i de meget kolde polar klimaer og sandelig også i Sahara's hede!! Det siger testmetoden i hvertfald. Hvad den ikke siger noget om er derimod kvaliteten af selve produktet ... intet. Det er her man enten kan lytte til en fagmand (der nok mest hælder til det han selv sælger), eller til vennerne (der bare ved så meget bedre), prøve sig frem ( nok den dårligste løsning ) eller blot lukke øjnene læne sig op ad manualen.
Dykker man ned i junglen af olie rpdukter vil man finde olier der slet ikke er lavet til maritim brug, men hvis egenskaber viser sig at være rigeligt for at produktet også kan benyttes ved det våde element. Det er bl.a. de anti korrosive additiver der bestemmer hvad produktet kan klare af saltvand. Mange gode automotive olier lever fint op til hvad der som minimum bør forventes af en maritim olie. Men for at du som bruger ikke sådan uden videre skal kunne genkende produktet, hældes der ofte industri-farve oveni ( dette gælder også for de fleste marine fedter ) da marine sektoren typisk anvender farver med enten blå- eller grøn-stik.
Jeg er selv ex-oliemand og mener at en 10W-40 eller en 15W-40 er rigeligt til en vandkølet motor når vi blot kigger på temperatur siden. Hvad navn der så skal står på dunken betyder nok mindre, for en Volvo olie skal nu nok vise sig at være et Shell produkt ( det er de fleste når det kommer til stykket )! Og hvad der så står på dunkens label .... tja, det er en af den slags besværgelser som ombudsmanden desværre ikke har midler til at gøre noget ved.
Men i sidste ende er det jo op til dig hvad du vil betale for. Og hvem gider have 2 motorer der kører parallelt med hvert sit produkt for så endeligt om 22 år at kunne fortælle at .... den ene motor brød sammen da en frost hård vinter satte ind medens båden stod på land med forkert kølevand på!

/Bjarne ____________________/)__

Fra : Sven Fafner

Dato : 17-10-01 08:07

"Rasmus Riis Andersen" <Rasmus.riis@private.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fuldsyntetisk 5W-50, men i instruktionsbogen anbefaler de 10W-30, 10W-40,
> 15W-40 eller 20W-30. Hvad betyder de forksellige betegnelser?

Disse tal kaldes SAE-numre og fortæller noget om hvor "tyk" olien er.
Tallet før "W" viser hvor "tyk" olien er ved lav temperatur (W=Winter).
Jo lavere tal foran W'et, jo mere tyndtflydende er olien i kold tilstand, og
jo nemmere starter motoren når den er meget kold. I praksis betyder det ikke
så meget for bådmototrer, der jo sjældet bruges ved vintertemperaturer

Der står lidt mere om det her: http://www.dmc-org.dk/faq-olie.html

Der findes også et andet system til at angive oliens egenskaber, nemlig
API-systemet.
Det fortæller hvilken type motor olien er beregnet til. Til dieselmotorer
skal man bruge en type C, til benzinmotorer type S. De fleste motorolier er
beregnet til begge typer motorer og hedder fx API SF/CG. Jo højere man
kommer op i alfabetet efter S eller C, jo mere moderne olie.

Jeg har selv en Yanmar 1GM10 og bruger almindelig mærkevare-motorolie købt
på tilbud. Ikke den billigste, men sådan midt imellem.

Jeg kan ikke lige huske hvilke SAE- og API-værdier Yanmar anbefaler i
manualen, men jeg tror det er SAE 10W40 og API CG, så kig i manualen og køb
noget der svarer til anbefalingen eller lidt bedre.

De små Yanmar-motorer bruger samme olie til motor og gearkasse.

> ... Jeg ved godt at man ikke
> skal spare på olien, men er en volvo motorolie "specielt udviklet til
> maritimt brug" (står der på etiketten) ikke lige så god som shells?

En bådmotor adskiller sig ved en bilmotor ved at køre sjældent og ofte kun i
kort tid ad gangen, så den bliver sjældent ordentlig varm. Hvis motoren er
saltvandskølet åbner termostaten desuden allerede ved 50 grader, så selv om
motoren kører i lang tid bliver den aldrig så varm som en bilmotor. Måske
er Volvos marineolie specielt udviklet til disse driftsforhold. Jeg mener
nu ikke det har den store betydning. Hvis man sørger for at skifte olien
ofte kan man efter min mening udmærket bruge en almindelig bil-olie. Min
motor kører vel 30 timer om året, og jeg skifter olie og oliefilter hvert år
i forbindelse med vinterklargøringen.
--
Venlig hilsen
Sven Fafner

Fra : Sven Fafner

Dato : 19-10-01 09:20

On Wed, 17 Oct 2001 09:06:49 +0200, Sven Fafner wrote:

>Jeg kan ikke lige huske hvilke SAE- og API-værdier Yanmar anbefaler i
>manualen,

Nu har jeg kigget efter. Yanmar anbefaler API-værdi højere end CC, og
SAE 20W40 hvis temperaturen er mellem 10 og 20 grader, hvilket jo nok
er realistisk selv om sommeren ... De fleste motorolier i
supermarkedet er 10W40 eller 15W40 og opfylder disse krav. Jeg mener
ikke der er ikke nogen grund til at købe meget dyr, helsyntetisk
motorolie til sin sejlbådsmotor.
--
Venlig hilsen
Sven Fafner