Et hurtigt ? om bash programering
Fra : Lasse Jensen

Dato : 14-10-01 16:07

Hvordan læser man den sidste linje i en fil og lagrer den som en
variabel?

---
Lasse Jensen [rdx at worldonline dot dk]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 14-10-01 16:25

rdx@worldonline.dk (Lasse Jensen) writes:

> Hvordan læser man den sidste linje i en fil og lagrer den som en
> variabel?

MINVAR=$(tail -n 1 minfil)

--
Jacob - www.bunk.cc
Too much is not enough.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 14-10-01 16:46

Lasse Jensen skrev:

> Hvordan læser man den sidste linje i en fil og lagrer den som
> en variabel?

Fx ved brug af tail(1):

#v+
variabel="$(tail -n1 filnavn)"
#v-

Der er mange gode tips at finde på

   <http://linuxdoc.org/LDP/abs/html/index.html>

som, trods navnet, også dækker almindelig dagligdags scripting.

// Klaus

Fra : Lasse Jensen

Dato : 14-10-01 19:02

On Sun, 14 Oct 2001 17:46:28 +0200, Klaus Alexander Seistrup
<nospam2001oct@magnetic-ink.dk> wrote:

>Fx ved brug af tail(1):
>
>#v+
>variabel="$(tail -n1 filnavn)"
>#v-

Det var lige det der skulle til...

>Der er mange gode tips at finde på
>
>   <http://linuxdoc.org/LDP/abs/html/index.html>
>
>som, trods navnet, også dækker almindelig dagligdags scripting.

Jeg har haft kigget lidt på den, men jeg synes ikke den gør det godt
som opslagsværk, man skal læse for mange eksembler igennem for at
finde frem til noget brugbart.

---