køresyg
Fra : Birgit

Dato : 14-10-01 12:59

Vores hvalp bliver køresyg også af ganske korte ture. Nogen gode ideer...

Med venlig hilsen
Birgit

Fra : R. Ilsøe

Dato : 14-10-01 15:53

Min erfaring er, at køresyge hos hunde oftest kommer som følge af
nervøsitet... og så kører den onde cirkel... Hunden bliver køresyg, den
bliver nervøs over at køre fordi den sidst kastede op... Den onde cirkel. På
længere ture kan køresyge-tabletter til mennesker bruges... Mennesker bliver
feks. også køresy når de spænder, er nervøse og ikke følger bilens rytme,
altså slapper af. Køresygepillerne gør don hund mere afslappet... lettere
døsig. Ellers er der ikke andet at gøre end at træne, træne og atter træne
og husk for guds skyld ikke at ynke hunden når i kører. Gi' den noget at
beskæftige sig med... Noget den elsker.

Rinnie

Fra : R. Ilsøe

Dato : 14-10-01 19:23

> På
> længere ture kan køresyge-tabletter til mennesker bruges...

Lige et par rettelser og tilføjelser da jeg lige var stået op da jeg skrev:)
Husk selvf. at konsulter' din dyrlæge inden du gir' hunden piller... Det er
en meget dårlig idé selv at experimentere på sådanne områder!!

>don hund mere afslappet...

Og så er det naturligvis _din_ hund og ikke _don_ hund...

Rinnie
Der håber alle har haft en god weekend.

Fra : Erik Isager

Dato : 14-10-01 20:39

> Vores hvalp bliver køresyg også af ganske korte ture. Nogen gode ideer...

Det er vel en selvfølge at du ikke gir hunden noget at spise inden køreturen
??

Jeg mener også at det er en god ide at vænne hunden til at være i bilen,
også når den bare står der hjemme, så den bliver tryk ved at være i bilen.

Erik Isager

Fra : Anne Mette Mørup

Dato : 15-10-01 09:34

Lige et lille indlæg her fra Nordjylland.
Jeg tror en væsentlig ting i forbindelse med kørsel er:
Lad hunden forbinde det med, at en køretur er vejen til alt godt.
ALTSÅ:
-Ikke noget med at starte med at tage hvalpen med på lørdagshandelen, og så
lade den sidde alene i bilen i fremmede omgivelser.
-Ikke ud på besøg hos moster Anna, der ikke kan lide hund, så den kun lige
bliver luftet, for ikke at tisse i bilen, og så bare sidde og kede sig og
længes.
MEN:
-Start med små ture, som ender med en tur i skov eller strand.
-Tag f.eks. snor og fløjte og hele udstyret med/på, hvis hvalpen forbinder
det med noget godt.
-Jeg smider altid lidt tørt foder ind sammen med hvalpen, for ikke at få
konflikter omkring indstigning i bilen.
Kan du nå frem til at hvalpen tror bilen er til for den, vil de fleste
hvalpe være så opsatte, på det de forventer køreturen fører til, at de
glemmer at have det skidt.
Selvfølgelig skal den lære at være ene og vente i bilen - men det lærer den
hurtigere, hvis den er glad for det - så det bygger man bare på senere.

Håber noget af dette kan hjælpe dig Birgit.

Hilsen Anne Mette Mørup

--
Anne Mette Mørup
Kennel Spring Swift

Fra : L.Funch.

Dato : 14-10-01 21:19

"Birgit" <mortil3@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Vores hvalp bliver køresyg også af ganske korte ture. Nogen gode ideer...
>
> Med venlig hilsen
> Birgit

Hej Birgit

Rinnie og Erik har faktisk skrevet det meste af det jeg ville have skrevet,
men alligevel har jeg dog et par tilføjelser.

Giv ikke hunden mad, op til 3 timer før i kører.
Undgå at ryge i bilen, og lad gerne et vindue stå lidt åbent så der kommer
frisk luft ind og start kun med korte ture som hver gang ender med noget
godt!

Mvh.
L.Funch.

Fra : R. Ilsøe

Dato : 14-10-01 21:35

> Giv ikke hunden mad, op til 3 timer før i kører.

Det er faktisk bedst at gi' den 3 timer inden ret præcist da de nemmere
brækker sig hvis de har tom mave... Sådan har mine vovser i hvert fald haft
det...

Rinnie

Fra : L.Funch.

Dato : 16-10-01 16:30

> Det er faktisk bedst at gi' den 3 timer inden ret præcist da de nemmere
> brækker sig hvis de har tom mave... Sådan har mine vovser i hvert fald
> [...]

Nogle ting bliver man aldrig enige om, plus det at hunde reagere
forskelligt.

Skal vi være enige om det??

Mvh.
L.Funch.

Fra : R. Ilsøe

Dato : 17-10-01 10:15

> Skal vi være enige om det??

*G* Ja, lad os være enige om det... Vi kan vel også blive enige om, at det
bedste er at prøve sig frem:)

Rinnie

Fra : L.Funch.

Dato : 17-10-01 20:33

> *G* Ja, lad os være enige om det... Vi kan vel også blive enige om, at det
> bedste er at prøve sig frem:)
>
> Rinnie

Så absolut!

Mvh.
L.Funch.

Fra : Kurt

Dato : 15-10-01 12:00

Jeg havde samme problem med dene ene af vore hunde da han var hvalp.
Han skulle bare ind og sidde i bilen, før det begyndte at gå galt. Men
udover de råd som andre allerede har givet blev jeg anbefalet, af vores
dyrlæge, at prøve at give ham ingefærdtabletter/piller.
De kan købes hos Matas og doseres efter hundens vægt (dosering
står på pakken). Det kan i øvrigt også bruges til mennesker med samme
problem.

Min erfaring er at det virker, men sløver hunden lidt - det var lidt bøvlet
når man skulle til hvalpetræning

Ellers er det noget de fleste vokser fra igen - både hunde og mennesker.
I dag skal bildøren bare stå åben før han sidder i bilen og venter på en
køretur - og han går ikke ud før vi har kørt en lille tur og løbet og leget

Mvh Kurt

Fra : Kim Christensen

Dato : 15-10-01 16:03

Det kan også betyde meget hvor i bilen hunden er anbragt. Oftest placeres
hunden helt bagerst i bilen, dér har jeg også haft problemer med den ene af
mine hunde. Da jeg så prøvede at lade hunden ligge foran det forreste
passsagersæde, var problemet pludselig løst. Det bliver godt nok noget trangt
hvis der også skal sidde en person på det sæde.

mvh

Kim Christensen

--
Posted from pcgate.eucsyd.dk [195.41.206.2]

Fra : Birgit

Dato : 15-10-01 19:35

Hej alle

Mange tak for alle gode forslag som jeg vil prøve...

Jeg lader høre fra mig igen når han ikke mere brækker sig...

Han er ellers helt vild med det han lige har brækket op, føj, men det lugter
nu også dejligt af øllebrød

Hilsen Birgit

Fra : Reichenbach & Hammer

Dato : 15-10-01 23:05

Hej Birgit!

Du skrev ikke hvilken type bil du har, for dette kan godt være vigtigt.
F.eks. hvis hundene bliver transporteret i vare/kassevogne, fordi de kan
godt rumle en del, og tit ikke det mest behagelige sted for en lille hund.

Det var det.

Hilsen

Jesper