Data Centrum
Fra : Susanne Madsen

Dato : 13-10-01 20:09

Hej Jonas.
Jeg ville købe min nye maskine, hvor jeg altid, siden tidernes morgen, har
købt den, nemlig i Data Centrum.
Jeg var på det nærmeste i chok,da jeg så at der på døren til forretningen
stod at, der var erklæret konkurs.
Det er ca. en mdr. siden jeg så det. STOR sorg.

mvh. Susanne Madsen

Fra: "Jonas" <yazz@forum.dk>
Emne: Hvad er det sket med Data Centrum?
Dato: 12. oktober 2001 20:12

jeg købte noget hardware der sidst år og jeg undre mig hvad der er sket med
dem, da de virkede ret stabile.

Har de skiftet navn eller sådan noget?

Hjælp mig!!

Hilsen
Jonas

Fra : Morten Herold Jensen

Dato : 11-10-01 22:33

Hvorfor? (stor sorg....)

Morten

Fra : Henrik Høy

Dato : 13-10-01 00:06

In article <wjJx7.183$4Z3.6840@news.get2net.dk>, mhj@os.dk says...
> Hvorfor? (stor sorg....)
>
> Morten

Se mit gæt er at den person, hvis post du besvarede, har fået en godt
behandling i Data Centrum.

I data branchen, er det lige som i hvilken helst anden branche, at nogle
folk føler de har fået en fair behandling et sted, og en unfair
behandling et andet sted. Men spørger du en anden person, som har
handlet de samme to steder, kan du komme ud for at denne har oplevet den
direkte modsatte situation.

Jeg arbejder selv som kørende tekniker i et edb-firma, og oplever både
de kunder som mener at vi ansatte i edb-branchen er en "pine" eller en
"velsignelse".

Nogle kunder føler at hvis vi ikke laver tingene med det samme, og søger
for at det er at kører "med det samme" så kan de i hvert fald ikke lave
noget før vi er færdige.

Og så er der den anden gruppe som ser os som en "velsignelse", det er
dem som kommer med en fejlmelding, og som er glade for at vi kigger på
tingene og ikke nødvendigvis løser problemerne her og nu på stedet, men
gør en indsats for at løse problemet.

Til slut, tænk sig hvis folk, gennerelt kom med deres edb-problemer, til
"problem-løserne" i branchen og "nøjedes" med samme service og
tidsinterval, som de får i f.eks. radiobranchen, bil-branchen og
elektronik-branchen. (ingen specifikke nævnt og heller ingen glemt)

PS1: Det var ikke nødvendigvis møntet specielt på dig, men det er noget
jeg har "ruget" over længe, og som bare skulle ud.

PS2: Jeg ved godt at der findes rodne kar i edb-branchen, så vel som i
hviken som helst anden branche.

PS3: Og som et sidste PS er bør jeg vel også nævne at jeg for år tilbage
selv havde en stilling i detailhandlen inden for salg af edbudstyr, så
jeg kender godt branchen

--
-
--

Venlig hilsen

Henrik Høy

Fra : Peter C Hansen

Dato : 13-10-01 01:22

"Henrik Høy" <henrik@hoey.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> behandling et andet sted. Men spørger du en anden person, som har
> handlet de samme to steder, kan du komme ud for at denne har oplevet

Jeg synes, at det største problem ved mange computerbutikker er, at de
ansatte ved forbløffende lidt om computere. Nævn en butik i Danmark,
hvor de virkelig har check på tingene og kan svare på alle spørgsmål.
Fona er selvfølgelig helt udelukket. Ser vi på andre butikker, så kan
det være svært at sige om fx Alcontini er bedre end Zitech mht. viden og
vejledning, når man skal købe en PC eller hardware, men overmiddel er
ingen af dem. (det er selvfølgelig kun min begrænsede erfaring med
forskellige computerbutikker)

Jeg tror, at alle butikkerne har problemer med utilfredse kunder af den
eller anden årsag, og det kan aldrig undgås inden for computerverden,
men deres viden og vejledning kunne de godt tage og rette på.

HILSEN Peter

Fra : Brian Bilenberg

Dato : 13-10-01 08:34

Problemet er nok at der ikke er ret mange som ved bare lidt om computere der
gider at stå i en forretning til en ussel løn.

Jeg har selv arbejdet i sådan en bisk i et halvt år og jeg var meget
overrasket over at man blev ansat uden på nogen måde at blive spurgt om hvor
meget man vidste om computere. Senere var det endnu mere skræmmende at se
hvor lidt vidende resten af personalet var omkring computere.

Mvh. Brian

Fra : Peter C Hansen

Dato : 13-10-01 10:51

"Brian Bilenberg" <brian@bilenberg.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
se
> hvor lidt vidende resten af personalet var omkring computere.

Det eneste krav, som de nogle gange stiller til medarbejderne, er en
økonomi- eller handels-uddannelse, og så selvselvfølgelig udseendet og
påklædning, men jeg vil hellere blive betjent af en nørd i en rigtig
grim uldsweater og kiksede briller end en velpåklædt
13tals-handelsuddannet computer-ignorant.

HILSEN Peter

Fra : -=Madsen=-

Dato : 13-10-01 10:59

Kan kun give jer ret, der for er vi jo selv nød til at uddane os selv

Fra : Peter C Hansen

Dato : 13-10-01 11:39

"-=Madsen=-" <kem@SoftHome.net> skrev i en meddelelse
> Kan kun give jer ret, der for er vi jo selv nød til at uddane os selv

Ja, det er konsekvensen af det.

Da jeg for to år siden købte computer og begyndte interessere mig for
det, så troede jeg, at de vidste helt vildt meget nede i
computerbutikkerne. De brugte en masse smarte udtryk og lød utrolig
selvsikre, fordi de kunne høre på mig, at jeg intet vidste.

Der gik cirka et år, så var det hele med modsat fortegn. Simple spørgmål
gav forkerte svar eller kommentaren "det ved jeg ikke", og jeg holdt op
med at henvende mig til dem omkring computere.

HILSEN Peter

Fra : Brian Bilenberg

Dato : 13-10-01 11:54

Måske man skulle genindføre en tradition som jeg husker fra de glade C64 og
Amiga dage. Dengang gik der sport i at besøge de forskellige forretninger og
finde de dummeste svar på simple spørgsmål...så vidt jeg husker afholdte et
af computerbladene dengang en konkurrence i det samme.

Fra : Slynglen

Dato : 14-10-01 02:14

sikke en masse virak omkring en computerbutik som ikke havde mere forstand
på tingene end de har i Merlin...
det er sku da kun familen Danmark der handler sådanne steder : læs" blive
taget i røven af en smart sælger"
CP.

Fra : Peter C Hansen

Dato : 14-10-01 10:39

"Slynglen" <slynglen@sol.dk> skrev i en meddelelse
> sikke en masse virak omkring en computerbutik som ikke havde mere
forstand
> på tingene end de har i Merlin...

Findes der andre kendte computerbutikker, som har mere forstand på
tingene end de har i Merlin? Hvis ja, så vil jeg da prøve at aflægge dem
et besøg.

> det er sku da kun familen Danmark der handler sådanne steder : læs"
blive
> taget i røven af en smart sælger"
> CP.

Hvad menes der med at blive taget i røven? Betyder det, at man ville
kunne få den billigere på Internettet, eller hos en eller anden lille
ukendt butik langt pokker i vold, som sikkert er lukket efter et år?

Jeg mener, at det er helt i orden, at computerbutikkerne tager en for
høj pris, bl.a. fordi det øger chancen for, at butikken lever mere en
nogle få år, og fordi så er der økonomi til at kunne vejlede kunde
rigtigt. Det sidstnævnte sker bare ikke i praksis, og som det er
fremgået af denne råd, er der tusindvis af acceptable forklaringer på
dette, men også ligeså så mange søforklaringer på dette fra folk med
tilknytning til branchen.

HILSEN Peter

Fra : Kenneth Kristensen

Dato : 15-10-01 07:35

Peter C Hansen wrote:

> Findes der andre kendte computerbutikker, som har mere forstand på
> tingene end de har i Merlin? Hvis ja, så vil jeg da prøve at aflægge dem
> et besøg.

Jeg kan da i hvert fald komme i tanker om 2 (og dette er ikke ment som
reklame).
http://www.datafilen.dk (http://www.itbutikken.dk hvis vi taler om deres
internetbutik). De har en chef (Peter Sunesen), der er uddannet ingeniør
og som sådan har styr på tingene.
http://www.shg.dk. Dette er så vidt jeg ved kun en webbutik, men hvis
man ringer til dem, er de altid klar til at svare på spørgsmål.
Hvad angår fona, merlin osv så skal man holde sig fra dem.
Butikker der ikke er dedikerede edbbutikker har generelt ikke forstand
på edb.

--
/kenne

A trainstation is a place where trains stops.
A busstation is a place where buses stops.
On my desk I have a workstation.

Fra : John Hinge

Dato : 13-10-01 14:09

Peter C Hansen wrote:

> jeg vil hellere blive betjent af en nørd i en rigtig
> grim uldsweater og kiksede briller end en velpåklædt
> 13tals-handelsuddannet computer-ignorant.

Problemet er vist lidt at de forrretninger der tænker i de baner,
og ansætter nørden fremfor handelsskole drengen ikke får helt så
mange kunder, og derfor går ned.
Jeg har set forretninger med nørdbetjenere, og hørt folk kommentere
at det da vist ikek var en seriøs forretning.
Vi der kommer i nyhedsgrupper som denne, og generelt udmærket kan
finde rundt i vores grej, er ikke den direkte målgruppe for den
typiske computer biks, de kan ikke leve på den konkurrencebetingede
avance de kan få på at sælge løsdele til os.
Derimod skal de slæve pengene hjem på at sælge fiksogfærdi løsninger
til alle de edb udfordrede mennesker som 'bare skal ha en maskine
til at skrive lidt tekst på, og så måske spille lidt.. og den må
da gerne ku det her internet noed' *så* er det man ser de små jule
lys i ekspedientens øjne og kan høre kasseapparatet ringe.

Der tages forbehold for at ovenstående er en dybt subjektiv
holdning farvet af en del års handlen i diverse computerbutikker.

--
John Hinge - shayera / .sPOOn.
"Buffy I love you...... Oh God No!" Spike, Buffy tVs

Fra : Peter C Hansen

Dato : 13-10-01 23:05

"John Hinge" <shayera_gimmenospam_@cutey.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Der tages forbehold for at ovenstående er en dybt subjektiv
> holdning farvet af en del års handlen i diverse computerbutikker.

Men det store spørgsmål er om du ville kunne acceptere, at det var sådan
i alle slags butikker? Fx. grønthandlerne viste ikke, at en gulerod
skulle skraldes, slagteren havde aldrig hørt om at kødet, som man køber
i dennes butik, skal opbevares i et køleskab, apoteket sagde, at man
bare kunne æde løs af hovedpinepillerne uden, at der skete noget osv.
Der må simpelthen være en grænse for, hvor lavt et niveau man kan
acceptere i alle slags butikker, og computerbutikker er ingen
undtagelse.

Jeg ved godt, at computerbutikker satser mest på den brede befolkning,
og selvfølgelig ikke behøver at have 10 forskellige vanddrevne kølere og
25 forskellige slags Geforce-kort liggende i butikken, og kunne afholde
timelange foredrag i overclocking. Dog kunne man godt opjustere
vejlednings- og videns-niveauet en anelse til glæde for både den brede
befolkning og "nørderne". Fx. viste Zitech ikke, at der fandtes
bundkort, som både understøtter DDR og SDRAM (ikke samtidig), og det kan
godt skabe utilfredse kunder selv i den brede befolkning.

HILSEN Peter

Fra : John Hinge

Dato : 14-10-01 11:21

Peter C Hansen wrote:

<om computerbutikkers viden>
> Fx. viste Zitech ikke, at der fandtes
> bundkort, som både understøtter DDR og SDRAM (ikke samtidig), og det kan
> godt skabe utilfredse kunder selv i den brede befolkning.

Jeg føler mig ikke spor overbevist om at 'den brede befolkning'
overhovedet aner at der findes eller er forskel på DDR og SD ram,
'den brede befolkning' vil ha en fiks of færdig computer, der bare
kan pakkes ud og fungere. Hvorimod de fleste der kommer her i gruppen
er interessede i at vide mere.

Fra : Peter C Hansen

Dato : 14-10-01 14:56

> [...]
> 'den brede befolkning' vil ha en fiks of færdig computer, der bare
> kan pakkes ud og fungere. Hvorimod de fleste der kommer her i gruppen

Et meget normalt spørgsmål ville da være: "Kan jeg godt bruge rammen fra
min gamle computer i den nye?". Det kan da ikke kun være en elite i
Danmark, som kunne finde på at stille dette spørgsmål. Zitech vil så
svare "nej, det kan du ikke, fordi vores nye computere understøtter det
ikke".

HILSEN Peter

Fra : Anders K. Olsen

Dato : 14-10-01 15:05

> [...]
> Danmark, som kunne finde på at stille dette spørgsmål. Zitech vil så
> svare "nej, det kan du ikke, fordi vores nye computere understøtter det

Jeg har oplevet personer, som ikke var klar over at de bare kunne sætte en
ny harddisk og lidt mere ram i deres computer, fordi de syntes der var for
lidt plads, og at den var for langsom. Jeg tror, at de fleste danskere ser
en computer som en samlet helhed, som ikke kan skilles ad, og hvis noget går
i stykker, eller er for langsomt, så skal de hele skiftes ud.

/Anders.

Fra : Peter C Hansen

Dato : 14-10-01 23:41

"Anders K. Olsen" <ako@post4.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
noget går
> i stykker, eller er for langsomt, så skal de hele skiftes ud.

Nu ligger jeg ikke inde med statistikker på det område, men det er ved
nærmere overvejelser ikke utænkeligt, at du har ret.

Det, som jeg måske glemmer lidt (for nu at være lidt selvkritisk) er, at
flere solgte computere i de sidste mange år ikke er ensbetydende med, at
kunderne i en butik er blevet klogere på computere. Der er selvfølgelig
antalsmæssigt blevet mange flere inden for de sidste 10 år, som er nået
forbi opfatte-en-computer-som-en-samlet-enhed-stadiet, men samtidig er
der også blevet mange flere nybegyndere eller folk, som aldrig skal
bruge en computer til andet end tekstbehandling. Dvs. forholdet mellem
"nørder" og "nybegyndere" er uændret.

HILSEN Peter

Fra : Soren Klein

Dato : 14-10-01 23:12

On Sun, 14 Oct 2001 00:05:09 +0200, "Peter C Hansen"
<nomail@tnomail.dk> wrote:

> [...]
>bundkort, som både understøtter DDR og SDRAM (ikke samtidig), og det kan
>godt skabe utilfredse kunder selv i den brede befolkning.

nu arbejder jeg selv i overstående firma (dog ikke som sælger), og vil
mene at du skal have været mere end ualmindeligt uheldig, hvis du skal
have fået fat i en person der har fortalt dig det. ydermere fremgår
det vidst temmelig klart af kataloget, at der er bundkort der gør det.

--
Søren

Fra : DWM

Dato : 13-10-01 12:58

> [...]
> meget man vidste om computere. Senere var det endnu mere skræmmende at se
> hvor lidt vidende resten af personalet var omkring computere.

Spørgsmålet ligger nok også i hvor meget man kan forlange at en ansat
i en computer butik skal vide. Der er ingen der ved alt men forhåbenlig
har et firma så ansat personer som ved noget inden for de forskellige
områder. Jeg må nu nok indrømme at det er begrænset hvad personerne
i vestergade, Århus ved om computerer og man kan næsten være stensikker
på at hvis man spørger om noget specifikt i 2 butikker der så får man 2 forskellige
svar hvor det nemt kunne være begge som er forkerte.
Men det er vel derfor vi har usenet
--
Med Venlig Hilsen / Best Regards
Kenneth Iversen

PS: No it´s not a valid emailaddress

Fra : Ham Selv

Dato : 15-10-01 08:11

Det er jo egentlig morsomt nok, for hvis du går hen til din telefonbutik, er
det helt ok de ringer til en teknikker, eller sender din telefon derhen. Men
går folk ind i en EDB-hardware butik, forventes det at det er højtuddannede
teknikkere der står bag disken, er det ikke korrekt ?

--
Hans-Henrik Nørager
Esbjerg

Fra : MKE

Dato : 15-10-01 08:16

"Ham Selv" <hhn@esenet.dk> wrote in message
> [...]
højtuddannede
> teknikkere der står bag disken, er det ikke korrekt ?

Nej, det ved 98% af gangene betydeligt mindre end en person, som holder sig
ajour via NG´ere og nettet i almindelighed.

MKE

Fra : Brian Bilenberg

Dato : 15-10-01 09:26

> [...]
højtuddannede
> teknikkere der står bag disken, er det ikke korrekt ?

Ved nærmere eftertanke har du nok fat i noget rigtigt. Nørder ( - eller bare
folk der sætter sig ind i tingene )kan jo til enhver tid sætte sådan en
ekspedient til vægs, men de kan selvfølgelig ikke vide alt, for hvis de
gjorde det stod de ikke i forretningen.

Jeg har feks. været ude for det samme da jeg skulle have ny bil. Jeg læser
selvfølgelig alt det materiale jeg kan skaffe om de biler jeg er
interesseret i, hvilket resulterer i at jeg selv må svare på halvdelen af de
spørgsmål jeg stiller sælgerne hos forhandlerne. På denne måde kan man til
enhver tid jorde en ekspedient i en hvilken som helst forretning.

Så det der skal til en en ændring af virksomhedskulturen i computerbikserne
så de indrømmer at de ikke kan svarer på alt og istedet for at bilde
kunderne alt muligt ind så ringer til en teknikker som kan svare på
spørgsmålet.

Mvh. Brian

Fra : Anders K. Olsen

Dato : 15-10-01 17:35

> [...]
højtuddannede
> teknikkere der står bag disken, er det ikke korrekt ?

Nej, sådan har jeg det ikke. Når jeg stiller et spørgsmål i en butik
(ligemeget hvilken slags butik), så vil jeg have et kvalificeret svar. Hvis
den aktuelle ekspedient ikke kan give det, er det helt fint med mig, at han
spørger en kollega til råds, eller på anden måde får fat i en person der kan
besvare mit spørgsmål. På den måde kan ekspedienten jo også selv lære noget.

/Anders

Fra : Jakob M

Dato : 13-10-01 13:45

Stil venligst dit ur.

Mvh
Jakob

Fra : DWM

Dato : 13-10-01 14:04

"Jakob M" <r49@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Stil venligst dit ur.

Hvis du har formået at quote kunne man se hvem der skulle
stille sit ur...

Fra : Morten Herold Jensen

Dato : 14-10-01 00:16

Tjo... men essensen er jo at du får hvad du betaler for. Man kan da være
heldig at løbe ind i en vidende ekspedient/forhandler, men der er sjældent -
til dette er der vel 2 årsager 1) Ansattes formåen - det er efterhånden lige
så spændende at være ekspedient i en shop som at være ansat til
genanvendelse af wc-papir. 2) De der ved noget bliver enten fyret (for at
snakke for meget med kunden) eller overført til serviceopgaver (det er her
der er penge at tjene).

Men reelt set kan man jo se det samme billede inden for alle brancher der
beskæftiger sig med teknik. Fortæl mig hvor jeg finder en ansat i en
teleforretning der kan gennemgå basis funktionerne i en Siemens S45? Eller
fortælle om Transparant Ref. kablers impedans m.m.

Vil man have varen billigt må man have viden med hjemme fra - Ekspedientens
rolle i handlen svarer til Føtexdamens. Han/hun kan se hvad der står på
æsken (det er derfor der ikke er så mange bulk-prod. i detailleddet) og slå
beløbet ind på kasseapparetet.

Der er selvfølgelig undtagelser, men de bliver færre.

MVH
Morten

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 14-10-01 03:53

Jeg har "fundet" et lille trick...
Køb aldrig noget i en butik der har skiftet navn indenfor det sidste år...
Eks. Det gamle datasalg er på 3. navn (og ejer) inden for 2 år. de er
billige men man skal ikke forvente at butikken lever længe nok til at man
kan lave en reklamation.
Hilsen
Thomas

Fra : Christian

Dato : 15-10-01 14:24

En ansat der står i en butik og sælger computerudstyr mm, må man da forvente
sætter sig ind i tingene. Dette burde egentlig komme helt naturligt, hvis
man står i den samme butik 8 timer om dagen. Står jeg fx og skal jeg ud og
købe ny bil, computer mm.. tager det mig ikke særlig lang tid at sætte mig
ind i markedet ved fx brug af internettet. Men som det er kommet rigeligt
til udtryk her i diskussionen er det tit tilfældet, at sælgeren kun ved hvad
der står på specifikationspapiret i butikken, som man som kunde selv kan
læse og hvad nytte har man så af sælgeren, de kan måske kun fortælle hvor
kunde wc'et er. Stiller man meget tekniske spørgsmål ville det faktisk være
bedre at sælgeren indrømmede at han/hun ikke kunne svare på det, men man
oplever faktisk tit at sælgeren står og siger noget direkte usandt op i
hovedet på en, for de vil hellere svare, end indrømme at de ikke ved noget
om det.