Min gamle morfar...
Fra : Jacob Skaaning

Dato : 12-10-01 18:57

.... har lidt af en forfatter i sig, og har engang haft en gammel Macintosh
med et simpelt tekstbehandlings-program på.
Den har han imidlertid foræret væk, og er siden hen blevet endnu mere ramt
af alderdommen - han ligger næsten altid i sengen. Han har været lam i den
ene halvdel af kroppen i mange år nu.
Hvad jeg vil spørge jer om, er om i måske havde nogle idéer til hvordan kan
kunne genfinde skrivelysten - det skal kunne betjenes fra en seng med een
hånd, og han skal selvfølgelig kunne se hvad der står på skærmen...
Hvad tror i ville passe ham bedst? Det eneste han skal bruge det til er at
skrive på. Han er ikke særligt kritisk!

På forhånd 1000 tak.

Jacob

Fra : Anders Thorup

Dato : 12-10-01 19:07

> [...]
> kunne genfinde skrivelysten - det skal kunne betjenes fra en seng med een
> hånd, og han skal selvfølgelig kunne se hvad der står på skærmen...

Umiddelbart vil jeg mene at en ganske almindelig PC med f.eks. Word vil
kunne klare opgaven!!
I windows findes der visse handicap-funktioner som bl.a. kan forstørre
skærmbilledet, og selv om manden kun kan skrive med en hånd, burde et ganske
almindeligt tastatur sagtens kunne bruges.

Det svære bliver nok at finde et egnet stativ til skærm og monitor, så det
kan "hænge" ind over sengen.

Håber det hjalp lidt på dit problem!!

MVH
Anders Thorup

> Det eneste han skal bruge det til er at
> skrive på. Han er ikke særligt kritisk!

Så skulle ovenævnte løsning nok også kunne bruges!!

> På forhånd 1000 tak.
>
> Jacob

Det var da så lidt

Fra : Devast8or

Dato : 12-10-01 22:19

Kan det med skærmen ikke klares ved at bruge en bærbar istedet? Jeg godt det
nok bliver lidt dyrere, men hvis det er der skal til så.....

Devast8or

--
Spamfilter activated

Fra : Erik G Christensen

Dato : 12-10-01 19:28

Jacob Skaaning wrote:

> ... har lidt af en forfatter i sig, og har engang haft en gammel Macintosh
> med et simpelt tekstbehandlings-program på.

Min erfaring er, fra noget tilsvarende, -kan du finde et tastatur
ganske lignende det, han brugte til den gamle mac,
og vi hjælper dig gerne, hvis du kan, tror det er noget med F-taster
til venstre, men ved for lidt om det,

ellers er et MS natural keyboard det næstbedste forsøg.

--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 13-10-01 09:11

"Jacob Skaaning" <jskaaning@email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hånd, og han skal selvfølgelig kunne se hvad der står på skærmen...
> Hvad tror i ville passe ham bedst? Det eneste han skal bruge det til er at

Det vigtigste må vel være skærmen og det at kunne se hvad, han skriver!
Hvad med en almindelig 17" skærm og så et Harald Nyborg beslag til små
fjernsyn til at hænge på væggen. De er ikke ret dyre heller
Trådløst tastatur og mus er nok også en god ide!
Også en placering af computeren, så han selv kan tænde og slukke den efter
behov.

Mvh

jesper

Fra : ingeborg jacobsen

Dato : 18-10-01 13:21

> Også en placering af computeren, så han selv kan tænde og slukke den efter
> behov.

evt. et tastatur, fra hvilket man kan slukke for computeren (OK - det kan
man selvfølgelig vis windows tasten, men der er også noget med dvale og
slukknapper indbygget. trådløst ville jeg nok vælge), skærmen kan jo så
sluttes til kabinettet, så det hele slukker på een gang.
M.h.t. placering af computer så skulle jeg mene at en ergoterapeut i det
område din morfar bor burde kunne finde ud af smarte måder at få pc'en
placeret. Nu skriver du han mest ligger i sengen, sidder kan i kørestol om
dagen? så kan han jo evt. sidde ved et computerbord.
Selvom hjælpemiddel tilskud er blevet skåret drastisk ned så skulle man nok
kunne finde en løsning - hospitals sengeborde har også en klap hvor en
lille skærm kunne stå.
Men prøv at snakke med en ergoterapeut om muligheden for at få placeret
en pc mest hensigtsmæssigt. Evt. internet især m.h.p. mail så han kan maile
diverse famlie medlemmer ville måske være en fin idé. Min mor på 77 har i 3
år nu haft stor glæde af dette, da vi har familie både i ind og udland.
Hun skulle oprindelig have computer mest m.h.p. tekstbehandling, men bruger
nu mail som hovedinteresse - hun har også været lam i benene, men fik en
stol og rollator så hun kunne komme fra seng til pc-bord.
Held og lykke med indretningen til din morfar,
--
med venlig hilsen,
ingeborg