ext2 ext3 og RaiserFS
Fra : Bjorn Andersen

Dato : 12-10-01 17:39

Hej

Under Mandrake 8.1 kan man vælge blandt ovenstående filsystemer, hvad er
fordelen ved dem, og hvilken skal man vælge?

V.H.
Bjørn

Fra : Henrik Farre

Dato : 12-10-01 18:20

Yello

I artikel <9q768p$2d7c$1@news.cybercity.dk>, skrev "Bjorn Andersen"
<admin@sonderborgby.dk>:

> Under Mandrake 8.1 kan man vælge blandt ovenstående filsystemer, hvad er
> fordelen ved dem, og hvilken skal man vælge?

ext2 er det "originale", data opbevares på samme måde som de gør f.eks.
under Winblows, hvilket betyder at hvis computer ikke bliver lukke
korrekt ned (strømmen ryger eller ligende), skal der køre en "scandisk"
(fsck), hvilker godt kan tage god tid.

ext3 og reiserfs er hvad man kalder "journaling" fil system, dvs. at de
holder en journal over data hele tiden, således at man undgår "scandisk".

Desuden er der diverser hastigheds forbedringer i ext3 og reiserfs.

Jeg har selv køre med reiserfs i 8+ måneder på en mandrake 8.0b3, og har ikke haft nogle problemer.

--
Mvh. / Kind regards
Henrik Farre (enrique@obel.auc.dk)

Webpage: http://Welcome.to/Webbench
-If I where God, I would recompile the penguin with --enable-flying.

Fra : Bjorn Andersen

Dato : 12-10-01 18:28

Hej

Hvad skal man så bruge ext3 eller Reiser. Er ext3 ikke automatisk
efterfølgere.?

/Bjørn

Fra : DUdsen

Dato : 12-10-01 19:02

Bjorn Andersen wrote:

> Hej
>
> Hvad skal man så bruge ext3 eller Reiser. Er ext3 ikke automatisk
> efterfølgere.?

Jo men ext3 er vist lidt mere experimental end reiserFS experimental er
ikke en god ting.
ReiserFS skulle virke uproblematisk.

Fra : Kent Friis

Dato : 12-10-01 20:44

Den Fri, 12 Oct 2001 20:02:27 +0200 skrev DUdsen:

>Jo men ext3 er vist lidt mere experimental end reiserFS experimental er
>ikke en god ting.
>ReiserFS skulle virke uproblematisk.

Det kommer helt an på hvem man spørger.

Jeg har læst mange klager over fs-corruption under reiserfs, fx. filer
der ikke kan slettes, og gør systemet ustabilt hvis man forsøger at
slette dem.

ext3 er en videreudvikling af ext2, og en stor del af koden er derfor
den samme. Derfor burde der ikke være så mange fejlmuligheder.

Mvh
Kent
--
War does not determine who is right, only who is left.

Fra : Lars Henriksen

Dato : 12-10-01 22:09

Bjorn Andersen wrote:
> Hvad skal man så bruge ext3 eller Reiser. Er ext3 ikke automatisk
> efterfølgere.?

Jo. du kan faktisk uden problemer i MDK8.1 installationen lave en ext2
om til en ext3. (der er også et commandline tool til det post install)
Fordelen er at ext3 er både frem og tilbage kompatible. Man kan mounte
et ext3 filsystem som ext2 hvis der er problemer.

Eneste bagdel ved ext3, svjv, er at den imodsætning til ReiserFS ikke er
en del af Linus kernen, dvs. ved kerne opgradering til ikke patchet
kerne virker ext3 faciliteterne ikke (uden at du selv patcher)

hygge
Lars
--
Lars Henriksen
M.Sc. Student, Computer Systems Engineering