Apisto med unger
Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 12-10-01 16:18

Oh joy :)

Efter endelig at have fundet mig en forhandler med Apistogramma,
cichlider har jeg nu også fået unger med dem :)

Jeg har ikke fundet ud af hvilken Apistogramma art det er. Hannen har
en kraftig sort streg hen langs kroppen og et stærkt orangefarvet
mønster på hale og det bageste af rygfinnen. Hunnen er gul, med knap
så tydeligt market vandret sort streg. Hannens mønster er magen til
det der er på halen på følgende billede:
http://www.thekrib.com/Apisto/A-cac2-bork-icon.jpg
Nogen ideer ? Findes der forresten en god apistogramma bog ?

Skulle jeg have købt 2-3 hunner og en han istedet for et par ?
Hvis ja, så må jeg vel ud og shoppe lidt igen... Håber jeg kan finde
samme art, hvilket er lidt besværliggjort af at jeg ikke hved hvad det
er.

Hvad er overlevelseschancerne for sådan et kuld unger i mit 325l
avakrium. Hunnen er meget flittig i yngelplejen. Gør sit bedste for
at holde de andre fisk væk. Jeg har også pansermaller og sort neon i
akvariet.

Det er nu så hygsomt at se en lille cichlide passe en flok unger :)
Hunnen er ikke meget støre end de største neon fisk.

/Esben
--
caffeine low .... brain halted

Fra : Finn Jensen

Dato : 12-10-01 16:29

"Esben Haabendal Soerensen" <esben@haabendal.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> http://www.thekrib.com/Apisto/A-cac2-bork-icon.jpg
> Nogen ideer ? Findes der forresten en god apistogramma bog ?

Måske du kan finde fisken her :
http://www.ciklid.se/artbeskrivningar_artikel_visa_index.asp

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 13-10-01 10:45

"Finn Jensen" <info@shannon-fly-dressing.dk> writes:

> Måske du kan finde fisken her :
> http://www.ciklid.se/artbeskrivningar_artikel_visa_index.asp

Det tror jeg nok. Billedet af Apistogramma cacatuoides ligner rimelig
godt min han. Og beskrivelsen passer meget godt på hvad jeg har
oplevet. Sjovt nok har mit vand været lige præcist efter deres
ønsker.

Jeg skal vist have købt en hun eller to mere. Nogen der har set dem
ved en fiskehandler i Nordjylland fornylig.

/Esben
--
caffeine low .... brain halted

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 16-10-01 14:56

Ok, så var det sjov over. Ikke flere unger.

Enten døde de af sult, eller også fik mine pansermaller endelig fat i
dem alle sammen.

Til næste gang, så kunne jeg godt tænke mig at vide hvordan man bedst
forsøger at fodre sådanne nogle små skravl i sit hovedakvarium.
Min akvariehandler havde noget tørret artemia pulver (sandsynligvis
frysetørrede artemia nauplier), men er det ikke bedre med levende
artemia ? Hvis det er de levende, hvor lang tid i forvejen skal man
så gå igang med dem ?

/Esben
--
caffeine low .... brain halted

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 16-10-01 19:40

"Esben Haabendal Soerensen" <esben@haabendal.dk> wrote in message
> [...]
> frysetørrede artemia nauplier), men er det ikke bedre med levende
> artemia ? Hvis det er de levende, hvor lang tid i forvejen skal man

Hej Esben.
Prøv at købe noget af det flydende ungefodder som sælges i butikkerne.
Liquifry no. 1 eller noget andet. Det virker udmærket og du slipper at
skulle til at sætte op mange kulturer, som du risikerer går i vasken.
Hilsen Ditte

Fra : Arild Madsen

Dato : 16-10-01 22:12

Esben Haabendal Soerensen wrote:

> [...]
> frysetørrede artemia nauplier), men er det ikke bedre med levende
> artemia ? Hvis det er de levende, hvor lang tid i forvejen skal man

Heldigvis så er Apistogramma cacatoides ganske enkle å få til så det
kommer nok flere etter noen uker :)
Jeg vil anbefalle deg å prøve å fore opp yngelen i eget akvarie, bruk
gjerne en hevert for å flytte dem.
Nyklekket artemia er ypperlig for til yngel, men du skal vente med å
fore yngelen til de har brukt opp eggsekken. Du kan da fore med
nyklekket artemia eller mikromark for så gå over til nyklekket artemia.

Klekketiden på artemia varierer med de forskjelige typene som er på
markedet( normalt 24-48 timer), men også klekningsprosenten varierer
ganske mye.

Arild Madsen