Udtræk fra database på anden server ?
Fra : Michael Jakobsen

Dato : 12-10-01 11:29

Er det muligt, at udtrække data fra en database som befinder sig på en
anden server ?
Jeg ville gerne kunne nøjes med, at opdaterer én database, hvorfra 2-3
andre sites så kunne trække data fra, og vel at mærke bruge sit eget
CSS til at vise udtrækket i.

/Goose
--
<URL:mailto:webmaster@goose.dk>
<URL:http://www.goose.dk>

Fra : Michael Kjeldbjerg

Dato : 12-10-01 11:39

Er det en access database. Jeg har læst noget om, hvordan det kan lade sig
gøre, men jeg kan ikke finde artiklen. Men prøv evt. den her:
http://msdn.microsoft.com/library/en-us/ado270/htm/mdconfillinconnstring.asp
?frame=true
--
Venlig hilsen

Michael Kjeldbjerg
webansvarlig@fhd1.dk

Se distriktets hjemmeside: www.fhd1.dk

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 12-10-01 18:06

Michael Jakobsen wrote in news:99hdsto4m0dpdkecvdbjoqg7f6s2mhoq92@4ax.com:

> [...]
> Jeg ville gerne kunne nøjes med, at opdaterer én database, hvorfra 2-3
> andre sites så kunne trække data fra, og vel at mærke bruge sit eget

var det ikke en idé at udtrække data som XML på dit oprindelige site ... som
de andre sites så kan hente vha XMLHTTP ?

--
Er du også irriteret over, at din lokale grønthandler ikke slår dine varer
ind på kasseapperatet - og dermed undrager sig moms ? Så bed om en bon.

- Jesper Stocholm - http://stocholm.dk

Fra : Michael Jakobsen

Dato : 13-10-01 20:31

On Fri, 12 Oct 2001 17:06:10 +0000 (UTC), Jesper Stocholm
<spam@stocholm.dk> wrote:

>var det ikke en idé at udtrække data som XML på dit oprindelige site ... som
>de andre sites så kan hente vha XMLHTTP ?
Den skal jeg vist lige have skåret ud i pap ?

/Goose

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 14-10-01 13:40

Michael Jakobsen wrote in

> Den skal jeg vist lige have skåret ud i pap ?

OK ... jeg antager, at du er med på, at XML er svaret på dataudveksling
imellem (in)homogene platforme :)

Du kan lave dit recordset om til XML på følgende måde [1]:

'********************************************************************
set objCon = server.createObject("ADODB.connection")
objCon.Open "stocholm.dk"
strSQL = "SELECT * FROM Nyheder;"
set rsNyheder = objCon.Execute(strSQL)

set xmldoc = server.CreateObject("MSXML2.DOMDocument.3.0")

if (xmldoc.childNodes.length = 0) then
set root = xmldoc.createNode("element","Nyhedsbulletin","")
xmldoc.appendChild(root)
rsNyheder.MoveFirst()
while (not rsNyheder.EOF)
set node = xmldoc.createNode("element","Nyheder","")
xmldoc.documentElement.appendChild(node)
for i = 0 to rsNyheder.Fields.Count -1
set childnode = xmldoc.createNode("element",server.htmlencode
(rsNyheder.Fields(i).Name),"")
childnode.text = cstr(rsNyheder.Fields(i))
node.appendChild(childnode)
next
rsNyheder.MoveNext()
wend
end if

objCon.Close
set objCon = nothing
set rsNyheder = nothing
Response.ContentType = "text/xml"
Response.Write "<?xml version='1.0' encoding='ISO-8859-1' ?>"
Response.Write(xmldoc.xml)
'********************************************************************

Det ser fx således ud, når det er genereret [2]:

http://www.pf.dtu.dk/xml/nyheder.asp

Nu har du så noget XML, som du kan hente fra de andre sites og præsentere på
hjemmesiden ... og du har indskrænket din opdatering til kun ét sted. Data
kan du hente med PHP/ASP eller hvad der understøttes på de andre servere.
Hvis det er ASP, så kan du hente det med fx W3Sockets eller XMLHTTP. Hvis du
vil kigge på XMLHTP (ASP), så er der 4810 forskellige muligheder at kigge på
via <URL:http://www.google.com/search?sourceid=navclient&q=xmlhttp>

[1] Det kan gøres mere dynamisk, men jeg håber du kan se princippet.
[2] Der findes metoder ADO, der kan gemme recordsets i XML-format ... men
med mindre du vil overføre detaljer og databasestrukturen, så vil jeg ikke
anvende det.
--
Do you also think surveillance has gone too far ?
http://www.salon.com/comics/tomo/2001/07/09/tomo/index.html

- Jesper Stocholm - http://Stocholm.dk