Er staldro = Mere sårbar ??
Fra : Berit Nielsen

Dato : 11-10-01 22:26

Hejsa.
Jeg har brug for et godt råd.
nu har min dejlig OX araber fra 96 jo stået i total boks ro siden slutningen
af August.
De sidste 10 dage har hun fået lov at blive trukket lidt i skridt.
Men kun fordi hun simpelthen er blevet totalt kold i kroppen,
da der ikke er ret meget gang i hendes blodomløb.
Jeg er ekstra omhyggelig med strigling, og gnubber hende over hele kroppen 2
gange om dagen.
Men det er ikke helt nok, da hun stadig er meget kold på det stykke som er
uden for dækken og de transprorgamacher som hun står med for varmens skyld.
På forbenen går de helt op over knæene.
Jeg massere hendes ben 2 gange dagligt, men alligevel kan jeg ikke holde
hende varm.
Nu er mit problem så at hun er begyndt at hoste, en meget tør hoste.
Og jeg er så lidt i tvivl om det skyldtes at hendes immunforsvar er helt i
bund,
hun er jo heller ikke i verdens bedste humør,
da hun meget gerne vil både på fold og bruges seriøst igen.
Man kan fornemme at hele hendes krop skriger efetr frihed.
Eller om det skyldtes at det halm der er blevet brugt i stalden er meget
meget elendigt.
Jeg har med vilje ikke brugt ret meget af det, og for varmens skyld har jeg
ladet hende stå på madras.
Det har hun aldrig prøvet før, men dyrlægen mente det var godt for hendes
bens skyld.
Heldigvis kommer Dyrlægen i morgen og chekker hende,
jeg havde regnet med at få lov at lukke hende på fold et par timer dagligt,
men nu ved jeg ikke hvor godt det er.
Hun er sat på hostesaft, samt har netop i dag fået et tykkere dækken på, da
jeg kunne se at hendes hårlag var blevet kraftigere, og mere tæt.
Så hun må simpelthen have stået og frosset, selv om jeg ellers syntes at jeg
har været meget påpasselig.
Man vil bare gøre det så godt som muligt og alligevel er det ikke altid at
man gør det.
Jeg har så dårlig samvittighed over for min hest, fordi hun står lænket til
sin boks, hun er så livsglad og bare elsker den frihed der er på fold.
Hun elsker at arbejde med rytter.
Og selv om jeg ved at stilstand, ro og dyrlægens ordre er guld værd lige nu.
Ved hun det så...eller er jeg den onde.
hun står bare hver dag og ser de andre kommer på fold,
og bliver helt alene tilbage i stalden.

Hmm det er ikke altid let at være heste ejer. *SUK*

Men jeg krydser fingre, og venter spændt på forhåbentligt gode ord far
dyrlægen i morgen.

Hilsen Berit N
http://www.wendy-shah.dk

Fra : Killalot

Dato : 12-10-01 11:46

Det må være en meget alvorlig skade, siden boksro er nødvendig?
Ofte har skader som kodeledsforvridninger og seneskader egentlig best af at
blive rørt lidt. Det vil man kunne gøre ved trækketure- eller hele dagen på
fold, for ofte vil heste, der altid går ude, ikke "spasse" helt ud når de
kommer ud, men blot skridte rundt selv - særligt hvis der er noget der gør
ondt. Men nu efter så lang boksro, vil hun sikkert springe rundt og løbe,
hvis hun kommer ud? Selvfølgelig kræver fold-ro, at kammeraterne ikke er alt
for aktive.

Hvis jeg var dig ville jeg trække den et kvarter to til tre gange om dagen
på jævnt underlag - om ikke for andet så for at den får lidt adspredelse-
Den skal virkelig være svært skadet, hvis den ikke kan tåle det!
Winnie

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 12-10-01 21:54

"Berit Nielsen" <berit_nielsen@tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
>
> Hmm det er ikke altid let at være heste ejer. *SUK*
>
> Men jeg krydser fingre, og venter spændt på forhåbentligt gode ord far

Hej Berit.
Uf, da. Det er ikke en sjov situation du er kommet i. Jeg ved dessværre ikke
lige noget om dette, men vil udtrykke min deltagelse med dig i situationen.
Jeg håber at staldtilværelsen snart er overstået, og at dyrlægen går god for
at din hest kan komme lidt ud på folden, eller at du i det minste kan få lov
at give hende et par trækketurer, så hun får strækt lidt på benene og får
blodomløbet igang.
Nu skriver du jo ikke hvorfår hun lige er blevet "forvist" til stalden, men
det må da være noget alvorlig noget, eftersom hun nu har stået og bare
kigget i et par måneder.
Hvis hun ikke har lov at komme ud af stalden, kan du jo høre med dyrlægen om
du har lov at trække hende lidt op og ned af staldgangen - hvis du har
anledning til det. Prøv måske at give hendes mad varm (ikke så varm at hun
brænder sig), og evt byt ud det kolde vand med lunken vand. Da er det nok en
anelse lettere at holde hende varm.
Dette var jo ikke meget, men jeg skal da krydse fingre for at dyrlægecheken
går godt.
Hilsen Ditte

Fra : Miki Hoe

Dato : 17-10-01 22:45

Bare et forståelses spørgsmål...

Har hun stået i boksen alene i så lang tid?? Har I ikke ladet en anden hest
været inde sammen med hende?

Hvis der er et par andre heste, så kan de jo på skift stå sammen med hende!
Heste er jo flokdyr og har meget brug for "vennerne", så måske ville hendes
humør også blive bedre af det!

Min heste blev engang syet i benet og skulle stå stille i boks i 4 uger og
såret sprang op hele tiden, fordi jeg lukkede den anden hest ud, så han var
alene!

Desuden massere af hø! Heste kan ikke få nok af hø... en heste spiser jo
gennemsnitlig 18 timer i døgnet..

-miki-