Hvordan måler OU== et LAN ?
Fra : brian hemstedt

Dato : 11-10-01 12:26

Hejsa.

Vi har lidt problemer på vores LAN, men inden jeg går videre med dem vil
jeg gerne have lidt konkret at komme med andet end "det er langsomt".

Lidt om LAN'et.
Det er et 100Mbps fuldt switched LAN med ca 300 noder. Vi har 3 linux boxe
stående direkte på hovedkrydsfeltet. Derfra går det videre til
bygningskrydsfelterne, hvor klienterne så er koblet på.

Lige efter nettet blev taget i brug kunne jeg sende/hente via ftp fra en
maskine i en anden bygning med et effektivt flow på ca 7MB/s (oplyser
ncftp). I dag skal jeg være lykkelig hvis jeg kommer op på 500Kb/s.

Jeg tror ikke at nettet er "mættet" da der så ville være ret meget "disco
lys" i hovedkrydsfeltet. Vi har desværre ikke mannaged udstyr så jeg kan
ikke få noget af vide fra switchene selv.

For at måle båndbredten med andet end ftp har jeg kigget lidt på "bing"
der skulle være lavet til netop dette formål, men det lader til at den
aligevel ikke er glad for at måle når både begge targets er på samme lan.

Spørgsmålet er så: er der nogen der har kandskab til et anden stykke
linux software der kan måle den reelle bondbredte mellem 2 maskiner på et
LAN.

MVH. Brian Hemstedt

Fra : Henrik Lund Kramshøj

Dato : 11-10-01 22:54

brian hemstedt wrote:

> [...]
> stående direkte på hovedkrydsfeltet. Derfra går det videre til
> bygningskrydsfelterne, hvor klienterne så er koblet på.
Kører alle netkort fuld-duplex 100Mbps - og er switch og kort enige ??
(har set auto negotiate fejle ved flere lejligheder)

> Lige efter nettet blev taget i brug kunne jeg sende/hente via ftp fra en
> maskine i en anden bygning med et effektivt flow på ca 7MB/s (oplyser
> ncftp). I dag skal jeg være lykkelig hvis jeg kommer op på 500Kb/s.
Mellem to maskiner som ingen andre bruger, eller til/fra en af dine servere
- måske kunne din server tunes på memory der afsættes til netværksbuffere osv.

> [...]
>
> Spørgsmålet er så: er der nogen der har kandskab til et anden stykke
> linux software der kan måle den reelle bondbredte mellem 2 maskiner på et
'netstat -in' giver statistik over interfaces, jeg er blevet overrasket af et
dårligt kabel i ny og næ.

> MVH. Brian Hemstedt
Jeg ville smide en Ethereal på nettet og kigge lidt på trafikken, tage et par
samples indenfor normal arbejdstid og udenfor.

Henrik Lund Kramshøj
hlk@sikkerhedsforum.dk, hlk@kramse.dk, lund@diku.dk
Sikkerhedsforum DK - seriøs debat om IT sikkerhed

Fra : brian hemstedt

Dato : 12-10-01 12:03

> Kører alle netkort fuld-duplex 100Mbps - og er switch og kort enige ??
> (har set auto negotiate fejle ved flere lejligheder)

De switche jeg har kigget på intil videre har ikke været i tvivl.

> Mellem to maskiner som ingen andre bruger, eller til/fra en af dine
> servere - måske kunne din server tunes på memory der afsættes til
> netværksbuffere osv.

Well - der er ikke rørt ved serveren de sidste år - så jeg er tilbøjlig
til at give nettet skylden. Serveren har det fint, og så længe man er på
samme switch som den, fiser det afsted derudaf :)

> Jeg ville smide en Ethereal på nettet og kigge lidt på trafikken, tage
> et par samples indenfor normal arbejdstid og udenfor.

Som sagt er nettet 100% switched - så de eneste pakker man får ved at
sniffe er dem der er til, eller fra, pågændende maskine samt broadcast
traffik :(

Jeg kunne måsle prøve at smide et 100mbps hub i hovedkrydsfeltet og måle
lidt på det. Meeeen....der må nu være enklere måder.

MVH. Brian Hemstedt

Fra : Torben Mellerup

Dato : 12-10-01 05:11

Hejsa

Visse unmanaged switche har problemer med deres spanning-tree så
der hjælper det kun at slukke/tænde for dem. Winsjov maskiner kan
også have problemer med full-duplex, lås dem til half-duplex.
Netcat er en util til at lave store trafik mængder med, findes også
til Winsjov, prøv at søge på 'freshmeat', brug netstat -in (netstat -e
på WinNT) til at se trafikken.

mvh
Torben Mellerup