vinyl overspilning
Fra : P.Sørensen

Dato : 11-10-01 11:36

Hej, har fornylig fået brænder, og ønsker at overspille mine gamle vinyl
lp`er til cd.
Hvad skal der til for at dette kan lade sig gøre? Hvilke erfaringer/gode råd
har I?
Kan man sætte pladespilleren - uden forstærker i - direkte til pc`en?
Preben

Fra : Mogens

Dato : 11-10-01 11:55

On Thu, 11 Oct 2001 12:35:47 +0200, "P.Sørensen" <ps@vestnet.dk>
wrote:

> [...]
>har I?
>Kan man sætte pladespilleren - uden forstærker i - direkte til pc`en?

Hej

Du kan ikke sætte pladespilleren direkte til PC'en da dens signal
vil være alt for svagt. Du kan købe en lille forforstærker specielt
til dette formål. Terratec laver en ( RIAA forstærker ) som koster
omkring 500,-. ( set hos Computercity i Aalborg )

Ellers er du nødt til at køre signalet igennem dit stereoanlæg,
men det virker også ganske udemærket. Jeg plejer selv at
gøre det på den måde. ( Fra Line-out i anlæg til Line-in på
lydkort )

Et godt program til at optage hele LP sider med, splitte dem op
i tracks og rense lyden for støj er Cool Edit Pro. Det har nogle
virkeligt gode filtre til at fjerne sus og klik fra ridser.

Mvh Mogens

Fra : Klaus

Dato : 11-10-01 12:00

"P.Sørensen" wrote:

> [...]
> har I?
> Kan man sætte pladespilleren - uden forstærker i - direkte til pc`en?

Jeg ved at Adaptec's Easy CD Creator DeLuxe kan klare det - der kan du
optage fra Line indgangen på lydkortet og bede programmet om at inddele
numrene ved at definere en minimum pause mellem numrene (dog med risiko
for at numre med stille passager kan trigge et nummerskift, men så skal
du bare flette dem sammen bagefter).

Du kan ikke sætte pladespilleren direkte til lydkortet - det kræver en
forforstærker (RIAA) som er indbygget i forstærkere med
pladespillerindgang.

/klaus

Fra : Mogens

Dato : 11-10-01 15:52

On Thu, 11 Oct 2001 13:00:19 +0200, Klaus <p1028820ns@mail.uni2.dk>
wrote:

>Jeg ved at Adaptec's Easy CD Creator DeLuxe kan klare det -

Det er altså ikke noget der fungerer særlig godt. Jeg har rodet
med det tidligere. De filtre som Easy CD Creator's Spin Doctor
har til at fjerne støj med er desuden forfærdelige. De kan virkelig
splitte en ellers rimelig optagelse ad.

Næ, så virker det altså noget bedre at optage en hel LP side
i Cool Edit Pro og så selv klippe den op i tracks. Det har
Cool Edit nemlig også en udemærket funktion til.

Mvh Mogens

Fra : Bjarne Duelund

Dato : 11-10-01 16:48

"Mogens" <moveng@mailme.dk> skrev i en meddelelse news:f9cbst8ihjcvovamo3fj06ua8fk6qrdjdb@4ax.com...

> og så selv klippe den op i tracks. Det har
> Cool Edit nemlig også en udemærket funktion til.

Eller CDWave.

--
Mvh Bjarne Duelund, duelund@danbbs.dk
Opsætning af Windows ICS, XP tips, Fjernstyring af PC m.m.:

Fra : Kurt Brixen

Dato : 11-10-01 17:27

On Thu, 11 Oct 2001 16:51:34 +0200, Mogens <moveng@mailme.dk> wrote:

>Næ, så virker det altså noget bedre at optage en hel LP side
>i Cool Edit Pro og så selv klippe den op i tracks. Det har
>Cool Edit nemlig også en udemærket funktion til.

Hvis man bruger Feurio til at brænde med, er der ingen grund til at
splitte lp-siden op i tracks. Feurio kan sætte index-mærker.

Kurt Brixen

Fra : Bjarne Duelund

Dato : 11-10-01 16:50

Hje Preben

"P.Sørensen" <ps@vestnet.dk> skrev i en meddelelse news:3bc5763b$0$9449$4d4eb98e@read.news.dk.uu.net...
> [...]
> har I?
> Kan man sætte pladespilleren - uden forstærker i - direkte til pc`en?

Udover de gode tip du allerede har fået, så prøv at kig her:

<http://homepages.nildram.co.uk/~abcomp/pcaudiofaq.htm>
<http://homepages.nildram.co.uk/~abcomp/lp-cdr.htm>

Fra : --* edmundo *--

Dato : 11-10-01 18:21

"P.Sørensen" <ps@vestnet.dk> skrev i en meddelelse
> Kan man sætte pladespilleren - uden forstærker i - direkte til pc`en?
> Preben

Udover en RIAA forstærker skal du også finde ud af om du har en MM eller MC
pickup. Jeg har den sidst og jeg bliver nødt til at køre mit signal igennem
min gamle Yamaha forforstærker for at få lyden frem.

Edm...

Fra : Peter Dahl

Dato : 11-10-01 18:19

> [...]
igennem
> min gamle Yamaha forforstærker for at få lyden frem.
Jeg mener at www.politiken.dk under Internet har en ganske god artikel om
how-to-do og forslag til progs m.m.

Peter

Fra : Peter Dahl