Hard links - hvordan
Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 10-10-01 23:25

Nu har jeg forsøgt i lang tid at lave et link til et direktorie - men det
virker STADIG ikke.

Jeg er root, og prøver:

ln -d /home/common /home/user/common <- operationen er ikke tilladt

ln -d /home/common <- mens jeg står i /home/user <- virker ikke

Jeg kan godt lave symbolske link, men hvorfor f... kan jeg ikke lave hard
link ?

Øh - Mandrake Linux

Jørn

Fra : Henrik Lund Kramshøj

Dato : 11-10-01 00:19

"Jørn Hundebøll" wrote:

> [...]
>
> ln -d /home/common <- mens jeg står i /home/user <- virker ikke
>
> Jeg kan godt lave symbolske link, men hvorfor f... kan jeg ikke lave hard

Man kan ikke!
Så vidt jeg ved, skyldes det opbygningen med inoder
katalogstrukturer osv.

Filer der referes flere steder fra behøver ikke at have kendskab til
"hvor de kommer fra", mens du i kataloger skal have .. til at pege
til dit forældre katalog.

(prøvede at lave mere teknisk forklaring ved brugaf min Banahan/Rutter
Unix bog, men det er for sent, GAB)

Henrik Lund Kramshøj
hlk@sikkerhedsforum.dk, hlk@kramse.dk, lund@diku.dk
Sikkerhedsforum DK - seriøs debat om IT sikkerhed

Fra : Peter Makholm

Dato : 11-10-01 00:26

"Jørn Hundebøll" <xven@netbruger.dk> writes:

> Nu har jeg forsøgt i lang tid at lave et link til et direktorie - men det
> virker STADIG ikke.

Hvilket filsystem bruger du?

Hardlinks og kataloger er ikke generelt noget rod, og det kan være at
det kun er ext2 man kan lokke til det. Det er generelt noget rof man
ikke bør gøre.

-- Allan Olesen på dk.edb.system.unix

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 11-10-01 07:54

"Peter Makholm" <peter@makholm.net> skrev i en meddelelse

> Hvilket filsystem bruger du?

Det må være ext2 - standard fil systemet i Mandrake 8.1 - tror jeg (det er
med garanti ikke FAT).

> Hardlinks og kataloger er ikke generelt noget rod, og det kan være at
> det kun er ext2 man kan lokke til det. Det er generelt noget rof man
> ikke bør gøre.

Det er fordi jeg gerne til "naile" min FTP brugere til deres home dir, også
give dem adgang til et fælles dir vha. et link til et common dir. Jeg har
tidligere brugt at NFS mounte dem, men det virker lidt voldsomt at mounte et
dir pr. bruger. Jeg vil mene, at et link er mindre ressourcebelastende end
en NFS mount - på samme maskine vel at mærke.

> --
> Når folk spørger mig, om jeg er nørd, bliver jeg altid ilde til mode
> og svarer lidt undskyldende: "Nej, jeg bruger RedHat".
> -- Allan Olesen på dk.edb.system.unix

Mandrake er vel også et slags ikke-nørd system ?

Jørn

Fra : Kent Friis

Dato : 11-10-01 21:38

Den Thu, 11 Oct 2001 08:53:37 +0200 skrev Jørn Hundebøll:

>"Peter Makholm" <peter@makholm.net> skrev i en meddelelse

>det

>Det må være ext2 - standard fil systemet i Mandrake 8.1 - tror jeg (det er
>med garanti ikke FAT).

Er de ikke gået over til Reiserfs?

> [...]
>dir pr. bruger. Jeg vil mene, at et link er mindre ressourcebelastende end
>en NFS mount - på samme maskine vel at mærke.

Hvad med de nye muligheder i forb. med "union mount"?

Mvh
Kent
--
War does not determine who is right, only who is left.

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 11-10-01 23:19

Kent Friis <kfr@fleggaard.dk> skrev i en news:9q4vvc$iiv$2@sunsite.dk...

> Er de ikke gået over til Reiserfs?

Der står ext2 i min fstab under /dev/hda1 / - så jeg gætter på det er ext2.

> Hvad med de nye muligheder i forb. med "union mount"?

union mount - det kan du ikke bare skrive, også ikke fortælle lidt mere om
det. Hvad kan det, og hvordan bruges det, og hvor kan man læse mere ?

Jørn

Fra : Claus Alboege

Dato : 12-10-01 12:09

[snip]

> [...]

Jørn> union mount - det kan du ikke bare skrive, også ikke fortælle
Jørn> lidt mere om det. Hvad kan det, og hvordan bruges det, og hvor
Jørn> kan man læse mere ?

% uname -r
2.4.9
% sudo mount -o bind /etc/rootdns /tmp/rootdns
% df |grep rootdns
/etc/rootdns 988212 541284 396728 58% /tmp/rootdns

--
Mvh Claus Albøge

"Don't summarize. Don't abbreviate. Don't interpret."
      -- D. J. Bernstein

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 12-10-01 12:27

Claus Alboege <tractrix@kom.auc.dk> skrev i en

> % uname -r
> 2.4.9
> % sudo mount -o bind /etc/rootdns /tmp/rootdns
> % df |grep rootdns
> /etc/rootdns 988212 541284 396728 58% /tmp/rootdns

Aha - det er smart - og nok det jeg har behov for - takker !!

Jørn

Fra : Kent Friis

Dato : 12-10-01 16:07

Den Fri, 12 Oct 2001 00:19:12 +0200 skrev Jørn Hundebøll:

>Kent Friis <kfr@fleggaard.dk> skrev i en news:9q4vvc$iiv$2@sunsite.dk...

>er

>Der står ext2 i min fstab under /dev/hda1 / - så jeg gætter på det er ext2.

Åbenbart ikke.

> [...]
>end

>union mount - det kan du ikke bare skrive, også ikke fortælle lidt mere om

Jo sagtens. Jeg var ikke engang sikker på at det var det rigtige, men
jeg kunne mindes at have læst et eller andet på LKML for et par måneder
siden. Men det ser ud til at du har fået en forklaring af en der rent
faktisk kender union mount.

>Hvad kan det, og hvordan bruges det, og hvor kan man læse mere ?

http://www.google.com/

Mvh
Kent
--
War does not determine who is right, only who is left.

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 12-10-01 18:31

"Kent Friis" <kfr@fleggaard.dk> skrev i en meddelelse

> Åbenbart ikke.

Det forstår jeg ikke - hvad mener du så det er ?

> [...]
> jeg kunne mindes at have læst et eller andet på LKML for et par måneder
> siden. Men det ser ud til at du har fået en forklaring af en der rent

Ja, og jeg har fået det til at virke.

Men du gør det igen - hvad er LKML ?

> http://www.google.com/

Google - jeg tror jeg har hørt om det før - jo tak, jeg forsøgte faktisk at
søge en del på union og mount men fandt ikke noget fornuftigt. Derfor en
stor tak til Claus (og dig).

Jørn

Fra : Kent Friis

Dato : 12-10-01 20:46

Den Fri, 12 Oct 2001 19:30:40 +0200 skrev Jørn Hundebøll:
>"Kent Friis" <kfr@fleggaard.dk> skrev i en meddelelse

>ext2.

>Det forstår jeg ikke - hvad mener du så det er ?

Jeg henviste til den linje du klippede væk "er de ikke gået over til
reiserfs?" - det er de åbenbart ikke.

Linux Kernel Mailing List.

Mvh
Kent
--
War does not determine who is right, only who is left.

Fra : Peter Makholm

Dato : 11-10-01 08:14

"Jørn Hundebøll" <xven@netbruger.dk> writes:

> Det må være ext2 - standard fil systemet i Mandrake 8.1 - tror jeg (det er
> med garanti ikke FAT).

Det ser ud til at ext2 heller ikke tillader det. Jeg er dog næsten
sikker på at jeg på et eller andet tidspunkt har gjort det på grund af
diskussion her i gruppen.

> Det er fordi jeg gerne til "naile" min FTP brugere til deres home dir, også
> give dem adgang til et fælles dir vha. et link til et common dir. Jeg har

Hvis dine ftp-brugere alligevel ikke har shell-adgang, så kan du bare
bruge softlinks og bede din ftpd om at følge softlinks.

(Nej, jeg ved ikke noget om ftp. Det er lang tid siden jeg besluttede
at der ikke skulle køre ftpd på systemer jeg har root-adgang til)

-- Allan Olesen på dk.edb.system.unix

Fra : Kent Friis

Dato : 11-10-01 21:39

Den Thu, 11 Oct 2001 09:14:12 +0200 skrev Peter Makholm:

> [...]
>
>Hvis dine ftp-brugere alligevel ikke har shell-adgang, så kan du bare
>bruge softlinks og bede din ftpd om at følge softlinks.

Det kræver at han dropper chroot.

Mvh
Kent
--
War does not determine who is right, only who is left.

Fra : Peter Dalgaard BSA

Dato : 12-10-01 11:22

kfr@fleggaard.dk (Kent Friis) writes:

> Det kræver at han dropper chroot.

Problemet er svjh at hvis du kunne hardlinke et dir til at kunne ses
fra en chroot environment, så giver cd dir/../../... adgang til resten
af disken, og det gør jo ligesom chroot'ningen nytteløs.

--
O__ ---- Peter Dalgaard Blegdamsvej 3
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics 2200 Cph. N

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 12-10-01 12:21

Peter Dalgaard BSA <p.dalgaard@biostat.ku.dk> skrev i en

> Problemet er svjh at hvis du kunne hardlinke et dir til at kunne ses
> fra en chroot environment, så giver cd dir/../../... adgang til resten
> af disken, og det gør jo ligesom chroot'ningen nytteløs.

Ikke hvis de kommer tilbage samme vej, som de kommer frem. Proftp kan enten
følge links frem, også tilbage på den måde direktorierne eksistere rigtigt
på, eller tilbage via linket.

Jørn