Ny harddisk?
Fra : Lothario

Dato : 10-10-01 23:32

Hvor lang tid holder en harddisk generelt? Min 800mb sag fra '96 er begyndt
at 'hoste' lidt.

Moe

Fra : complex@pc.dk

Dato : 11-10-01 05:33

Det lyder "normalt" med den alder.

Men spørgsmålet er lidt i stil med hvor gammel bliver mennesket
Svaret er normalt "ca 75 år"
Men et også rigtigt svar ville lyde mellem 1 minut og 110-115 år.

www.complex-data.dk www.pc-doktoren.dk
Tlf:(+45) 48188551 Fax:(+45) 48188551
Hotline: (+45) 40188551 7oo-22oo Hele ugen også lør/søndag
e-mail:complex@pc.dk

Fra : Peter Schrøder

Dato : 11-10-01 07:14

<complex@pc.dk> skrev...
> Det lyder "normalt" med den alder.
>
> Men spørgsmålet er lidt i stil med hvor gammel bliver mennesket
> Svaret er normalt "ca 75 år"
> Men et også rigtigt svar ville lyde mellem 1 minut og 110-115 år.

Harddiske har "indbygget" levetid. Fabrikanten har opgivet
sine forventninger i diskens datablad.
MTBF eller "Mid Time Before Failure" er omkring
2-400.00 timer for ide drev og ca det dobbelte for
scsi drev.
Peter
pschATmail.dk
Replace AT with @ to reply.

Fra : Thomas Worm Madsen

Dato : 11-10-01 07:45

> Harddiske har "indbygget" levetid.

Det er vel 'forventet gennemsnitlig levetid'..
For den dør vel ikke efter 3-400.000 timer?

MVH

TWM

Fra : Peter Schrøder

Dato : 11-10-01 10:13

Thomas Worm Madsen skrev...

> Det er vel 'forventet gennemsnitlig levetid'..
> For den dør vel ikke efter 3-400.000 timer?

He he - 400.000 timer er ca 45 år og det er vel kun
omkring 30 år siden den første harddisk så dagens lys?
Der er brudt en del diske sammen i den periode...
MTBF tallet skal forstås på en helt anden måde:
En sådan disk har vel en gennemsnitlig levetid
på ca 5 år. Hvis man skifter denne disk ud, med en
magen til, hvert 5. år, vil der gå 45 år før man oplever et
disknedbrud...teoretisk.
Visse producenter har, på det seneste, haft lidt knas
med bare at få skidtet til at holde garantiperioden ud.
Peter
pschATmail.dk
Replace AT with @ to reply.