IDE cd brænder under Linux
Fra : Thomas Bjørn Anderse~

Dato : 10-10-01 22:49

For et par uger siden faldt jeg for fristelsen og købte et Lite-On
12/10/32x cd brænder drev. Det virker sådant set også fint nok i
Windows 2000, men jeg vil egenligt helst bruge det under Linux.

Jeg har fulgt CD-Writing-HOWTO og booter kernen med hdb=ide-scsi og
forsøger at brænde en CD med cdrecord-1.9. Uanset hvilken hastighed
jeg forsøger med (2,4,8 eller 12) får jeg efter nogle MB en
scsi-timeout og hele maskinen fryser.

Oct 10 23:15:10 ted kernel: scsi : aborting command due to timeout
: pid 228, scsi0, channel 0, id 0, lun 0
Write (10) 00 00 00 08 f6 00 00 1f 00
Oct 10 23:15:10 ted kernel: hdb: timeout waiting for DMA
Oct 10 23:15:10 ted kernel: ide_dmaproc: chipset supported
ide_dma_timeout func only: 14
Oct 10 23:15:10 ted kernel: hdb: status timeout: status=0xd8 { Busy }
Oct 10 23:15:10 ted kernel: hdb: drive not ready for command
Oct 10 23:15:11 ted kernel: hdb: ATAPI reset complete
Oct 10 23:15:11 ted kernel: hdb: irq timeout: status=0x80 { Busy }

Som primær master sidder der en harddisk der er spundet ned med hdparm
-y /dev/hda, men det burde vel ikke gøre nogen forskel?

Jeg bruger kernel 2.4.11-xfs.

Thomas
--
Thomas Bjorn Andersen, bjorn@daimi.au.dk
+++ATH

Fra : Thomas Bjørn Anderse~

Dato : 10-10-01 23:20

bjorn@daimi.au.dk (Thomas Bjørn Andersen) writes:

> [...]
> forsøger at brænde en CD med cdrecord-1.9. Uanset hvilken hastighed
> jeg forsøger med (2,4,8 eller 12) får jeg efter nogle MB en

Og svaret var selvfølgeligt at slå DMA fra med kommandoen:
hdparm -d0 /dev/hdb

Thomas

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 10-10-01 23:22

Thomas Bjørn Andersen wrote:

> [...]
> Oct 10 23:15:11 ted kernel: hdb: ATAPI reset complete
> Oct 10 23:15:11 ted kernel: hdb: irq timeout: status=0x80 { Busy }

Det lyder som om du skal have slået DMA fra på brænderen med 'hdparm
-d0 /dev/hdb'.

Iøvrigt - hvorfor sidder den på hdb og ikke hdc? Det er da ikke smart
at have den siddende på samme IDE-kanal som harddisken?

Rasmus

--
-- [ Rasmus 'Møffe' Bøg Hansen ] ---------------------------------------
There's no point in being grown up if you can't be childish sometimes.

Fra : Thomas Bjørn Anderse~

Dato : 10-10-01 23:36

Rasmus Bøg Hansen <moffespam@amagerkollegiet.dk> writes:

> Det lyder som om du skal have slået DMA fra på brænderen med 'hdparm
> -d0 /dev/hdb'.

Yuss. Det fandt jeg ud af, 4 minutter efter at have sendt den
originale post.

> Iøvrigt - hvorfor sidder den på hdb og ikke hdc? Det er da ikke smart
> at have den siddende på samme IDE-kanal som harddisken?

På hdc sidder mit cdrom drev. hda er bare en gammel disk til windows,
derfor er den spundet ned normalt. Diskene til linux sidder på en
ATA100 controller.

Ellers, mange tak for hjælpen.

Thomas

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 11-10-01 06:54

> På hdc sidder mit cdrom drev. hda er bare en gammel disk til windows,
> derfor er den spundet ned normalt. Diskene til linux sidder på en
> ATA100 controller.

Nåhja, det ku' jeg næsten have sagt mig selv - ingen 'puter uden CD-rom
drev

Rasmus

--
-- [ Rasmus 'Møffe' Bøg Hansen ] ---------------------------------------
Programming is a race between programmers, who try and make more and

Fra : Ole Hansen

Dato : 11-10-01 08:20

> [...]

> 12/10/32x cd brænder drev. Det virker sådant set også fint nok i
> Windows 2000, men jeg vil egenligt helst bruge det under Linux.

Jeg har nøjagtig samme brænder som dig, og hos mig virker den uden
problemer overhovedet. Det eneste, jeg har gjort er at oversætte en
kerne med scsi-generic support og scsi-emulation, samt fortalt min
kerne at /dev/hdc er et scsi drev.

Jeg ved ikke engang om DMA er slået til på mit... Kan desværre ikke
checke nu, da jeg ikke er hjemme... Måske kan det være fordi drevet
sidder som slave?

> Jeg bruger kernel 2.4.11-xfs.

2.4.10

--