forben....
Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 10-10-01 22:19

Hej

Er der måske nogen af jer, der har nogen tips til, hvad der er galt med
Robin? I får lige lidt fakta: Han er 13 måneder gammel, jeg har haft ham
siden han var 5 måneder. Han er en Parson Russell Terrier og er ca. 38 cm
høj og vejer 9 kg. Vi går lydighed og spor, har gået til lidt "babyagility"
uden spring og høje ting. Jeg hverken løber eller cykler med ham, men han
får ca. 3 timers "motion" hver dag. Dette er fordelt over dagen og består
oftest af en tur over i parken på den anden side af vejen, hvor han leger
med andre hunde og en tur i skoven - ca. 3 km plus diverse småture og
træning. Han styrer altså stort set selv tempoet.

Han har i perioder småhaltet lidt på højre forben, især lige når han kommer
ud. Det er dog efterhånden et par måneder siden sidst. Desuden har han altid
ligesom undgået at lægge vægt på det ben, når han sidder ned. Det ryster
ligesom eller også løfter han det simpelthen. Jeg tror ikke han har ondt i
det og virker i øvrigt ikke besværet af det.

Vi har selvfølgelig været hos dyrlægen flere gange. Hans pote er blevet
undersøgt, albuer og skuldre er røntgenfotograferet to gange, han har haft
"hvilepauser", fået smertestillende medicin, ja... vi har prøvet lidt af
hvert. De tre dyrlæger der har set på det, mener altid bare at det må
være et slag eller en lille forstrækning... og i øvrigt at jeg er lidt
hysterisk fordi jeg kommer rendende hele tiden Men jeg synes det er lidt
underligt.

Nogen ideer eller er det normalt?

--
-Trine

Se Robin på www.robinhund.dk

Fra : Martin Edlich

Dato : 11-10-01 00:34

In article <9q2dl7$1nqp$1@news.cybercity.dk>,
"Trine Dyrgaard" <trine@startnettet.dk> wrote:

> Nogen ideer eller er det normalt?

Du er sikker på at der ikke sidder et gammelt glasskår i poten?

--
MVH
Martin Edlich, MF

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 11-10-01 07:18

[Martin]

> Du er sikker på at der ikke sidder et gammelt glasskår i poten?

Det var jeg også bange for på et tidspunkt, men to dyrlæger har tjekket
det.... Men betyder det mon at jeg kan være sikker? Han er ikke øm,
ligegyldigt hvor meget jeg trykker på poten og der er ingen andre tegn på at
noget skulle være galt der. Han slikker den heller ikke "for meget"- lidt
slikker man vel altid

Trine

Fra : Martin Edlich

Dato : 11-10-01 14:36

In article <9q3d7u$2k5p$1@news.cybercity.dk>,

> Det var jeg også bange for på et tidspunkt, men to dyrlæger har tjekket
> det.... Men betyder det mon at jeg kan være sikker?

Det er uhyggeligt svært at opdage et glasskår i en pote, så 100% sikker
kan du nok ikke være.

> Han er ikke øm, ligegyldigt hvor meget jeg trykker på poten og der er
> ingen andre tegn på at noget skulle være galt der. Han slikker den
> heller ikke "for meget"- lidt slikker man vel altid

Jeg ville ikke udelukke glasskåret, hvis du ikke finder en anden årsag.

Fra : Finn Jensen

Dato : 11-10-01 08:03

"Trine Dyrgaard" <trine@startnettet.dk> skrev i en meddelelse

> Nogen ideer eller er det normalt?

Prøv at koge noget kamilliethe og hæld det over hans mad og lad det trække
til det er afkølet. Gør dette i 5-6 dage og se om ikke det hjælper?. Er der
lidt betændelse i benet så trækker kamilliethen dette ud.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 11-10-01 08:19

"Finn Jensen" <info@shannon-fly-dressing.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
der
> lidt betændelse i benet så trækker kamilliethen dette ud.

Det vil jeg prøve, det er ikke usandsynligt, at der sidder en eller anden
form for evt. ledbetændelse. Det virker mest som om han ikke bryder sig om
at strække håndledet (det de fleste nok ville kalde knæet...) på det
pågældende ben ud.

Men hvis det var betændelse ville det så ikke enten være blevet meget værre
eller gået over for længst? Han har jo stort set altid siddet sådan.

Trine

Fra : Finn Jensen

Dato : 11-10-01 08:21

> Men hvis det var betændelse ville det så ikke enten være blevet meget
værre
> eller gået over for længst? Han har jo stort set altid siddet sådan.

Smerten i benet plejer at blive værre jo mere hunden er i ro. Hvis den
bevæger sig rundt bliver betændelsen "varmet op" og det gør mindre ondt på
hunden. Han kan også have forstrukket et ledbånd og så er kamilliethe også
godt. En anden ting kan være vokseværk men ses oftes hos lidt yngere hunde
men kan godt forkomme omkring 1 års alderen. Kamilliethe er også godt mod
vokseværk. Vokseværk kommer af at hundens knogler vokser for hurtig i en
periode og kan oftes skyldes for meget protein i foderet. Selvom mange
anbefaler højprotein forder til hvalpe og det findes i al slags hvalpefoder,
så er dette ikke optimal foder da det oftes giver vokseværk.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 11-10-01 08:44

> [...]
hvalpefoder,
> så er dette ikke optimal foder da det oftes giver vokseværk.

Tak for hjælpen, jeg vil prøve kamilletheen. Vokseværk tror jeg nu ikke så
meget på, da han er udvokset og i øvrigt ikke er så stor Han har fået
"voksenfoder" siden han var 8 måneder. Jeg fodrer i øvrigt med Hills Science
Plan.

Trine

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 11-10-01 14:00

Han har ondt i benet eller poten når han løfter benet er det fordi det gør
ondt og på den måde at skåne benet ! jeg havde problemet med min hund i 3
mdr og var hos 2 forskellige dyrelæger der fotograferede alle knogler i
kroppen og intet var i vejen "sagde de "men når han havde leget med andre
hunde og havde vilet lidt begynte han at halte , jeg tog ind på
Landbohøjskolen og der er de åbenbart meget bedre til at tage
røngtenbilleder end der hvor jeg havde været i forvejen ! for de kunne se
med det samme på billederne at han havde en brækket knogle i poten
sesamknogle mener jeg at den hedder der er nogle hunde der får det problem
jeg kunne vælge at få ham opereret men de var ikke helt sikkre på at det
ville hjælpe så jeg prøvede forskellige ting først og en af tingene var
spormineraler som jeg stadig giver ham det hjalp og han halter aldrig mere
hvis jeg bare havde vist det kunne jeg have sparet 5000 kr i
dyrelægeregninger og en masse lidelser hos min hund !spormineraler fås hos
de fleste dyrehandlere og virker ved at smøre ledene på en måde hjælper også
imod h.d. min hund er glad og halter ikke mere p.g.a. spormineralerne , så
det kunne du da prøve det skulle gerne virke efter 3ugers tid

held og lykke

Fra : Christian Andresen

Dato : 11-10-01 14:08

"Punish the deed,not the breed"
<http://www.angelfire.com/biz6/dogholocaust/index.html@> wrote in message
8< 8< 8< 8< 8< 8< 8<
> [...]
> de fleste dyrehandlere og virker ved at smøre ledene på en måde hjælper

kan man få et produktnavn

mvh

Christian

Fra : Finn Jensen

Dato : 11-10-01 14:51

"Christian Andresen" <trav@FJERNESworldonline.dk> skrev i en meddelelse

> kan man få et produktnavn

Prøv Animin Mineraler. Hundedyrt men noget af det bedste. Nogen mener at det
forbygger HD ?. Noget er der måske for jeg brugte det under hele opvæksten
af min nuværende hund og hun har A1 i hofterne.
--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Christian Andresen

Dato : 11-10-01 14:57

> [...]
> forbygger HD ?. Noget er der måske for jeg brugte det under hele opvæksten
> af min nuværende hund og hun har A1 i hofterne.

Er det en stor race du har ?

Hvor kan man købe det henne ?
Får man en fordel ud af det hvis man fodrer med kvalitetsfoder, og hunden
ikke er plaget af noget ?

mvh

Christian

Fra : Finn Jensen

Dato : 11-10-01 15:59

> det
>
> Er det en stor race du har ?

Jeg har schæferhunde.

> Hvor kan man købe det henne ?

Dyrlæger og velassorteret dyrehandlere og Matas.

> Får man en fordel ud af det hvis man fodrer med kvalitetsfoder, og hunden
> ikke er plaget af noget ?

Ja Amimin Mineraler indeholder ikke vitaminer kun mineraler så du kommer
ikke galt i byen hvad angår vitaminer der evt. overlapper hinanden. Derimod
indeholder Animin en mængde nyttige mineraler som er med at opbygge knogler
og styrke hundens imunforsvar.

Du kan læse mere om Animin på følgende sider, evt. søg selv videre på Vital
Animin.
http://home.swipnet.se/~w-33500/fodertillskott.html
http://www.dyrebrevkassen.dk/html/leksikon/6t.html

Husk det skal være Vital Animin.......Tetra Animin er til dine akvariefisk

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Christian Andresen

Dato : 12-10-01 07:03

Mange tak for informationen

Jeg vil studere de links du sendte.

mvh

Christian

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 15-10-01 10:54

jeg vil mene at det forebygger problemer med knoglerne , det er ialtfald
godt at give til hunden imens den vokser selv om den intet fejler ! jeg
giver også min hund kvalitetsfodder men de kan åbenbart ikke finde ud af at
putte spormineraler i maden endnu

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 15-10-01 10:51

det hedder Vital-Animin spormineraler

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 11-10-01 23:45

Hej

Robin har rent faktisk fået VitalAnimin lige siden han var et halvt år, så
det burde ikke være spormineraler han mangler - desværre....

--

<http://www.angelfire.com/biz6/dogholocaust/index.html@> skrev i en
meddelelse news:0Ggx7.8106$%D3.668347@news000.worldonline.dk...

Fra : Erik Isager

Dato : 12-10-01 19:50

> Robin har rent faktisk fået VitalAnimin lige siden han var et halvt år, så
> det burde ikke være spormineraler han mangler - desværre....
>
> --
> -Trine

Det var også hvad jeg ville ha foreslået. Det har jeg også brugt på min
hund. Han haltede lidt en gang imellem som stor hvalp, og blev anbefalet
VitalAnimin. Jeg er overbevist om at det hjalp. I en alder af ca 8 år han
han fået lidt gigt, og får så medicin for det . Om "halten" i den unge
alder hænger sammen med gigten, ved jeg ikke, men måske. (ikke for at ta'
modet fra dig)

Erik Isager

Fra : Kim Christensen

Dato : 11-10-01 16:15

Hej.

Du skriver at Robin er blevet røntgenfotograferet, er det underforstået at
billederne ikke viste noget unormalt?.

Jeg har ofte haft held til at kurere hunde med ømme ben med massage. Det kan
være muskelinfiltrationer, men oftest synes jeg det sidder i bagbenene. Du kan
prøve at massere området omkring, hals/skulderparti, og ned ad benene. Hvis så
Robin ømmer sig når du nærmer dig et led er det ikke musklerne, men leddet der
er noget galt med. Det er ikke unormalt at unge hunde har ømme muskler, så prøv
lige massagen.

mvh

Kim Christensen

--
Posted from 46.ppp1-4.odn.worldonline.dk [212.54.68.46]

Fra : Mari

Dato : 12-10-01 20:00

"Trine Dyrgaard" <trine@startnettet.dk> skrev i en meddelelse news:9q2dl7$1nqp$1@news.cybercity.dk...

Hej Trine!

> Er der måske nogen af jer, der har nogen tips til, hvad der er galt med
> Robin? I får lige lidt fakta: Han er 13 måneder gammel, jeg har haft ham
> siden han var 5 måneder.

Din hund har en lang ryg - og kan nemt have fået en
muskelspænding el.lign. som forplanter sig - og viser
sig som du beskriver.
Brug kun halsbånd til at bære navneskiltet i - og brug ellers
en Gå-sele, til at sætte snoren fast i. Ikke en af disse
Gå-Pænt-tortur-seler, men en sele, der lægger presset
fra den "fremadstræbende" unghund ned på forbrystet i
stedet for som træk og ryk i halsen. Den ligner en sporsele,
så du kender den nok.

Ellers vil jeg anbefale dig at opsøge en kiropraktor, for at få
lidt hjælp til at finde ud af om hans ryg er OK. En så livlig
hund kan nemt få vredet sig lidt........ uden at det i øvrigt er
alvorligt - men hvis han til stadighed har spændinger, så
er risikoen at han overbeskytter nogle muskelgrupper, og
at de derved ikke udvikles normalt - og så har han for
alvor et problem.
(Har prøvet det, med en hund som havde en overtypet
forbensstilling.......... shade....)

Mh Mari