hjemme netværk
Fra : SharkanDK

Dato : 10-10-01 20:03

Hej,

Vi har et lille hjemme netværk med 2 pc'er og en bærbar koblet op med TDC
Bredbånd.

TDC Modemet er koblet til en 8 ports Switch. Vi har i øjeblikket 2 dynamiske
ip'er.
Derfor har jeg sat PC1 til at tage en ip selv, da den også genstarter ind
imellem.
PC2 tager også en ip, men der har jeg sat 2 netkort i, så den bærbare kan
kobles på nettet på den måde.

Jeg har dog tænkt på en anden løsning, men vil lige høre om det kan lade sig
gøre:

Hvis jeg bestiller fast IP i stedet for de 2 dynamiske.
Hvis jeg sætter TDC Modemet til PC2, som får fast ip, og derefter sætter
switchen på det andet netkort i den pc, kan jeg så ikke bruge PC2 til
router, firewall, web- og ftp-server ?
Jeg har tænkt på at installere Redhat Linux 7.1 på den.

Dernæst kobler jeg bare PC1 og den bærbare på switchen, de skal så få en ip
fra PC2. Kan jeg ikke det ?

Jeg håber på nogle gode svar.

På forhånd tak.

Fra : Jørgen Elmer

Dato : 11-10-01 20:35

Hej
Nemlig. Du skal bare køre Internet Connection Sharring (ICS) ( hvis det er en
Windåse), og tænke dig lidt om , så kører det!

Elmer

Fra : DUdsen

Dato : 12-10-01 18:51

SharkanDK wrote:

> [...]
> Jeg har tænkt på at installere Redhat Linux 7.1 på den.
>
> Dernæst kobler jeg bare PC1 og den bærbare på switchen, de skal så få

Det er ikke det store problem hvis du da kan tæmme din redhat

du har også brug for en dhcp-sever for at kunne tildele ip numre til
lokalnetværket (samme maskine) og husk dhcp-serveren må ikke sendes på
internettet. man skal sørge for at den ikke får lov til det.
Dhcp-serveren kan undladet vis du vælger at bruge faste iper lokalt
under alle opstendigheder skal PC2 maskere de to andere maskiner.