Ble / potte
Fra : Iben

Dato : 10-10-01 14:34

Hej ....

Jeg ved ikke hvor meget jeg skal fortælle om min søn, men det grundliggende
problem er, at han i den senere tid er begyndt af og til at fortælle mig,
at nu har han altså tisset i "bukserne" !
Og det er jo så egentlig ikke et problem *S*, men jeg vil jo gerne rose ham
for at han fortæller mig det, for at det på sigt kan opmuntre ham i
processen til at blive renlig - men uden at rose ham for at han tisset i
bleen i stedet for at sætte sig på potten (som jeg med det samme tilbyder
ham, men som han hver gang afslår !)

Hvad gør jeg ?

Iben

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 10-10-01 14:54

Hej

Vi har to drenge og havde egentlig samme problem. Vi prøvede og prøvede
og prøvede at fortælle at han skulle sige til inden, men ak nej - intet
trængte ind. Så gjorde vi det meget simpelt - vi gav dem ingen ble på i
dagstimerne. Det gav lidt meget vasketøj i de første par dage, men i
løbet af gangske få dage var det hele overstået og de gik selv på
potte/toilet. Nogen af vores venner gjorde det samme med samme resultat.
Den mindste af vores endte faktisk med at være renlig i dagstimer i en
alder af blot 25 måneder.

Det er i øvrigt en god ide at du, når bleen er taget fra ham, selv
spørger af og til om han ikke start skal på toilet - de overraskes meget
pludseligt af trangen og så kan det være for sent.

mvh
Karsten Feddersen
http://www.feddersen.dk

Fra : Iben

Dato : 11-10-01 14:01

Tak for dit bidrag, men det er altså lige et nummer for barskt for mig *S*
Desuden er der andre ting som spiller ind som umuliggør at jeg konsekvent og
uden videre kan lade ham gå uden ble på i dagtimerne og lade "tingene stå
til".

Iben

Fra : Lotte L.

Dato : 11-10-01 08:43

Hej Iben
Min holdning er at den proces med at sige til, når barnet HAR tisset i bleen
er et forstadie til at være klar til potten - og et ovenikøbet nødvendigt
forstadie. Derfor synes jeg at du skal betragte det som det og ikke direkte
presse på med potten hver gang han dygtigt har fortalt at han er færdig.
Istedet kunne du blot rose for at han har fortalt det, og umiddelbart
bagefter sige, at så er det med at få den våde ble af, for den er ikke rar
at gå med.
Efter nogen tid, vil du så kunne tage næste skridt (hvis han ikke selv gør
det) og begynde at snakke om, at når han selv kan sige før han skal tisse så
behøver han ikke at gå med ble længere. Lad endelig potten hvile indtil han
selv viser interesse. Jævnaldrende der bruger potte eller toilet er ofte det
bedste middel til at få vagt interessen. Måske ønsker din søn slet ikke at
bruge potte men derimod toilet, fordi det er sådan han ser jer gøre det. (Vi
har selv en af de dyre fine potter stående, og jeg vil tro den blev brugt i
en uges tid)
Hvis I blot tager bleen fra ham og lader ham "mærke" hvad konsekvensen er,
KAN det give bagslag, og et kraftigt et, sådan at det for det første tager
meget længere tid at stoppe med bleen og derudover vil han lide et enormt
psykisk nederlag. Efter hvad du beskriver er han endnu ikke klar til at
stoppe med bleen, så med mindre det er et stort problem at bruge ble i
børnehaven e.l. så slå lige koldt vand i blodet lidt endnu.
Ja, det var min uforbeholdne mening, jeg håber du kan bruge den.
Vh. Lotte

Fra : Iben

Dato : 11-10-01 13:59

> [...]
> betragte det som det og ikke direkte presse på med potten hver
> gang han dygtigt har fortalt at han er færdig.

Jeg synes heller ikke jeg har betragtet det som andet et et forstadie og jeg
vil selvfølgelig ikke presse ham til noget som helst - men en opmuntring kan
nogle gange være altafgørende. Jeg mener heller ikke at jeg presser på med
potten som sådan, for jeg siger ikke han SKAL på potte, men spørger ham om
han ikke kunne tænke sig det.

> Istedet kunne du blot rose for at han har fortalt det, og umiddelbart
> bagefter sige, at så er det med at få den våde ble af, for den er
> ikke rar at gå med.

Jah .... måske ! I den situation kan han vel ikke helt få den opfattelse at
jeg synes det det er flot at han tisser i bleen; men det er sørme ikke altid
nemt at få skiftet bleen, idet han har en træls ide med at vi skal lege
tagfat først (som jeg altså ikke leger med på) og hvis jeg så skal til at
have endnu flere bleskift om dagen, er jeg bange for at det kunne standse
ham i at sige når han har tisset.

>Lad endelig potten hvile indtil han selv viser interesse.

Pottenstolen står bare og står *S* og en sjælden gang sætter han sig på den
(med bukser og ble på) når vi sætter os på toilettet.

> Måske ønsker din søn slet ikke at bruge potte men derimod toilet, > fordi
det er sådan han ser jer gøre det.

Nej det kan det i al fald ikke være, for vi har indtil for godt 1 måned
siden haft en "baby-loo" - sådan et bræt over toilettet med et par trin
på. - og der var han bange for at sidde !!

> så med mindre det er et stort problem at bruge ble i børnehaven
> e.l.så slå lige koldt vand i blodet lidt endnu.

Problemet er ikke så stort - endnu - fordi han bliver passet herhjemme og
han er immervæk ikke fyldt 3 år endnu omend han gør det snart.
Men han skal fra januar / februar til at begynde i børnehave og jeg kan ikke
helt lade være med at tænke på, at jeg har hørt om flere tilfælde fra
forskellige børnehaver, hvor pædagogerne ikke skifter bleen når det er
tiltrængt, fordi det ikke lige er det de er mest interesseret i / har tid
til.
Det er derfor jeg jeg gerne vil i gang med en positiv opmuntring NU uden at
han kommer til at føle sig presset.

Iben

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 11-10-01 18:07

"Hej

Jeg kan godt huske den periode fra mit eget barn. Jeg havde også potte og
ekstra wc sæde men det ville han simpelhen ikke. Jeg ville ikke presse ham
for det skal nok komme. Dagen før sin 3 år fødselsdag sagde ungen til mig at
nu brugte han ikke ble mere. Jeg forklarede ham at det var helt fint med mig
men det betød at han skulle fortælle når han skulle på wc - han kunne selv
vælge hvad han ville sidde på. Han brugte aldrig ble efter det, heller ikke
om natten. Drenge kan godt være lidt længere om at lære det men jeg tro ikke
at man skal presse dem og pludselig er de bevidste om deres krop - så det
falder helt naturligt.
Hilsen Anja

Fra : Gitte Beyer

Dato : 11-10-01 18:50

Hej Iben

> [...]
>forskellige børnehaver, hvor pædagogerne ikke skifter bleen når det er
>tiltrængt, fordi det ikke lige er det de er mest interesseret i / har tid

Jeg vil da ikke betvivle, at det kan være et problem i nogle
børnehaver, selv om jeg ikke har egne erfaringer med det endnu. Men en
af mine bekendte er børnehavepædagog, og vi har talt om
"problemematikken" omkring børn der ikke er renlige ved start i
børnehave. Der hvor hun er, får de ofte de nye børn (eller i hvert
fald en del af dem) ind i "hold", efter sommerferien og juleferien. Og
der er stor forskel på, hvor mange af dem der er renlige. Men her går
pædagogerne ind og arbejder aktivt (i samarbejde med forældrene
selvfølgelig) på at få dem renlige. Det er jo selvfølgelig også i
deres egen interesse på længere sigt, da de jo så netop hurtigere kan
bruge krudtet på mere "spændende" opgaver med børnene. Men de lægger
et arbejde i det, og lader ikke bare stå til og lade ungerne gå rundt
med beskidt ble.

MVH
Gitte