over 512Mb RAM i Win98SE
Fra : Madman

Dato : 10-10-01 13:55

Hejsa...

Jeg har en Athlon 800 Mhz med et abit bundkort med via-chipset der kan
klare op til 2Gb Ram. Mit grafikkort er et Geforce2 mx.
Indtil videre har jeg kørt med 256Mb uden problemer, men nu har jeg købt
et 512Mb modul og smidt i maskinen, og jeg får en væsentlig ringere
ydelse.
Jeg har prøvet at køre med kun 512 modulet i, og det kører næsten ens
som med 256.
I 3d benchmark 2000 kører jeg i den første test på 80-90 fps med 512Mb.
Men med 768Mb (512+256) ligger jeg på ca 30 fps.

Jeg har hørt om problemet før, men troede ikke det var SÅ voldsomt...
Er der nogle der har været ude for det samme, og kender løsningen så
skriv venligst..

m.v.h. Madman

Fra : Peter Pan

Dato : 10-10-01 21:48

"Madman" <filur99@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> I 3d benchmark 2000 kører jeg i den første test på 80-90 fps med 512Mb.
> Men med 768Mb (512+256) ligger jeg på ca 30 fps.

Problemmet er ganske simpelt. Du kan ikke bruge mere end 512 MB ram. Du er
heldig bare at have fået den til at virke. Win9x+ME supportere ikke mere end
512 MB.

For at få det til at virke skal du disable alt ram over 512 MB. Så det
bedste vil i dit tilfælde være at tage de sidste 256 MB ram ud, eller
installere WinNT/Win2K/WinXP.

Jeg vil dog sige at den performance nedsættelse ikke er pgr mere ram
udelukkende. Jeg vil tro at din ram ikke køre samme hastighed som før. Prøv
at checke BIOS og se om det er sat optimalt op.

Læs evt. mere her:
http://support.microsoft.com/support/kb/articles/Q253/9/12.ASP

Mvh
Anders

Fra : F.Larsen

Dato : 10-10-01 22:06

Hvor meget RAM kan Win2k håndtere ?

--
Flemming
Nintaus unplugged: http://hjem.get2net.dk/Quake2/Nintaus/

Fra : Madsen

Dato : 10-10-01 22:08

"Peter Pan" <.@anders.dk> skrev:

> Problemmet er ganske simpelt. Du kan ikke bruge mere end 512 MB ram. Du er
> heldig bare at have fået den til at virke. Win9x+ME supportere ikke mere end
> 512 MB.

Så er det vist tid til et lille citat igen, igen:

Fra Resource ToolKit:
"With this addressing model, Windows 98 allows full use of the 4 GB
of addressable memory space for all 32-bit operating system components
and applications. Each 32-bit application can access up to 2 GB of addressable
memory space, enough to support the largest desktop application."

Der kan på visse maskiner forekomme problemer med mere end 1GB:
http://support.microsoft.com/support/kb/articles/Q184/4/47.ASP

Der kan på visse maskiner forekomme problemer med mere end 512MB:
http://support.microsoft.com/support/kb/articles/Q253/9/12.ASP

Nogle ældre MB (baseret på TX og vist nok også HX chipsæt) kan ikke cache
over 64MB.

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.

Fra : Günther Pedersen

Dato : 11-10-01 16:23

"

> [...]
> http://support.microsoft.com/support/kb/articles/Q253/9/12.ASP
>
> Nogle ældre MB (baseret på TX og vist nok også HX chipsæt) kan ikke cache

Desuden er der mange VIA bundkort som ikke kan håndtere mere end 512MB.
Det afhænger af det enkelte MB.
Det er i hvert fald ikke et Wdows problem.

Med venlig hilsen
Günther