Gravid og kastration
Fra : Lily

Dato : 10-10-01 11:25

Hvad gør dyrlægen, hvad han finder ud af under en sterilisation at hunkatten
er gravid?

Hvorfor jeg spørger er fordi jeg altid har haft problemer med at give min
hunkat p-piller. Hun hvæser og spytter. Hvis jeg har lusket pillen ind i et
eller andet lækkert, regner hun den ud og nægter at spise det.
Nu har jeg fået tid hos dyrlægen til at give hende snittet, men jeg
mistænker hende for at være gravid. Fjerner dyrlægen bare killingerne eller
hvordan foregår det?
Jeg har først fået tid den 23.9 og der vil hun jo så være længere henne hvis
hun altså er....

Det er noget ØV

Hilsen Tina

Fra : Tina Bach Larsen

Dato : 10-10-01 15:57

Ja han fjerne "bare " killingerne også. Men du kan jo spørge ham.

Mvh Tina

Fra : Lily

Dato : 10-10-01 18:08

Tina Bach Larsen <tina@tk.k-net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9q1njb$nfc$1@eising.k-net.dk...
> Ja han fjerne "bare " killingerne også. Men du kan jo spørge ham.
>
> Mvh Tina

Ok, nu kan det godt være at jeg går i forsvar, men hvad mener du med "bare"?

Jeg aner en lille smule fjendlighed i svaret. Hvis jeg tager fejl, vil jeg
selvfølgelig undskylde.
Jeg har efter bedste formåen prøvet på at undgå at min kat bliver gravid.
Efter at hun fik sit kuld killinger, har jeg prøvet at holde hende på
pillen, indtil killingerne var store nok til ikke at skulle kræve mælk fra
hende. Nu er de blevet store nok og nu skal hun steriliseres.
Og selvfølgelig kan jeg spørge dyrlægen, men jeg ved at der sidder mange
kvalificerede mennesker her i gruppen, så derfor spurgte jeg her.

Hilsen Tina

Fra : Camilla Scharff

Dato : 10-10-01 19:17

Hej Tina

Jeg ved ikke præcis hvad den anden Tina mener med sit udsagn - men problemet
under kastrationen er ikke større, end at evt. fostre vil blive fjernet
sammen med livmoderen. Det kan blive et problem hvis hun er langt henne, men
inden for de første 3 uger er det normal procedure.

Og til dem, som lige nu har killinger - og gerne vil undgå at få et kuld
mere - så husk at jeres katte kan komme i løbetid allerede få dage efter
fødslen, så giv jeres kat p-piller dagen efter! Hverken killinger eller mor
tager skade, og samtidig undgår man ny graviditet!

Mvh. Camilla
--
Camischa's burmesere
http://www.burmese.dk

Fra : Stine

Dato : 09-10-01 20:01

Og for at være på den helt sikre side. HVor mange og hvor ofte skal der
gives p-piller ???????

Skriver dette da Midi ligger med endu et kuld født 10½ uge efter sin sidste
killing - heldigvis kun et kuld med en killing. - trods p-piller Men føj,
for en fødsel det blev til denne gang Jeg måtte hjælpe hende med at
trække killingerne ud og hold op hvor hun skreg. Aldrig mere skal Midi have
killinger.
Stine
ps : men hun er glad og passer killingerne superb og slap for div.
livmoderbetændelser m.m.. OG alle killinger trives

Fra : Camilla Scharff

Dato : 10-10-01 21:01

Hej Stine

Hvor ofte katten skal have p-piller kan være lidt individuelt - som regel er
1 stk. en gang om ugen nok, men der findes "over-sexede" katte, som skal
have fx hver 6. dag i stedet for hver 7.
Når en kat bliver drægtig på trods af, at den får p-piller, så skyldes det
meget sjældent frekvensen af pillegivningen, men i stedet at at katten
spytter den ud/kaster den op igen - og det er katte rigtig gode til!! Og den
behøver strengt taget kun at spytte en enkelt ud...

Hvis du absolut ikke synes, at din kat skal have flere killinger, så bør du
få hende kastreret - ellers risikerer du at hun laver samme trick igen, også
selvom du giver hende piller oftere end hidtil.

Mvh. Camilla
--
Camischa's burmesere
http://www.burmese.dk

Fra : Stine

Dato : 09-10-01 21:57

I første omgang er vinduet "bundet" - jeg tror nemlig at hun har fået
skubbet vinduet op og er smuttet, og har selvfølgekig været tilbage inden
jeg opdagede det.
Men vil prøve at give hende 2* pille om ugen. Hun skal neutraliseres - men
min økonomi er desværre ikke til det lige nu og næppe det næste stykke tid.
Desværre
Medmindre jeg får solgt gården hurtigt.
En ting er jeg nu ret sikker på - Tarzan er ikke far til dette kuld. Han er
rødtabby m/hvid. Midi er Blå/hvid og alle 4 killinger er flotte gråstribede,
den ene hun er nærmest sort/sølv og så ikke stribet men "firkantet" øh...
spottet... øjhæ... kan ikke huske den rigtige betegnelse *G*
Men hun er bare smuk

Stine.

Fra : Tina Bach Larsen

Dato : 11-10-01 13:10

Pas nu på med de p-piller, de kan give kræft mm der er mange her i gruppen
der har dårlig erfaring eller kender til andre med dårlig erfaring med
p-piller til kat.

mvh Tina

Fra : Stine

Dato : 10-10-01 23:37

ja, det er rigtig nok, men det kan vær emere farligt at få dem
neutraliseret. Har fået 4 katte neutraliseret og de to af dem var 2 tæt på
at dø af det Så... Midi får p-piller til min økonomi tillader en
større dyrlægeregning. Og skal der 3 p-piller til om ugen for at holde hende
killinge-fri , ja så får hun det.
Stine

Fra : Fie

Dato : 12-10-01 07:21

Hej Stine

Dø af at blive neutraliseret? Hvordan gik det dog til? Er din dyrlæge
kompetent og dygtig nok, eller var det andre forhold der greb ind?

Hilsen
Fie

Fra : Stine

Dato : 13-10-01 15:57

"Fie" <fie@blaesenborg.net> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Dø af at blive neutraliseret? Hvordan gik det dog til? Er din dyrlæge
> kompetent og dygtig nok, eller var det andre forhold der greb ind?

Jo min nuværende og daværende dyrlæge var/er yderst kompetente. Og ved hvad
de laver - ellers vill ejge aldrig anbefale dem til andre eller fortsætte
med at bruge dem

1. kat : nogle syninger inde i hende sprang op, vildt blodtab - akut til
dyrlæge og åbnes igen, en smule bedøvelse fik hun ekstra men ikke særlig
meget da hun stadig var under opvågning. Hjem igen. Derefter kunne hun ikk
evågne helt af bedøvelsen, gik i chok m.m. Akut til dyrlæge. 2 gange var hun
ved at dø.

kat nr. 2 : går i chok knap et døgn efter operationen. Akut dyrlæge kl. lort
om natten. Heldigvis blev hun reddet, men det gik stærkt og kun fordi min
dyrlæge privat boede ca. 500 m fra mig, havde jeg skullet ind på
dyreklinikken med hende var det ikke nået.

Og ja jeg kender alle ricici ved p-piller men dyrlægeregningen skal altså
også kunne betales nu og det kan den ikke før min gård er solgt - desværre

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 12-10-01 09:19

Stine skriver:

> [...]
> at dø af det Så... Midi får p-piller til min økonomi tillader en
> større dyrlægeregning. Og skal der 3 p-piller til om ugen for at holde hende

Hej Stine
Ja, sådan kan vi jo alle have vores erfaringer...

Vi har netop i sidste uge fået steriliseret tre hunkatte, totalt uden problemer.
Alle tre kom hjem dagen efter, friske og veloplagte, og havde åbenbart slet
ingen smerter. Hvad angår p-piller, så kan jeg kun sige at dyrlægen fandt en 2
cm stor cyste hos den ene kat under indgrebet, forårsaget af pillerne. Og hun
har kun fået en enkelt pille om ugen i et års tid! Sådanne cyster kan være
ondtartede, eller "blot" give store hormonforstyrrelser hos dyrene, der påvirker
deres humør og endda kan gøre dem yderst aggressive. Under alle omstændigheder
siger de fleste dyrlæger at de kan se på en kat om den har fået p-piller, selv i
kort tid. Når den bliver "åbnet", ja så ser man de indre skader, og er ikke i
tvivl.

Så min helt personlige mening er at du bør få Midi til dyrlægen så snart du får
mulighed for det. Får hun først varige skader af p-pillerne, så kommer du til at
stå over for dyrlægeregninger af en helt anden størrelse, med mindre det er en
regning for aflivning...

Hilsen Dorthe

Fra : Gitte J.L

Dato : 12-10-01 09:43

Og nogle steder i landet kan man faktisk få tilskud til kastration af ens private
kat/katte. Det er i alt fald ikke forfærdelig lang tid siden, at jeg så en annonce
fra Kattens Værn i en ugeavis for Sønderborg, hvor de gjorde opmærksom på at der i
Sønderborg (og hele Alssundområdet?) er mulighed for tilskud. Dog...en kastration
burde de fleste kunne få råd til, hvis de en måned eller to skærer ned på
biografture, frisørbesøg og hvad man ellers tager sig råd til.
-Gitte

Fra : Stine

Dato : 13-10-01 15:52

"Gitte J.L" <gjlo98@hum.auc.dk> skrev i en meddelelse
.. Dog...en kastration
> burde de fleste kunne få råd til, hvis de en måned eller to skærer ned på
> biografture, frisørbesøg og hvad man ellers tager sig råd til.
> -Gitte

Tja, mit budget er på minimum.... alle faste regninger betalt - og så har
jeg ca. 250,- til 14 dage til mad, tøj, lommepenge, frisør, tandlæge,
biograf m.m. Så hvor jeg skal finde 1000,- kr lige nu ved jeg ikke
Men håber at gården snart er solgt så der er flere penge at leve for. PT er
det mest mad til mig selv der står forrest
Og ja, hunde og kattefoder er en fast udgift *G*
Stine

Fra : Tina Bach Larsen

Dato : 11-10-01 13:07

Grunde til at jeg har sat " bare " i gåseøjne er at jeg menere at det er ret
makabert!!!!