Trollingbåd
Fra : Jesper

Dato : 09-10-01 22:21

Hej NG

Jeg overvejer at gå ind i trollingfiskeriet, og har derfor været ude og
kigge på div. både. Mit valg for ikke at blive helt ruineret er faldet på en
Linder 400 alu-jolle med en 15hk Mariner motor og div. udstyr til en vældig
billig penge i Sverige.
Er der nogen der har erfaring med trollingfiskeri fra alu-joller, herunder
om disse er for ustabile osv.
Endvidere har jeg et spørgsmål vedr. ekkolod. Der er jo mange forskellige på
markedet, men det er lidt svært at finde ud af hvilket der giver mest valuta
for pengene, jeg regner med at bruge omkring 3000 kr. på et sådan.
Til sidst, kan det virkelig passe at en downrigger koster omkring 2000 kr.
Det er trods alt kun en stump wire med en gang bly og en forlænger stang.

Venlig hilsen
JHL

Fra : Peter Schrøder

Dato : 10-10-01 08:15

Jesper skrev...
> [...]
vældig
> billig penge i Sverige.
> Er der nogen der har erfaring med trollingfiskeri fra alu-joller,

I Amerika er næsten alle joller efterhånden lavet af aluminium.
Amerikanerne fortrækker dog skrog af katamaran-typen
fordi det giver større stabilitet når man står op i båden.
Du må være forberedt på at en så let jolle, er _meget_ livlig
når det blæser lidt, især fordi den har en forholdsvis høj
profil.
Peter
pschATmail.dk
Replace AT with @ to reply.

Fra : Brian Jensen

Dato : 10-10-01 19:18

Jeg foreslår du låner/køber bogen Småbådsfiskeri af Søren Vestergaard. Den
omhandler alle aspekter vedr. glasfiber-alu-træ Fordele ulemper mv. Det er
også en gennmgang af trollingfiskeri fra a til z

mvh

Brian

Fra : Flibohans

Dato : 10-10-01 20:36

Hej
Han hedder ikke Søren men Niels Westergård

Mvh Freddi
Brian Jensen <bria.j@vip.cybercity.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3bc49113$0$11599$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...

Fra : Christian Skands

Dato : 11-10-01 17:40

"Brian Jensen" <bria.j@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg foreslår du låner/køber bogen Småbådsfiskeri af Søren Vestergaard. Den
> omhandler alle aspekter vedr. glasfiber-alu-træ Fordele ulemper mv. Det er
> også en gennmgang af trollingfiskeri fra a til z

Ikke for at blande mig, men jeg mener at bogen er skrevet af Niels
Vestergaard. Tjek evt. www.salar.dk

--
Med lystfiskerhilsen

Christian
skands@mail.dk

Fra : Jan Jensen

Dato : 11-10-01 22:51

Hej,

Det er korrekt at forfatteren til "Småbådsfiskeri" hedder Niels
Vestergaard - og bogen kan absolut anbefales !

Som supplement kan også nævnes Steen Ulnits "Håndbog i småbådsfiskeri".

Selvom jeg har den førstnævnte bog, overvejer jeg også at anskaffe
sidstnævnte, idet jeg synes de supplerer hinanden utroligt godt ... begge
bøger vil være god hyggelæsning i de mørke vintermåneder.

Mvh Jan

Fra : Brian Kristoffersen

Dato : 13-10-01 23:55

Hej JHL

Jeg har selv en Quicksilver alu-jolle 12 fods, så det er altså den mindste
udgave. Jeg synes båden er meget stabil, men det er helt korrekt at den er
meget vindfølsom/strømfølsom, fx. når jeg troller ude i Gudenåen ved Randers
skal jeg blot slippe motoren et øjeblik så skifter båden retning, men her er
der altså også ret kraftig strøm. Det er begrænset hvad jeg har brugt min
båd til på havet, det er mest fladfisketure tæt på kysten og i fjordene jeg
har brugt den, det meste af mit fiskeri foregår i ferskvand. Men i og med at
du tænker på at anskaffe dig en 400 model, tror jeg at den er fin til det
meste. Jeg mener faktisk der var en artikel i Fisk & Fri om alujoller og om
en der brugte en Linder-jolle oppe i Saltstraumen! Hvilket nr. kan jeg ikke
lige huske.

Vedr. ekkolod er der mange muligheder, men hvis du også kommer til at fiske
fra andre både end din egen vil jeg varmt anbefale et Eagle Strata 128
transportabelt ekkolog med gummikoptransducer. Det koster 2500-3000 ellers
måske mindre på udsalg.

vh
Brian Kristoffersen